Staffans2000
Hoppas. Det kom ett inlägg emellan.

Troligtvis driver han med oss, liksom han säkert gjorde när ansåg att det skulle vara mycket förnedrande för honom, ifall hans yrke hade en femininform! Det påståendet är så patetiskt, att det inte kan vara sant! Eller hur Tomas?
Nyligen sa jag -jaså, här står du och håller stånd för dig själv, var är dom andra? Till en kvinnlig kontorist på jobbet. Hon log, och sade -de är på ett möte! I efterhand tänkte jag på denna tråd -har jag sextrakaserat? Nä, det klart jag inte gjorde!
 
K Kromo skrev:
Larv
Problemet är väl att greppa den stora skillnaden mellan ev. flört eller vanlig vänlighet och våldtäkt. Jag tror nog att många reagerar på " trakasserier", som ju kan uppfattas på många olika sätt. Själv har jag faktiskt svårt att se skillnaden på " vad fin du är idag " och " vilken fin kappa du har", mer än att det första kan bero på flera saker ( nya kläder, ny Make-up , ny frisyr eller bara ett underbart leende) och det senare bara 1 klädesplagg. Om båda dessa fall utsägs vänligt och inte slentrianmässigt eller efter protester, så har jag svårt att tolka det första som trakasserier och det andra som ok, vilken tolkning flitigt har förekommit i debatten. Fokusera på "verkliga" trakasserier och övergrepp, för det är väl det vi ( de flesta) vill ha slut på.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Du är bra rolig du... menar du att de stycken du hänvisar till så säger jag att det är okej att utsättas för sexuella övergrepp?
Nu får du lov att förklara dig, för jag tolkar inte mina inlägg så. Men om det är så väldigt otydligt så får jag att förtydliga mig. Men jag hängde inte med på att
"Jag har inte hört någon av de kvinnor jag känner känna sig kränkta pga sitt kön."
skulle kunna tolkas som att jag tycker det är okej att utsätta kvinnor för trakasserier eller övergrepp.
Scim påstår inte att du säger att det är okej att utsättas för sexuella övergrepp, åtminstone inte i sitt inlägg #257, vilket denne även förklarar i samma inlägg. Scim ifrågasätter dock (scim får gärna rätta mig om jag har fel) hur du kan påstå att det inte är ett problem att en rätt stor majoritet av kvinnor råkar ut för sexuella övergrepp. Att inga av dina kvinnliga bekanta anser sig ha blivit utsatta är naturligtvis positivt för dem, men säger knappast något om statistiken i stort.
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
O
T ToRy skrev:
Scim påstår inte att du säger att det är okej att utsättas för sexuella övergrepp, åtminstone inte i sitt inlägg #257, vilket denne även förklarar i samma inlägg. Scim ifrågasätter dock (scim får gärna rätta mig om jag har fel) hur du kan påstå att det inte är ett problem att en rätt stor majoritet av kvinnor råkar ut för sexuella övergrepp. Att inga av dina kvinnliga bekanta anser sig ha blivit utsatta är naturligtvis positivt för dem, men säger knappast något om statistiken i stort.
Du har inte läst mina inlägg alltså.
Börja med att läs samtliga av mina inlägg innan du berättar vad jag tycker.
Därefter kan du börja fundera.
 
W
För övrigt så tycker jag att namnen på yrkesroller så som elektriker, rörmokare och snickare hade fått en finare klang om det hade funnits elektrikerska, rörmokerska och snickerska tex :):p
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
O
Jag läste precis lite statistik från NTU om sexualbrotten.
under 2016 utsattes 4% av sveriges kvinnor för sexualbrott.
under 2014 var det knappt 2% Så övergreppen har fördubblats under 2år. Annars har den legat ganska konstant mellan 2005 och 2012 med en peak 2013.
Under de två sista åren fördubblades övergreppen. Men det var stora förändringar i Sverige under de två åren. Om det beror på den turbulensen som var eller om det beror på något annat det vet jag inte. Det är en ganska rejäl ökning. Det är skrämmande, övergreppen mot män däremot ligger på ungefär samma nivå mellan 2005 till 2016. där 0,5% av männen utsattes 2005 och 2016 hade det ökat till hela 1%. Ingen större ökning alltså. Men även där började det krypa upp 2014. Ingen större jämlikhet där inte. Det är läskiga siffror även om det inte är 80%. NTU bygger på en undersökning baserad på 12000 personer som tillfrågats och det är BRÅ som står bakom undersökningen.
 
