R RoAd skrev:
Brukar det? Eller brukar produkter med MESH-funktionalitet OCKSÅ ha en funktion som borde kallas "automatiskt distribution av konfiguration"? För jag gissar att du pratar om att man inte behöver sätta ESSID, nycklar, och liknande på varje individuell enhet?

Retorisk fråga förstås, MESH har inget med konfiguration att göra och jag tycker att man ska använda rätt begrepp, annars blir det missförstånd, precis som vi sett i denna tråden.
Japp, åtminstone de jag kollat på. Vitsen är liksom att ge konsumenten en bekväm sömlös upplevelse med eller utan tråd. Mina TP-LINK startar du upp med att plugga in och konfigurera en burk med mobilen, sedan trycker du på knappen och lägger till burk efter burk. Placera sedan ut burkarna där de ger täckning och koppla gärna kabel mellan burkarna (finns tre stycken auto LAN/WAN på baksidan av varje) så kör de datan till WAN på kabel och du har 3x3 radio för alla trådlösa enheter plus att det givetvis går att ansluta trådat om du vill. Sedan om detta inte är nesh enligt din definition så är det väl så men det fungerar för de flesta konsumenter.
 
Har haft mina Deco M9 ett tag nu kopplat precis som på TS skiss i första inlägget minus en switch. Fungerar fantastiskt bra. Hade två Unify AP tidigare, en gammal, över tio år och en nyare. Fick de aldrig att funka som jag ville och prestandan var aldrig på topp. Kan gott rekommendera Tp-link Deco!
 
Tack för allt engagemang. Som någon skrev dags att börja dra kabel, koppla och testa och sluta att fundera.
 
R
A Anders_Nilsson skrev:
Japp, åtminstone de jag kollat på. Vitsen är liksom att ge konsumenten en bekväm sömlös upplevelse med eller utan tråd. Mina TP-LINK startar du upp med att plugga in och konfigurera en burk med mobilen, sedan trycker du på knappen och lägger till burk efter burk. Placera sedan ut burkarna där de ger täckning och koppla gärna kabel mellan burkarna (finns tre stycken auto LAN/WAN på baksidan av varje) så kör de datan till WAN på kabel och du har 3x3 radio för alla trådlösa enheter plus att det givetvis går att ansluta trådat om du vill.
Du läste nog lite för snabbt. Du verkar inte ha insett att min invändning är att benämna denna "paketlösning" som MESH. Det är det inte. MESH är en liten del av vad det du räknar upp och så fort du ansluter enheterna med sladd så är just den funktionen onödig. Mina UniFi APs innehåller mesh men är verkligen inte konfigurerbara med någon knapp. Ska någon som köpt sådana vara besviken över det enligt dig?

A Anders_Nilsson skrev:
Sedan om detta inte är nesh enligt din definition så är det väl så men det fungerar för de flesta konsumenter.
Min definition? MESH har varit definierat enligt min beskrivning sedan det lanserades för mer än ett par decennier sedan. Det är du som försöker lansera någon hittepåvariant.

Kretikos Kretikos skrev:
Har haft mina Deco M9 ett tag nu kopplat precis som på TS skiss i första inlägget minus en switch. Fungerar fantastiskt bra. Hade två Unify AP tidigare, en gammal, över tio år och en nyare. Fick de aldrig att funka som jag ville och prestandan var aldrig på topp. Kan gott rekommendera Tp-link Deco!
Var tidigt i denna tråden på väg att rekommendera några UniFi APs istället, men insåg att det nog krävs lite mer grundkunskap än TS för att få till det bra. De är inte plug-and-play. Men får man till det rätt så är det inte mycket som slår dem när det gäller stabilitet och prestanda för det priset.
 
R
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Unmanaged menas att man inte behöver konfigurerar portarna till vilket vlan den ska gå på. Det är som en "vanlig" liten switch.
Bara så ingen läser och får för sig att man MÅSTE konfigurera en switch som är "managed" så vill jag rätta till att en sådan beter sig precis som en vanlig switch om man inte konfigurerar något. Men man har möjlighet till många saker som inte går på en "unmanaged", bland annat VLAN.
 
R RoAd skrev:
Du läste nog lite för snabbt. Du verkar inte ha insett att min invändning är att benämna denna "paketlösning" som MESH. Det är det inte. MESH är en liten del av vad det du räknar upp och så fort du ansluter enheterna med sladd så är just den funktionen onödig. Mina UniFi APs innehåller mesh men är verkligen inte konfigurerbara med någon knapp. Ska någon som köpt sådana vara besviken över det enligt dig?



Min definition? MESH har varit definierat enligt min beskrivning sedan det lanserades för mer än ett par decennier sedan. Det är du som försöker lansera någon hittepåvariant.



Var tidigt i denna tråden på väg att rekommendera några UniFi APs istället, men insåg att det nog krävs lite mer grundkunskap än TS för att få till det bra. De är inte plug-and-play. Men får man till det rätt så är det inte mycket som slår dem när det gäller stabilitet och prestanda för det priset.
En finess som mina burkar har är just att de kan blanda trådat och otrådat. Om du trådar så kör de trafiken på tråd men om några burkar ansluts otrådat t ex för att det är opraktiskt att tråda så kan dessa burkar köra trafiken över närliggande burkar så då blir faktiskt mesh användbart. Och WPS-funktionen är jättepraktisk för att klona de övriga burkarna när man väl satt upp den första burken.

