royal skrev:
Enligt vad jag läst mig till bör tigex 50 räcka någorlunda bra till min panna.
Det är inte pannan de ska dimensioneras mot, det är skorstenen. Ser nu att du har 270x200mm skorsten, inte en suck en liten tigex 50 räcker för det. Du har 540cm2 skorsten och Tigex 50 klara utjämna max en 338cm2 skorsten.

Det du ser är alltså exakt det man kan förvänta med en för liten dragbegränsare, innan skorstenen har blivit varm så räcker den till, sen när du har fått ett ordentligt drag så kommer den bara stå på max öppet.

Som sagt, det är bättre att ha en för liten dragbegränsare än ingen alls, men du är ju fortfarande inte kvitt "överdraget" när skorstenen väl är genomvarm.
 
Ok, jag förstår. Men om vi säger så här, kan jag genom att justera vikten som sitter på axeln få dragbegränsaren så effektiv som det bara går, eller har det ingen betydelse.
Om jag nu fixar en dragbegränsare till framöver, kan jag sätta den i murstocken då, och i så fall vart ? Har en sotlucka i murstocken fast den sitter i ett angränsande rum till pannrummet. Kan man sätta dragbegränsaren där, eller måste den sitta i pannrummet ?
 
royal skrev:
Men om vi säger så här, kan jag genom att justera vikten som sitter på axeln få dragbegränsaren så effektiv som det bara går, eller har det ingen betydelse.
Nja, den ska ju justeras så pannan får rätt drag. Visst kan man så att säga flytta intervallet där dragbegränsaren jobbar, men du får ju inte fysiskt in mer luft genom dragbegränsarens hål. Så frågan är om det inte blir sämre.

Om jag nu fixar en dragbegränsare till framöver, kan jag sätta den i murstocken då, och i så fall vart ?
Ja, ska sitta i samma rum/utrymme som nuvarande panna och dragbegränsare. Den justeras då in till att börja öppna då begränsare 1 precis öppnar fullt.

Har en sotlucka i murstocken fast den sitter i ett angränsande rum till pannrummet. Kan man sätta dragbegränsaren där, eller måste den sitta i pannrummet ?
Eftersom du kan ha olika tryck/luftinflöde på olika ställen om du har väggar emellan så ska allt sitta i samma rum. Däremot skulle du ju för tillfället kunna öppna upp denna sotlucka på glänt när nuvarande begränsare inte längre räcker till. Då får du ju in mer luft i skorstenen och begränsaren kan kanske räcka. Tänk dock på att det kan ryka in genom denna lucka om draget plötsligt skulle sänkas eller du glömmer stänga den före eldningsstart.
 
Har testat att öppna lite på sotluckan i det anslutande rummet under drift, och fått dragbegränsaren att fungera bättre. Så varför skulle jag inte kunna sätta en dragbegränsare där permanent ?.Sotluckan sitter ca 30 cm över golvet och är i botten av själva skorstenskanalen så det verkar vara bra drag där för det mesta.
 
Hej alla
Tips om dragbegränsare varför det är så viktigt att välja rätt storlek,
Allt handlar om att spara maximalt med energi.

Välj alltid en större dragbegränsare än anläggningen normalt behöver!
Det är enkelt att förstå, om man jämför med en liten P ficka så får bilen inte plats
att den är större gör att det finns plats och att den är dubbelt så stor är ju inget fel heller ?
samma regel gäller dragbegränsare det som är viktigt är att den håller en hög reglernogranhet!

Flera typer av dragbegränsare har en viktbalans som klarar en högre skorsten på bekostnad av regleringens nogranhet, bättre att satsa på en dragbegränsare som klarar hålla draget med mycket hög nogran reglenings nivå!

Vilket drag som normalt olika bränslen behöver.
olja ,,,,10 Pa
pellets 10 till 15 Pa
ved ,,,,15 till 20 Pa

Lägre undertryck av drag som behövs och bra förbränning
är en utgångs punkt som sparar mest energi = mindre förluster.
 
royal skrev:
Till veckan väntar jag hem en dragbegränsare (Tigex 50), eftersom det inte suttit någon tidigare, som jag tänkt montera på sotluckan ovanför pannan. Kan den göra att sintringen försvinner eller minskar ?

Till sist lite info om resultaten av injusteringen:
Läge 2 och 3 på Janfire-brännaren
rök.temp: 258.4 grader
O2: 10,8 %
CO: 55ppm
CO2: 9 %
Verkn.grad: 82,7 %
qA: 17,3 %
ITMP: 27.9 grader
UCO: 112 ppm

Hoppas någon kunnig kan ge mig lite tips om vad jag kan göra för att få till rättt inställningar.
Du har för mycket luftöverskott/låg Co2, Co2 bör eftersträvas att vara 12-13%
Med en Co2 halt på 6% får man en verkningsgrad på 67% om rökgastempen är 260° medans vid 12% har du 85% verkningsgrad http://www.agerods-bioenergi.se/forbranning.php
Rökgastempen borde du försöka få ner till mot 180-200° iaf genom att göra bfflar så du förlänger rökgasvägen, Nu kan du ha så hög rökgastemp pga för mycket drag oxå men efter dragbegrönsaren är monterad borde brännaren justeras..
Har själv varit med om ett ställe där draget va så högt att Co2 blev för låg fast jag nästan stängt av fläkten i brännaren, Efter demontering av sotluckan på rökröret så gick det fint att få till värdena o med tillräckligt stor motdragslucka blev värdena bra..
Din brännare går för snålt idag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.