1300 kvinnliga politiker har skrivit under Metoo
456 kvinnliga skådespelare
653 kvinnliga sångare inom operavärlden
4445 kvinnliga jurister
1993 kvinnliga musiker

Så hittar någon lustigkurre en notis om en anmälan från en kvinna som känner obehag att någon hälsar, flera hakar på.
Har ni en endaste gång reflekterat över vilken sorg, vilka besvikelser och ibland svåra trauma som döljer sig bakom dessa siffror? Ni har kanske döttrar, fruar, helt säkert mammor och kanske också systrar, tänk ett steg längre och reflektera en liten stund över hur det skulle kännas om någon anhörig blev utsatt. Förstår ni verkligen inte att ni bekräftar kvinnors upplevelser, det som många kvinnor vittnat om och som sker bl.a. på arbetsplatserna. När de gjort en anmälan så bemöts de med plumpa skämt, nedvärderande attityd och förlöjliganden.

Jag tycker inte ni är roliga, bara sorgliga.
 
  • Gilla
pe35ha och 9 till
  • Laddar…
O
A Abies koreana skrev:
1300 kvinnliga politiker har skrivit under Metoo
456 kvinnliga skådespelare
653 kvinnliga sångare inom operavärlden
4445 kvinnliga jurister
1993 kvinnliga musiker

Så hittar någon lustigkurre en notis om en anmälan från en kvinna som känner obehag att någon hälsar, flera hakar på.
Har ni en endaste gång reflekterat över vilken sorg, vilka besvikelser och ibland svåra trauma som döljer sig bakom dessa siffror? Ni har kanske döttrar, fruar, helt säkert mammor och kanske också systrar, tänk ett steg längre och reflektera en liten stund över hur det skulle kännas om någon anhörig blev utsatt. Förstår ni verkligen inte att ni bekräftar kvinnors upplevelser, det som många kvinnor vittnat om och som sker bl.a. på arbetsplatserna. När de gjort en anmälan så bemöts de med plumpa skämt, nedvärderande attityd och förlöjliganden.

Jag tycker inte ni är roliga, bara sorgliga.
Ta det lugnt!
Är det någon i den här tråden som har skrattat åt de kvinnor eller män som råkat ut för trakasserier eller övergrepp? Börja fundera på det.
Men när någon gör en anmälan för att någon hälsar på en, då har det faktiskt gått lite för långt. Vad är det för brott människan begick? ofredande? Förföljande? Vad var din första tanke? och varför?
Jag skulle inte göra en anmälan om någon hälsade på mig. Det skulle inte falla mig in. Varför då? För att jag inte bryr mig ett dyft, om någon hälsar får de göra så.
Om någon skulle busvissla på mig skulle jag bli glad, någon kanske tycker jag ser bra ut. Eller så får man garva och gå vidare. Inte känner jag att jag blir ett objekt och inte än människa. Om någon skulle prata med mig på krogen skulle jag troligtvis bli glad om jag får uppmärksamhet från det motsatta könet. Klängandet? Tja det skulle jag inte bry mig om. Tyckte att människan var jobbig får man prata med vakten eller personalen. För troligtvis är han så full att han utan problem går att kasta ut. (man får inte vara full på krogen). Jag vet inte om jag tål mer än andra men jag kan inte påstå att jag skulle ta åt mig. Visst det finns jobbiga människor. Men det är bara jobbigt de kan förstöra en kväll. Men jag har aldrig ens funderat på att det skulle kunna vara trakasserier. Även om så skulle jag inte bry mig där heller. Om någon tafsade på mig så skulle jag reagera. Men jag skulle reagera mer om det hände på tåget t.ex. en på krogen. Jag råkade ut för e tjej som kom fram och tog mig på snoppen, jag var inte beredd. Men jag hade inte då inte heller nu någon tanke på att göra en anmälan. Varför skulle jag gjort det? Jag tog inte illa upp. Skulle jag gjort det?
Så det är hur jag skulle reagera på enligt mig små saker. Jag skulle inte känna mig som ett objekt om en tjej bara glodde mig mellan benen. Snarare fundera på om jag hade pissat på mig :)
Så det är hur jag skulle reagera på småsaker. sånt som jag tycker är småsaker.
Men det kanske kan vara värt att fundera lite på varför man känner sig objekt och inte människa för att nån busvisslar.
 
harry73
Ja jag tycker att det är löjligt att kalla en eller flera hälsningar för ofredande. Och jag tycker inte att dessa fall hör hemma här i tråden.
Men nu var det inte jag eller någon annan som tycker metoo är ett viktigt initiativ som kom med dom.
Metoo bevisar att det finns många (framförallt) kvinnor som blir trakasserad. Självklart finns det också konstiga och även falska anmälningar, men att det skulle vara en stor grupp har jag svårt att tro.
 