Jag menar inte att burk utan knapp skall göra någon besviken men det är en praktik funktion för nybörjare.
 
Skaffade igår två M9 och installerade nu på morgonen. Är IT-person men älskar funktion/enkelhet. Mycket enklare kunde det inte bli, en i källaren och den andra på våning ovanför. Kör dem som mesh trådlöst och AP. I korta drag.
* Koppla in huvudenhet i källaren via kabel till operatörsrouter.
* ladda ned app för installation
* Avaktivera wifi i operatörs router
* installera huvudenhet via app
* valde att behålla tidigare ID/lösenord på trådlöst
* lägg till nästa AP
* uppdatera båda via appen
* konfiga om huvudenhet från router till AP
Klart och mycket enkelt!
Provade att koppla om IPTV-boxen från de gamla Ruckus trådlös tiil den nya "slavAP", slår på TV och det fungerar direkt.
Och då jag valde att behålla ID/lösenord så hoppade alla enheter igång direkt när jag sedan testade.
 
R
A Anders_Nilsson skrev:
En finess som mina burkar har är just att de kan blanda trådat och otrådat. Om du trådar så kör de trafiken på tråd men om några burkar ansluts otrådat t ex för att det är opraktiskt att tråda så kan dessa burkar köra trafiken över närliggande burkar så då blir faktiskt mesh användbart. Och WPS-funktionen är jättepraktisk för att klona de övriga burkarna när man väl satt upp den första burken.

Jag menar inte att burk utan knapp skall göra någon besviken men det är en praktik funktion för nybörjare.
Ok, jag skriver det bara en gång till sedan får det vara, för du verkar medvetet strunta i min poäng.

Jag har problem med att du (och andra) gör MESH till något slags paraplynamn för en hel buffé av funktioner. MESH är teknik för att bygga multiroutade dynamiska nätverk. Det har inget med att enkelt konfigurera hela system eller att wlan-klienter ska ha snabb roaming mot AP-interfacen i ett WLAN-nät att göra.

Att missbruka etablerade namn är alltid en dålig idé eftersom olika personer då kommer att ha olika uppfattning om vad det betyder. TS i denna tråden trodde ju som sagt att det hade just med att klienter skulle få bra roaming mellan de olika enheterna.

Jag har inget mot funktioner som förenklar för användaren så de argumenten kan du sluta med.
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
En kommentar till @THV angående bilden över nätverket.
De två switcharna till höger kunde anslutas direkt till första switchen. Det ökar driftsäkerheten något då trafiken inte behöver gå igenom Deco noderna. Trådade nätverket efter noden slutar inte fungera för att någon drar ur en strömsladden för att dammsuga eller ladda telefonen. :p Det blir lite mer stjärnkoppling också.
Största fördelen är väl om man behöver flytta X20 noden så fortsätter resten att fungera utan avbrott under tiden.
 
R RoAd skrev:
Jag har problem med att du (och andra) gör MESH till något slags paraplynamn för en hel buffé av funktioner. MESH är teknik för att bygga multiroutade dynamiska nätverk. Det har inget med att enkelt konfigurera hela system eller att wlan-klienter ska ha snabb roaming mot AP-interfacen i ett WLAN-nät att göra.
Det är lite tråkigt med språkbruket. Tex TP-Link listar X20 puckens alla Wi-Fi-egenskaper, roaming, bandstyrning(band steering) mm under
Mesh Technology:

Antar att marknadsavdelningen hittade på begreppet ”TP-link Mesh Technology”.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
TP-link är nästan "plugandplay" så man behöver inte fundera så mycket på språkbruk ;)
 
R
blackarrow blackarrow skrev:
Antar att marknadsavdelningen hittade på begreppet ”TP-link Mesh Technology”.
Ja, jag har egen erfarenhet av vad marknadsavdelningar kan ställa till med på detta vis :)

Ett problem är ju också att marknadsavdelningarna på olika företag sällan pratar ihop sig så att deras felinformation dessutom är olika.

Desto större anledning att påpeka felen när man ser dem.
 
R RoAd skrev:
Desto större anledning att påpeka felen när man ser dem.
Nja, jag nöjer mig med att försöka vara nog med att skriva tydliga svar, tex WiFi-router om routern har Wi-Fi. Routerns switch om man menar de fyra LAN portarna på routern osv.

Men om en gammal tråd ger felaktiga eller missledande råd som inte fungerar så skulle jag nog överväga att kommentera även i en gammal tråd. Den kan ju läsas och skapa nya missförstånd.
 
T THV skrev:
Ska bygga nytt nätverk från början och har köpt noder från TP Link och tänker bygga ihop det som på skissen, dvs tråda mellan noderna och fram Tv/Sonos/Playstation mm för att ta all tung trafik den vägen och lämna Wi-Fi fritt till bärbara enheter.
Kommer det funka?
Förbättringar?

[bild]
Jag har exakt samma behov fast bara med en playstation och en appletv istället. Telia router bryggad och sedan 3 st mesh enheter i huset på 3 olika plan. MEN inga sladdar mellan enheter. Kopplar PS och appletv eller vad jag nu behöver med kort nätverkskabel till MESH enheten.
Valde lite bättre MESH. Deco 4 kostade knappt 5000 för 3 enheter( rea så jag pyntade 3000kr)
Funkar så jäkla bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.