MathiasS MathiasS skrev:
Uppdatering: Utan att ha läst detaljerna i vad som skickats till min mammas kompisar så stod det i något av meddelandena, med väldigt liten text, att detta "inte kommer från den person du känner som X Y". Det indikerar för mig att man helt enkelt tagit en profilbild och läst av vän-listan och sedan skapat en egen profil som heter samma sak men hör till en annan person, som någon också beskrev ovan.
Ja, den typen av kapning är oerhört vanlig!
 
MultiMan
Använt lösenordshanterare i runt 10 år och har unika lösen överallt, samt 2-pass på allt viktigt där det går. Först Lastpass, men sedan de blev uppköpta av skitföretaget logmein så bytte jag till Bitwarden, som jag är mycket nöjd med.

Aldrig blivit hackad personligen. Däremot har lösenord kommit på vift vid stora hackerattacker mot företag, men det kvittar ju eftersom jag har unika lösen. Bara att byta på det enda stället.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Först Lastpass, men sedan de blev uppköpta av skitföretaget logmein så bytte jag till Bitwarden,
Samma här men jag bytte till Myki. Ingen aning om hur denna är jämfört med Bitwarden men tycker den gör det den ska för mig.

MultiMan MultiMan skrev:
Däremot har lösenord kommit på vift vid stora hackerattacker mot företag, men det kvittar ju eftersom jag har unika lösen. Bara att byta på det enda stället.
Så länge inte lösenordshanteraren hackas på något sätt... :poop:
 
Om det skulle komma från hennes konto så är det 99% att hon tryckt på någon länk. Alla jag känner har gjort så.
"hur ser jag ut om 200 år" "hur kommer jag dö" "hur mycket sex har jag i framtiden" osv.

Problemet med att trycka på sån skit, om det inte är kapning av kontot så hänger personen ut alla i sin vänlista.

Men det är också vanligt att de kopierar ens facebook eller konton helt och försöker lura folk.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Facebook profiler har ju en egen url när man tittar på datorn, klicka på fakeprofilen så borde du se en skillnad mot din mammas.
 
MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Samma här men jag bytte till Myki. Ingen aning om hur denna är jämfört med Bitwarden men tycker den gör det den ska för mig.

Så länge inte lösenordshanteraren hackas på något sätt... :poop:
Lastpass blev väl hackat som jag minns det? Mig veterligt kom inget ut ändå. Och gjorde det det så var väl krypteringen tillräckligt bra, med salt osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.