Naikon:
Statustrappan är Husqvarna - Gardena - McCulloch. För att motivera skillnaden i pris så programmeras några funktioner bort på de billigare märkena. Man måste alltså fråga sig om man behöver de mer avancerade funtionerna och hur mycket något års extra garanti är värt.
Jag valde en McCulloch (som dock inte är installerad ännu eftersom jag bygger om hela trädgården först) istället för en Gardena eftersom den klarar större lutning; 35% istället för 25% på de billigare Gardenorna. Husqvarna klarar ännu mer lutning. Husqvarna har även en fyrhjulsdriven med midjestyrning som klarar extrem lutning, men den kostar också 50 000 kr och det är ganska onödigt om man har en platt tomt.

En annan fråga som exempel:
Farsans Gardena vinglar fram längs guideslingan för att inte ge hjulspår; kommer min S600 också att göra det?
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Naikon:
Statustrappan är Husqvarna - Gardena - McCulloch. För att motivera skillnaden i pris så programmeras några funktioner bort på de billigare märkena. Man måste alltså fråga sig om man behöver de mer avancerade funtionerna och hur mycket något års extra garanti är värt.
Jag valde en McCulloch (som dock inte är installerad ännu eftersom jag bygger om hela trädgården först) istället för en Gardena eftersom den klarar större lutning; 35% istället för 25% på de billigare Gardenorna. Husqvarna klarar ännu mer lutning. Husqvarna har även en fyrhjulsdriven med midjestyrning som klarar extrem lutning, men den kostar också 50 000 kr och det är ganska onödigt om man har en platt tomt.

En annan fråga som exempel:
Farsans Gardena vinglar fram längs guideslingan för att inte ge hjulspår; kommer min S600 också att göra det?
Den skall normalt sett bara "vingla" den sista metern när den finriktar sig mot laddstationen. För övrigt går den parallellt med guideslingan på olika avstånd varje gång.
 
Cahlis Cahlis skrev:
Tack för svaret WIP. Synd att det inte var 22cm, men så klart bra att veta. Det borde alltså enligt viloschemat ovan betyda att S800 behöver klippa runt 18 tim/dygn för att täcka 800m2. Det betyder också att för den som har en gräsmatta på 500 m2, så går det inte ett dugg fortare om man väljer S800 istället för S600.
Det gjorde inget att det var en mindre disk från början. Nu har jag satt på en orginal Gadena Sileno-disk som har 22 cm liksom alla Husqvarnas svindyra modeller och det fungerar bra. Exakt samma infästning som på min McCulloch S800. Nu kan jag dra ner på klipptiden och den klipper 6 cm bredare. Detta innebär att jag slipper trimma på en del ställen som den lämnade ett par cm oklippt vid. 179 kr för en disk hos ClasOlssons. Det kan man kosta på sig.
 
  • Gilla
xcover5
  • Laddar…
Lånar tråden, Vinterförvarings tips, Upptäckte att klipparen var exakt 56cm lång och kunde ställas längst in i en av garderoberna i grovantrén :)
Där står den varm och fint till våren !
 
  • Gräsklippare förvaras i garderob bredvid stövlar och skor i en groventré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W WIP skrev:
Det gjorde inget att det var en mindre disk från början. Nu har jag satt på en orginal Gadena Sileno-disk som har 22 cm liksom alla Husqvarnas svindyra modeller och det fungerar bra. Exakt samma infästning som på min McCulloch S800. Nu kan jag dra ner på klipptiden och den klipper 6 cm bredare. Detta innebär att jag slipper trimma på en del ställen som den lämnade ett par cm oklippt vid. 179 kr för en disk hos ClasOlssons. Det kan man kosta på sig.
Hej,
Jag har en S800 och skaffade en sådan större knivdisk som det länkas till i tråden.

Men passar den verkligen? Den har precis samma diameter som kåpan runt knivarna. Det lär ju smälla om man försöker installera den där.

Hur fick du din att passa?
Mvh
Carl
Översiktsbild av en S800 robotgräsklippare öppnad uppvisar knivdisk och hjul, med fråga om installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av en S800 gräsklipparbas med monterad knivdisk som har samma diameter som skyddskåpan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du skruvar bort kåpan när du byter till stora disken.
 
  • Gilla
xcover5 och 1 till
  • Laddar…
M micked99 skrev:
Du skruvar bort kåpan när du byter till stora disken.
OK, det var vad jag tänkte. Kåpan har ingen funktion förutom att samla gräsavlagringar?
 
Den sitter nog där för att skydda knivarna mot saker som hamnar på gräsmattan, typ leksaker osv
 
M micked99 skrev:
Du skruvar bort kåpan när du byter till stora disken.
Detta måste jag testa. Då klipper den ju lika bra när den backar också, och det blir rätt många meter som den backar under ett arbetspass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.