sunnis
Väger man 80kg och ställer sig raklång på pedalen och trycker till med benmuskulaturen så är man långt över det. Man får ju såklart sitta på motorcykeln och trycka till hårt, då ska inte pedalen ge vika. Det är inga större problem att knäcka en fotbroms på en MC om man vill, att knäcka den sittande i körställning är dock mycket svårare.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Sedan vill man kanske inte klämma till så mycket att backhjulet blockerar (har dock aldrig kört mc)
Nej, jag håller med om att det inte är ett rimligt krav på en MC. Men på en bil tycker jag att det är det.
 
harry73 harry73 skrev:
Sedan vill man kanske inte klämma till så mycket att backhjulet blockerar (har dock aldrig kört mc)
Då får man lätta lite. :p Sen är det värre om framhjulet låser och idag har "alla" moderna cyklar ABS, utgår jag i alla fall ifrån. Men visst finns det en massa ABS-lösa ute i trafiken.
 
J
Han har inte missuppfattat något, att det istället är själva fotpinnen som ska klara 80kg? Hade varit mer logiskt.
 
  • Gilla
Smeafan
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja , har aldrig hört nåt sånt och kört mc sen -78. Hade också krävt ersättning
och hoppats man inte tappat humöret totalt. Hur gjorde de när de testade
framhjulslagren ? Har de lyftbord eller idiotsystemet att bara skicka under en
garagedomkraft och balancera på stödet som SBP hade tidigare ?
Oxå en grej jag funderat på. De tre senaste ggr har de inte testat framhjulet alls på det sättet. Mest okulärt.
 
D Daniel 109 skrev:
Vid en paniksituation är det inte orimligt att man klämmer till rejält. Då vill man absolut inte att det havererar.
Absolut inte men bakhjulsbroms med trumma och ej abs är ju bara 30 % av bromsverkan så man får hoppas att inte handbromsen sviktar....
 
Staffans2000
Alfredo Alfredo skrev:
Då får man lätta lite. :p Sen är det värre om framhjulet låser och idag har "alla" moderna cyklar ABS, utgår jag i alla fall ifrån. Men visst finns det en massa ABS-lösa ute i trafiken.
Redan min BSA från 53, har låsningsfritt framhjul. Så det vore konstigt om inte nya motorcyklar har det också.

Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
StoffeGbg och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Redan min BSA från 53, har låsningsfritt framhjul.
Wow, även om det är standard idag på "normala" motorcyklar trodde jag det var ett relativt nytt (10-20 år) påfund. Så här skriver Teknikens Värld, om bilar dock:

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/40-ar-sedan-mercedes-introducerade-abs/
Artikelrubrik som firar 40 år sedan Mercedes introducerade ABS-bromsar med texten '40 år sedan Mercedes introducerade ABS'.

Hur fungerade tekniken på din BSA? Eller var bara backarna (antar trumbromsar) så små att de inte förmådde att låsa hjulet. :crysmile::thinking:
 
Staffans2000
Alfredo Alfredo skrev:
Hur fungerade tekniken på din BSA? Eller var bara backarna (antar trumbromsar) så små att de inte förmådde att låsa hjulet. :crysmile::thinking:
Japp:D.

Staffans
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
galento
john68 john68 skrev:
Oxå en grej jag funderat på. De tre senaste ggr har de inte testat framhjulet alls på det sättet. Mest okulärt.
Va inne med en offroad hoj och de bara kollade på hjulen . Men de kollar våra tunga hojar och har ju lyftbord
nu som tur är så man får sitta på hojen och
ha framhjulet utanför lyftbordet när de hissar upp så framhjulet lyfter. Och gummi klossar mellan bord och ramben (y)(y)(y) de funkar bra.
 
galento
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Redan min BSA från 53, har låsningsfritt framhjul. Så det vore konstigt om inte nya motorcyklar har det också.

Staffans
:crysmile::crysmile: likadant på den Matchless -47 jag hade . Har kört med hydraulisk trumbroms
bak på en chopper och det funkade faktiskt
bra men trumman fram dög bara till att hålla
hojen i korsningar o.d. :cool::cool:
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
galento galento skrev:
Va inne med en offroad hoj och de bara kollade på hjulen . Men de kollar våra tunga hojar och har ju lyftbord
nu som tur är så man får sitta på hojen och
ha framhjulet utanför lyftbordet när de hissar upp så framhjulet lyfter. Och gummi klossar mellan bord och ramben (y)(y)(y) de funkar bra.
Lyftbord! Sån lyx har de inte här... Kollade nu i reglementet på bla koll av hjullager mm och det stod att bara om det kan göras säkert så får de, annars endast okulärt. 595 kr för en okulär besiktning?
 
galento
john68 john68 skrev:
Lyftbord! Sån lyx har de inte här... Kollade nu i reglementet på bla koll av hjullager mm och det stod att bara om det kan göras säkert så får de, annars endast okulärt. 595 kr för en okulär besiktning?
Du får nämna för besgubbarna att utvecklingen
går framåt, vi har haft lyftbord och separat mc port i många år , och det funkar ju också bra att
kolla lagren i styrhuvudet också. Vilket bolag
gör du bes på ? SBP här.
 
galento galento skrev:
Du får nämna för besgubbarna att utvecklingen
går framåt, vi har haft lyftbord och separat mc port i många år , och det funkar ju också bra att
kolla lagren i styrhuvudet också. Vilket bolag
gör du bes på ? SBP här.
Besikta:crysmile:
 
harry73 harry73 skrev:
Sedan vill man kanske inte klämma till så mycket att backhjulet blockerar (har dock aldrig kört mc)
På bakhjul på en mc räcker det att du tar i ytterst lite för att låsa hjulet, lite som cykel. Man bromsar typ 70-80% med framhjulet vid panikbromsning, som med cykel. Även bilar bromsar så.

Kan lova att det är läskigt att låsa bakhjulet när man kör i typ 70-80km/h och ska svänga samtidigt, hanterar man det så är det en snygg drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.