Y
Jag har KGS216 med slide. En riktigt trevlig såg, gillar den bättre än PCM8, men en GCM8 känns lite mer gedigen, till dubbla priset. Tror inte att du blir missnöjd för det priset. Dessutom borde avsaknad av slide göra den stummare.
 
En såg utan slide-funktion (eller motsvarande) är helt hopplöst och har ett väldigt smalt användningsområde. Jag skulle ALDRIG köpa en sådan. Slidefunktionen är väldigt användbar även när man inte använder den för att kapa maxbredd.
 
Har en KGS 216, storebror till KS...använt den flitigt under husbygge och den är kanon. Lite högljudd kanske, men känns bra mycket stabilare och gedigen än nämnda PCM8... Har bara positivt att säga om Metabo överlag, lite anonymt i Sverige, men ett kvalitetsmärke
 
MathiasS skrev:
En såg utan slide-funktion (eller motsvarande) är helt hopplöst och har ett väldigt smalt användningsområde. Jag skulle ALDRIG köpa en sådan. Slidefunktionen är väldigt användbar även när man inte använder den för att kapa maxbredd.
Den kostar trots allt under 900 riksdaler. Och för de flesta räcker det långt, det är inte så ofta man kapar över 120 mm.
 
Det har inte bara med kapbredd att göra. Det är helt hopplöst att få till ett snyggt snitt om man inte kan välja var klingans tänder går ur materialet.

Dessutom håller jag inte med om att man inte ofta kapar över 120mm. Det händer ju hela tiden. Det går ju tex inte ens att kapa delar till en enkel altan med en sådan maskin.
 
Det är sant, men en slide av billigare modell är lika värdelös då precisionen lämnar mycket att önska. Så för de pengarna tycker jag Metabon är oslagbar. Jag tänkte mest i dessa banor där en hemmapulare bygger en innervägg bestående av 70x45 reglar, lägger till lister o.s.v.
Trådskaparen ville kapa småsaker hemma och jag antar att TS ville ha en godtagbar precision.

Men givetvis är KGS 216 med slide ett mycket bättre val men så kostar det mer än dubbelt så mycket.
Grejen är att den TS länkade till väger enbart 9 kg och man drar inte för sig att bära runt den.
 
Jag har en sån. Har listat övervåningen med den och den är ju onekligen väldigt liten och smidig. Fast för bredare saker behöver man ju slide så jag har kompletterat den med en Kinessåg som var helt värdelös och som gick sönder efter ingen tid alls. Så nu står en GCM8S står på önskelistan inför kommande altan/spaljé bygge. Så nu är Metabon till salu :D.
 
End skrev:
Det är sant, men en slide av billigare modell är lika värdelös då precisionen lämnar mycket att önska. Så för de pengarna tycker jag Metabon är oslagbar. Jag tänkte mest i dessa banor där en hemmapulare bygger en innervägg bestående av 70x45 reglar, lägger till lister o.s.v.
Trådskaparen ville kapa småsaker hemma och jag antar att TS ville ha en godtagbar precision.

Men givetvis är KGS 216 med slide ett mycket bättre val men så kostar det mer än dubbelt så mycket.
Grejen är att den TS länkade till väger enbart 9 kg och man drar inte för sig att bära runt den.
Jag köper att maskinen är ok för pengarna. Men som sagt, man växer ur den på tre dar.... Yrrol fixar ju överallt i huset så jag gissar därför att detta inte är en såg som blir annat än 900 spänn i sjön.

Lägger man dubbla pengarna och kanske lite till så får man ju ändå en såg man kan ha länge. Tex någon grön bosch.
 
Det är inte alla som växer ur sina maskiner, denna ser jag som en framtida komplement som man kan börja med. Den väger ju trots allt inget och är perfekt för de mindre jobben.
Men vill TS ha en enda såg och vet att det kommer större jobb i framtiden så instämmer jag att TS borde tänka långsiktigt då. Och då är det bara att skaffa sig en GCM8S eller hur :D
 
Kap/ger sågar utan slide är till för att i första hand ersätta manuella gersågar.
Målgruppen är folk i små bostadsrätter som inte orkar såga för hand.

Som husägare är det naturligtvis bortkastade pengar och jag kan inte se en enda anledning till att ha mer än en Kap/ger för en normal hemmafixare, naturligtvis med slide.
 
Ja utan slide är meningslöst, jag har byggt altan och en friggebod med en billig Serva med slide.. Denna hade jag inte kunnat kapa 45x190 reglarna med..
 
Är lite intressant att så många pratar om Bosch PCM 8 S och GCM8S som det enda rätta valet. Är själv på väg att införskaffa en ny gersåg eftersom den DeWalt DW700 jag tidigare lånat är uppbunden i ett annat projekt de närmaste månaderna. Jag tycker att Metabos KGS 216 verkar alldeles utmärkt - snabbt och enkelt att ändra geringsvinkel - dels med fasta lägen med spärrfunktion samt skruvlåsning - PCM8S har endast skruvlåsning. Vidare är sidostödsfunktionen smidigare och snabbar på Metabon än på Boschen - bara att vika ner spaken och dra ut till önskad längd medan du måste skruva låss en vingmutter på Boschen och sedan dra fast den. Boschen går att få tag på för runt 2300 kr nu med nyttjandet av Bauhaus 12% prisgaranti då Krauta säljer den på kampanj för 2595kr till 31/10. Trots det har jag tänkt köpa Metabon för 1900 kr istället pga av ovanstående funktioner som jag värdesätter högre.
 
Ofta när det kommer till verktyg här så är det vissa modeller som alltid nämns som det solklara köpet för alla.
Det vi ofta glömmer bort, vi som spenderar alldeles för mycket tid i denna forumsdelen är att inte alla behöver det absolut bästa osv. Ofta är våra rekommendationer det bästa vi hittat i ett visst verktygssegment, men sällan prisvärt om man har en mindre budget och inte lider av verktygsfetischism.

Vad det gäller sågen som togs upp i början, jag tycker med det är vansinne att lägga pengar på en såg utan slide.
 
Sen är det nog få icke-ägare som faktiskt använt just KGS 216 vilket gör att det blir mycket åsikter och tyckande. Jag har kört GCM8 och klämt en hel del på PCM8 i affär och som Saolix noterar så var det för mig ett enkelt val att ta Metabon framför PCM8 - bättre och dessutom billigare. GCM känns riktigt bra, men inget som avspeglar sig på resultatet eller arbetsglädje och var därför inte värt dubbla pengen. Ett argument för GCM är att den är kompakt tack vara den smarta lösningen med gejdrarna ovanför sågbordet isf bakom som på KGS216.

Kan hålla med StyrmanBerg om att en KG skall ha S :). Dock är vi mästare på att tolka in saker i andras frågor. Här var frågan om KS216 är skräp och där är mitt svar "nej". Vi vet inget om huruvida han har en GCM10s stående på ett stativ i garaget och kanske vill ha ett lättare alternativ att släpa upp övervåningen vid listning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.