O
harry73 harry73 skrev:
Ja jag tycker att det är löjligt att kalla en eller flera hälsningar för ofredande. Och jag tycker inte att dessa fall hör hemma här i tråden.
Men nu var det inte jag eller någon annan som tycker metoo är ett viktigt initiativ som kom med dom.
Metoo bevisar att det finns många (framförallt) kvinnor som blir trakasserad. Självklart finns det också konstiga och även falska anmälningar, men att det skulle vara en stor grupp har jag svårt att tro.
I en tråd som denna på ett forum får man vackert acceptera att även löjliga saker dyker upp. Jag vet inte vad du menar med att det inte var någon som tycker att metoo var ett bra initiativ som la inlägget. Du har inte funderat på det? Bara för att man inte kramar någon innebär det inte att man inte tycker om den. Men om du inte tycker om sådana inlägg eller när någon säger emot dig så skapa en tråd där bara officiella Metoo kramare får vara med. Då slipper du att bli emot sagd
 
O Odjuret skrev:
Ta det lugnt!
Jag är lugn. Att fokusera på en detalj i ett större sammanhang och göra stort väsen av den detaljen är en debatteknik som har ett enda syfte, att tvåla till en motståndare.
Personligen har jag inget problem med att någon hälsar på mig - okej?

Hela ditt långa utlägg. .du känner och reagerar som du gör men du får nog acceptera, hur surt det än är, att ditt känsloliv och dina reaktioner inte är en norm för resten av mänskligheten.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
O
A Abies koreana skrev:
Jag är lugn. Att fokusera på en detalj i ett större sammanhang och göra stort väsen av den detaljen är en debatteknik som har ett enda syfte, att tvåla till en motståndare.
Personligen har jag inget problem med att någon hälsar på mig - okej?

Hela ditt långa utlägg. .du känner och reagerar som du gör men du får nog acceptera, hur surt det än är, att ditt känsloliv och dina reaktioner inte är en norm för resten av mänskligheten.
Du ville veta hur man själv skulle reagera. Det var min reaktion jag berättade om. Om jag skrev att jag antar att de flesta reagerar så får jag pudla. För vi reagerar alla olika. Du jag reagerar garanterat olika. Det finns saker som du inte ens reagerar på medan jag själv reagerar väldigt kraftfullt. Vilken reaktion är rätt? Vet inte, finns det rätt eller fel? Om det finns vem har rätten att bestämma vem som reagerar rätt och vem fel. Ingen kan bestämma.
 
Jag åker mycket flyg i tjänsten och har upplevt följande:
Många gånger har jag gått genom security men nyligen var det en snubbe som var väldigt interesserat att kolla mitt skrev. Han grep om ballarna rätt intensivt.Det var inte kul kan jag säga.
Vad ska man göra då? Vägra betyder missat flyg.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur gör du om någon i en trädgård aldrig besvarar din hälsning, fortsätter du då att hälsa i alla fall eller fattar du att den personen inte vill prata med dig?
Jag vet inte om att det har hänt.

Och varför skulle en person ta illa upp om jag säger hej?
Det övergår faktiskt mitt förstånd.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
I
O Odjuret skrev:
I en tråd som denna på ett forum får man vackert acceptera att även löjliga saker dyker upp. Jag vet inte vad du menar med att det inte var någon som tycker att metoo var ett bra initiativ som la inlägget. Du har inte funderat på det? Bara för att man inte kramar någon innebär det inte att man inte tycker om den. Men om du inte tycker om sådana inlägg eller när någon säger emot dig så skapa en tråd där bara officiella Metoo kramare får vara med. Då slipper du att bli emot sagd
Kan varit jag som är skyldig #256. Det gjorde jag för att belysa spannet på vad som ses som ofredande.
Metoo tar ingen hänsyn till om det är ett vänligt "goddag" eller ett regelrätt ofredande, den som utförde/uttalade förnedringen löper stor risk att få resten av sitt liv förstört.
Tråkigt att det finns folk som inte kan föra en diskussion om ett sådant fenomen som Metoo utan, citat:"är en debatteknik som har ett enda syfte, att tvåla till en motståndare".
Jag avhåller mig därför att skriva även om jag, beträffande ämnet tycker det var ett bra initiativ, som dock snabbt spårade ur p.g.av dess ensidighet.
Hur många inlägg har behandlat verkan av detta twittrande?
Var straffet befogat? Tja det vet man ju inte, precis som bombflygarna ser man inte offren.
Hade varit bättre att de som kände sig kränkta anmälde det i laga ordning och straffades därefter.
 
