Gynteri
Johan Gunverth skrev:
Annonsen är inte riktad till tekniknördar som vill ha full valfrihet, utan till "Svensson" som är teknikhandikappad.
Jämför Telia Smart och vi som kompilerar egen pfsense. ;)
Okej -okej! Jag stryker flagg :p. Törhända bidrar "Svensson" till att hålla elpriset i schack så att vi nördar kan fortsätta med det vi är bäst på.
 
Gynteri skrev:
...så att vi nördar kan fortsätta med det vi är bäst på.
Japp! Vänta på nästa betaversion som ev. löser delar av problemet.

För övrigt: http://www.webswitch.se
 
Gynteri
Johan Gunverth skrev:
Japp! Vänta på nästa betaversion som ev. löser delar av problemet.

För övrigt: [länk]
Tack (y)
 
ullberg
Johan Gunverth skrev:
För övrigt: [länk]
Hur är det, webswitch mäter inte förbrukning per utgång väl? Finns det prylar till ovan nämnda Nexa för att mäta förbrukning? Allt beror väl på behov, men prylen i första inlägget tolkar jag gör just det (låt vara med dålig skalbarhet på kostnadssidan, och oklara API:er för egen utveckling...)

/U
 
ullberg skrev:
Hur är det, webswitch mäter inte förbrukning per utgång väl?...

/U
Inte vad jag vet. Krävs nog hårdvara inuti och en glad utvecklare för att lösa det. Däremot kan man ju säkert lösa det med hjälp av 1-wire-ingångarna.

(OT. Astrofunktionen och bilvärmarautomatiken tillkom efter glada tillrop från användarna)
 
Mikael_L
Gynteri skrev:
Nexa har t ex en webbaserd gateway som medger betydligt större flexibilitet [länk] Nu har jag inte provat denna produkt ännu. Men självklart, vill jag fjärrstyra mitt hem så vill jag göra det med full valfrihet och kontroll. Inte minst är framtida utbyggnad av systemet viktiga komponenter, 400-500:- för att styra en enda strömslinga är en helt vettlös kostnad.
Men den där måste väl kompletteras med en mottagare för 4-500 per strömkrets ändå, så det blir ju lika vettlöst dyrt.
 
Nexa-mottagare kostar inte 4-500 styck, snarare 150-250. Sen finns ju Nexa-mottagare för inbyggnad också (för t.ex. taklampor).

Men som flera har påpekat: Nexa-mottagarna har ingen inbyggd mätning av förbrukningen.
 
Mikael_L skrev:
Men den där måste väl kompletteras med en mottagare för 4-500 per strömkrets ändå, så det blir ju lika vettlöst dyrt.
Nexa-mottagare kan du få billigare. 179:- brukar ju vara "standardpriset" hos många återförsäljare (för den vanligaste typen av mottagare som man pluggar in i ett strömuttag).
 
Gynteri
Nerre skrev:
Men som flera har påpekat: Nexa-mottagarna har ingen inbyggd mätning av förbrukningen.
Men å tredje sidan: Varför mäta förbrukningen på något som inte behöver vara påslaget? Det är väl bara att stänga av!
 
Ingen tvingar dig att köpa en "meningslös nyttopryl" (i sig en motsägelse).
 
Gynteri
eviljava skrev:
Nexa-mottagare kan du få billigare. 179:- brukar ju vara "standardpriset" hos många återförsäljare (för den vanligaste typen av mottagare som man pluggar in i ett strömuttag).
Det är priset för 3 mottagare, alltså ca 60 kr/styck. Nu jämför vi 10 st, tycker jag. Nexa ca 1600:- inklusive webbfunktion. Smartplug mellan 4000 och 5000. Nåja, i gengäld kan jag ju mäta sekundärförbrukningen i villan/radhuset. Förhoppningsvis har jag dålig koll på vad grejerna drar och kan därmed snabbt spara in kostnaden genom att skrota utensilierna som egentligen aldrig skulle varit påslagna.
 
Gynteri skrev:
Men å tredje sidan: Varför mäta förbrukningen på något som inte behöver vara påslaget? Det är väl bara att stänga av!
Vem har sagt att det inte behöver vara påslaget? Det beror väl helt på vad man styr? Och det är jättepraktiskt att kunna få siffror på vad alla olika grejer drar, så man ser om man kanske ska använda nåt mer sällan eller byta mot ett energisnålare alternativ.
 
Gynteri skrev:
Det är priset för 3 mottagare, alltså ca 60 kr/styck
Jag tänkte närmast på Nexa EYCR 2300. Det är nämligen den jag brukar köpa, eftersom den klarar upp till 2300W. Den hittar man inte för 60kr/st.

Om det t.ex. bara är en enkel lampa som skall tändas/släckas kan man lika gärna köpa ett 3-pack mottagare på Jula för 99:- (33:-/st). http://www.jula.se/fjarrstrombrytare-3-pk-408050
Dessa är också kompatibla med TellstickNet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.