Hej,
Vi bor i ett parhus bygg -86. I det har vi mekanisk frånluft med ventiler i alla rum. Problemet är att i sovrummen och vardagsrummet så låter det väldigt mycket från ventilationen. Alltså det låter som det blåser högt hela tiden. Jag har stängt locket i sovrummet för jag står inte ut. Har börjar störa mig mer och mer på detta. Ska det verkligen låta så himla mycket? Hur mycket gör det att ventilationen är stängd i sovrum? Vi sover alltid med öppen dörr och ofta med fönster öppet.
Går det göra nått för att få bort ljudet?
Tack!
 
Har det alltid varit så när ni bott där?
 
Har det börjat låta plötsligt kan det vara dags att se över aggregatet så det inte är defekt. Eller har det varit så hela tiden? Det finns ljuddämpare för ett par hundralappar som man kan sätta på kanalerna ovanifrån på typ vinden.
 
Försök lista ut om ljudet kommer ifrån fläkten eller värmepumpen, eller om den kommer från själva ventilen.

Testa öppna ventilen helt om den går att justera i ett försök att få ner strömningshastigheten.
 
Kort svar: Ja, ventilation låter ofta en hel del. De flesta tänker nog inte så mycket på det.

Jag är ljudkänslig och blir tokig på de flesta olika ventilationslösningar.

Synd att en så viktig och bra funktion ska ha den nackdelen.

Det finns ljuddämpande åtgärder att göra, men vill man ha det i stort sett knäpptyst så är det rätt besvärligt. Man kan nog tyvärr bara dämpa surret och suset, inte bli av med det helt.
 
J Jaggatagga skrev:
Försök lista ut om ljudet kommer ifrån fläkten eller värmepumpen, eller om den kommer från själva ventilen.

Testa öppna ventilen helt om den går att justera i ett försök att få ner strömningshastigheten.
Ser ut såhär på värmepumpen. Drar vi ner den till hastighet 2 blåser det ju betydligt mindre men den går ju på timer då. Ca 4 timmar sen går den tillbaka till 80%
 
  • Kontrollpanel, skärm med fläktens hastighetsinställningar, grönt lysande OK-knapp, vitt skal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilerna för mekanisk frånluft ska sitta i badrummen/toaletterna samt kök och klädkammare. Har ni frånluftsventiler i sovrum och vardagsrum är hela ventilationssystemet felbyggt. Ta dit en kompetent VVS-firma som får titta på det.
 
J Josth skrev:
Ventilerna för mekanisk frånluft ska sitta i badrummen/toaletterna samt kök och klädkammare. Har ni frånluftsventiler i sovrum och vardagsrum är hela ventilationssystemet felbyggt. Ta dit en kompetent VVS-firma som får titta på det.
Jag tror inte att det är så TS menar. I och med att TS skriver att det låter som att det blåser i sovrummet, så lär det vara rätt installerat.
 
J Josth skrev:
Ventilerna för mekanisk frånluft ska sitta i badrummen/toaletterna samt kök och klädkammare. Har ni frånluftsventiler i sovrum och vardagsrum är hela ventilationssystemet felbyggt. Ta dit en kompetent VVS-firma som får titta på det.
Ja jag kan inte riktigt det här så skrev nog fel.. Det blåser i sovrummen och vardagsrum men suger i kök och badrum 🤗
 
G Ganescha skrev:
Har det alltid varit så när ni bott där?
Ja.. men vi har bara bott här ett år
 
Har ni alltså frånluftsvärmepump med en tilluftsmodul då? Vilka modellbeteckningar? När är huset byggt? Man kan ju prova att ställa ner ventilationen en del även om det inte helt blir enligt normen.
 
Redigerat:
M Matilda Gustafsson1 skrev:
Ser ut såhär på värmepumpen. Drar vi ner den till hastighet 2 blåser det ju betydligt mindre men den går ju på timer då. Ca 4 timmar sen går den tillbaka till 80%
Det jag menade är, kommer ljudet ifrån pumpen/fläkten, dvs. hör du den genom ventilationstrumman i ditt sovrum.

Eller är det som att ventilen i sovrummet är som en vissla eller "flöjt".

Om ventilen i sovrummet är som en vissla kan det hjälpa att göra öppningen större. Tänkt skillnaden i ton mellan damsugarslangen med och utan de där små tillsatserna.

Eller dämpa flödet i sovrummet med typ ett damsugarfilter eller något.
 
Har ni rengjort filtret någon gång? Men det finns i övrigt inlägg man kan sätta i kanalerna som dämpar suset. Inte ljuddämpningsböjar. Men du måste omjustera ventilerna efter.
 
Den där maskinen är ju inte från -86, så systemet har ju byggts om någon gång. Kan ju vara så att ventilationen inte är korrekt injusterad efter bytet och egentligen inte behöver gå på så högt varv för att ventilera huset tillräckligt.
Eftersom du har skruvat på ventilen i sovrummet behöver systemet justeras om, så det är nog läge att låta en ventilationsfirma se över det, rensa kanalerna och justera in alla flöden. Har du någon ventilationsritning från när det byggdes så står nog flödena det ska vara där.
 
J Jaggatagga skrev:
Det jag menade är, kommer ljudet ifrån pumpen/fläkten, dvs. hör du den genom ventilationstrumman i ditt sovrum.

Eller är det som att ventilen i sovrummet är som en vissla eller "flöjt".

Om ventilen i sovrummet är som en vissla kan det hjälpa att göra öppningen större. Tänkt skillnaden i ton mellan damsugarslangen med och utan de där små tillsatserna.

Eller dämpa flödet i sovrummet med typ ett damsugarfilter eller något.
Ja det måste komma från pumpen eller fläkten. Det är inget visslande eller susande ljud utan det låter bara som det blåser väldigt mycket. Sätter man i sånna filter typ bakom själva donet då? Eller måste göras i rören?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.