I
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag vet inte om att det har hänt.

Och varför skulle en person ta illa upp om jag säger hej?
Det övergår faktiskt mitt förstånd.
Hade det varit så svårt att säga till vederbörande i vänlig ton: snälla du, hälsa inte på mig, det känns inte bra för mig.
Det hade väl varit lindrigare än att polisanmäla och tillika bli förstasidesstoff? Fast där har vi kanske en morot, kändis.
 
BirgitS
ion skrev:
Hade det varit så svårt att säga till vederbörande i vänlig ton: snälla du, hälsa inte på mig, det känns inte bra för mig.
Det hade väl varit lindrigare än att polisanmäla och tillika bli förstasidesstoff? Fast där har vi kanske en morot, kändis.
Hur vet du att hon inte sa till?
När man polisanmäler kan man ju inte veta att tidningen kommer att bry sig om det och det finns ju många kvinnor i 60-årsålders i Sundsvall så ingen blev ju kändis.

Men haka inte upp dig på enstaka händelser utan se på saken med lite helikopterperspektiv i stället.
 
I
BirgitS BirgitS skrev:
Hur vet du att hon inte sa till?
När man polisanmäler kan man ju inte veta att tidningen kommer att bry sig om det och det finns ju många kvinnor i 60-årsålders i Sundsvall så ingen blev ju kändis.

Men haka inte upp dig på enstaka händelser utan se på saken med lite helikopterperspektiv i stället.
Tror nog de hade skrivit om hon betackat sig för uppmärksamheten. Tidningar har ständig nyhetstorka så en dylik historia avstår de sannolikt inte ifrån.
Helikopterperspektiv? Varje enskild händelse gör väl mängden som du menar bör uppmärksammas? Jag tycker inte det var så uppseendeväckande, varken anmälningen eller skriveriet men faktum är att det skadar metookampanjen som urlakas och de som verkligen blivit kränkta tas inte på allvar som sig bör.
 
O
BirgitS BirgitS skrev:
Hur vet du att hon inte sa till?
När man polisanmäler kan man ju inte veta att tidningen kommer att bry sig om det och det finns ju många kvinnor i 60-årsålders i Sundsvall så ingen blev ju kändis.

Men haka inte upp dig på enstaka händelser utan se på saken med lite helikopterperspektiv i stället.
Det kan också vara så att han hälsade på alla han mötte?
Men att anmäla det är nästan pinsamt. Om man är så lättkränkt så bör man försöka få lite hjälp.
För man kan inte må bra om man känner sig kränkt för att någon hälsade. Vad gjorde hon för att slippa att han hälsade?
 
O
Måste vara jobbigt å vara kvinna. När man måste känna sig ofredad när någon hälsar på en och som ett objekt om någon busvisslar på en.
Bättre å slappna av lite inte bry sig om alllt. Man behöver inte lyssna när någon busvisslar eller hälsar på en. Vi lever bland andra människor. Alla tänker inte på samma sätt. Jag tror att de flesta människor inte skulle reagera om någon hälsade eller busvisslade på en framförallt så vill jag tro att normala människor inte reagerar så negativt.
Men om man ska dra allting som skrivits både här i tråden och på metoo
Så kan man konstatera följande. Prata inte med en kvinna. Om du måste hälsa titta rakt upp i luften se till att hälsa med utsträck arm så avståndet blir så långt ifrån som möjligt. Ta aldrig kontakt med en tjej. Hälsa inte på en främling. Men se till att inte råka stöta ihop med henne. För vi vill inte riskera att kvinnan känner sig trakaserad eller objektetifierad. Vad du än gör titta absolut inte ner, för det är minerad mark det är stor risk att du råkar titta på hennes bröst.
Om vi alla följer dessa råd så blir allt bra...
Det är nog dags att kräva separata dansgolv

Obs ovanstående stycke kan innehålla viss ironi
 
Mikael_L
O Odjuret skrev:
Sen kom ihåg det finns tre typer av lögn
Lögn, förbannad lögn och statistik.
Bullshit. Statistik är ett väldigt kraftfullt verktyg.
Det du skrev är ett skämt, lite humor. Hör DU, ett skämt.
Men det finns jag alltid de som försöker misstänkliggöra det som inte passar sin egen agenda.

ion skrev:
Metoo tar ingen hänsyn till om det är ett vänligt "goddag" eller ett regelrätt ofredande, den som utförde/uttalade förnedringen löper stor risk att få resten av sitt liv förstört.
Sluta att larva dig.
Detta händer inte, det vet du lika väl som jag.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.