O Odjuret skrev:
Det är läskiga siffror även om det inte är 80%. NTU bygger på en undersökning baserad på 12000 personer som tillfrågats och det är BRÅ som står bakom undersökningen.
Det kan ju bero på att 80% gällde under en kvinnas livstid, inte ett specifikt år.
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
hugodog skrev:
För övrigt så tycker jag att namnen på yrkesroller så som elektriker, rörmokare och snickare hade fått en finare klang om det hade funnits elektrikerska, rörmokerska och snickerska tex :):p
Menar du att titeln elektriker har en finare klang om den inte omfattar kvinnor eller hur ska jag tolka det du skriver?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
W
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att titeln elektriker har en finare klang om den inte omfattar kvinnor eller hur ska jag tolka det du skriver?
Nej! Du tolkar det helt fel. Sluta och vänd och vrid på allt till det negativa. Jag sa inte att det skulle vara finare om titeln elektriker inte skulle innefatta kvinnor. Och titeln på ett jobb behöver väl för fanken inte vara sämre för att det har en klang åt det feminina hållet, så som jag läser ditt inlägg. Och bara för din vetskap skull så jobbar jag med både kvinnor och män i yrkena som jag skrev om och jag ger blanka f*n i vilket kön de har, jag är på mitt jobb för att arbeta tillsammans med andra människor.
Vart är världen på väg? Varför bara se det negativa i allt?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
hugodog skrev:
Nej! Du tolkar det helt fel. Sluta och vänd och vrid på allt till det negativa. Jag sa inte att det skulle vara finare om titeln elektriker inte skulle innefatta kvinnor. Och titeln på ett jobb behöver väl för fanken inte vara sämre för att det har en klang åt det feminina hållet, så som jag läser ditt inlägg. Och bara för din vetskap skull så jobbar jag med både kvinnor och män i yrkena som jag skrev om och jag ger blanka f*n i vilket kön de har, jag är på mitt jobb för att arbeta tillsammans med andra människor.
Vart är världen på väg? Varför bara se det negativa i allt?
Jösses, jag ställde en fråga eftersom jag verkligen inte förstod vad du menade. Du kanske inte ska vända det jag skriver till något negativt i onödan. Så vad menade du med ditt inlägg då?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
W
Vad är det för fel på att veta om det är en man eller kvinna som utför ett arbete? Jag bara undrar...
Människor med en viss inställning till det kommer att ge ett visst svar på min fråga...
 
W
Vad jag menade? att jag tycker det skulle ge en fin klang.. precis som jag skrev.:)
 
W
Och hur titlarna på manlig respektive kvinnlig titel har inget med hur kompetent man är på sitt arbete, det enda det skulle tala om är vad personen har för kön. Tycker bara att det klingar fint med en kvinnlig och en manlig titel. Vad är det för fel med det? Med tanke på tidigare inlägg
 
BirgitS
hugodog skrev:
Vad är det för fel på att veta om det är en man eller kvinna som utför ett arbete? Jag bara undrar...
Människor med en viss inställning till det kommer att ge ett visst svar på min fråga...
Okej, så var det ju förr i tiden med t.ex. lärare och lärarinnor men det blir ju lite klumpigt i skrift om man ska skriva "alla lärare och lärarinnor ska" i allt som gäller de som undervisar (och för att det inte ska låta som att män kommer i första hand får man ju varannan gång skriva "lärarinnor och lärare"). Lite av samma sak varför många föredrar att skriva "hen" i stället för det klumpigare "han eller hon".

Det blir ju också lite knepigt med kvinnliga professorer eftersom professorska betyder den kvinna som är gift med en professor (underförstått manlig sådan på den tiden).

Det var väl sådana problem som ledde till att man slutade med olika titlar för de två könen.
 
  • Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.