Och bara för säkerhets skull, du måste ha tre OLIKA faser i centalen.
 
elmont skrev:
Och bara för säkerhets skull, du måste ha tre OLIKA faser i centalen.
Självklart.
 
torke1 skrev:
I köket går ett VP-rör från ovan nämna kopplingsdosa till en kulodosa över diskbänken. Från kulodosan går en kulo till eluttaget och en annan till bänkbelysningen. Jag tänker mig att man byter ut kulodosan mot ett nytt vägguttag som man kopplar till den extra fasen.
Om du ändå drar nya ledningar i röret så dra 5 ledare med en gång och dra en hel trefasgrupp till köket. Det "kostar inget extra".

Om du inte har tvättmaskin eller liknande strömkrävande i badrummet så kan badrummets el dela fas med en av de tre faserna till köket.

Behåll kulodosan i köket och montera det nya uttaget invid dosan. Du kan låta de två kuloledningarna som går vidare matas från typ fas 1 och 2, och låta fas 3 gå till det nya uttaget. För att slippa skarva fas 3 i dosan för att nå bara några centimeter så kan du trä in FK'n direkt från röret vidare (ihop med två till ledare) i ytterskalet från en snutt EKK-kabel.

Bo.Siltberg skrev:
I köket innebär det att det nya vägguttaget blir en fördelningspunkt för tvåfasgruppen. Det är Ok, men du bör märka upp tydligt vid centralen att båda säkringarna alltid måste brytas vid underhåll, t.ex vid byte av det nya uttaget.
Det här har diskuterats femtioelva gånger och jag vill minnas att du varit en av de som varit förespråkare för att man inte ska göra så. Minns jag helt galet?
Tänk på att det lär vara ett utanpåliggande uttag (eftersom det sägs ersätta en kulodosa) och det därmed inte lär finnas plats att skarva nolla och jord med wago / ubåtar.
 
Vad vill du säga?? Skulle jag strukit under "måste" två gånger?
 
yxis skrev:
Det här har diskuterats femtioelva gånger och jag vill minnas att du varit en av de som varit förespråkare för att man inte ska göra så. Minns jag helt galet?
Den metadiskussionen ger inte mig mycket hjälp.

Men jag tror jag har fått den hjälp jag behöver i den här tråden. Tack alla som tyckt!
 
Bo.Siltberg skrev:
Vad vill du säga?? Skulle jag strukit under "måste" två gånger?
När tog du åsikten att märkning gör det okej att ha flera faser bakom ett uttag?
 
yxis skrev:
När tog du åsikten att märkning gör det okej att ha flera faser bakom ett uttag?
Men sluta pajkastningen nu. Den hjälper varken mig eller någon annan. Den kan du väl slänga in i ett PM istället om du tycker den är så viktig.
 
Det där med att ett uttag är en fördelningspunkt för en trefasgrupp innebär vissa risker då en lekman får byta ett uttag (men inte koppla i en dosa). Det gäller att h*n förstår att alla säkringar för gruppen måste brytas vid byte av detta uttag. Detta är alltså det sista alternativet när inget bättre gick att göra, t.ex genom att låta kulodosan vara kvar som fördelningspunkt och montera det nya uttaget bredvid.

Read all about it: http://www.fluxio.se/artiklar/16-fo...ll-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.