6 938 läst · 64 svar
7k läst
64 svar
Mc besiktigad med ny erfarenhet.
Väger man 80kg och ställer sig raklång på pedalen och trycker till med benmuskulaturen så är man långt över det. Man får ju såklart sitta på motorcykeln och trycka till hårt, då ska inte pedalen ge vika. Det är inga större problem att knäcka en fotbroms på en MC om man vill, att knäcka den sittande i körställning är dock mycket svårare.
Oxå en grej jag funderat på. De tre senaste ggr har de inte testat framhjulet alls på det sättet. Mest okulärt.galento skrev:
Redan min BSA från 53, har låsningsfritt framhjul. Så det vore konstigt om inte nya motorcyklar har det också.Alfredo skrev:
Staffans
Wow, även om det är standard idag på "normala" motorcyklar trodde jag det var ett relativt nytt (10-20 år) påfund. Så här skriver Teknikens Värld, om bilar dock:Staffans2000 skrev:
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/40-ar-sedan-mercedes-introducerade-abs/
Hur fungerade tekniken på din BSA? Eller var bara backarna (antar trumbromsar) så små att de inte förmådde att låsa hjulet.
Va inne med en offroad hoj och de bara kollade på hjulen . Men de kollar våra tunga hojar och har ju lyftbordjohn68 skrev:
nu som tur är så man får sitta på hojen och
ha framhjulet utanför lyftbordet när de hissar upp så framhjulet lyfter. Och gummi klossar mellan bord och ramben de funkar bra.
likadant på den Matchless -47 jag hade . Har kört med hydraulisk trumbromsStaffans2000 skrev:
bak på en chopper och det funkade faktiskt
bra men trumman fram dög bara till att hålla
hojen i korsningar o.d.
Lyftbord! Sån lyx har de inte här... Kollade nu i reglementet på bla koll av hjullager mm och det stod att bara om det kan göras säkert så får de, annars endast okulärt. 595 kr för en okulär besiktning?galento skrev:
Du får nämna för besgubbarna att utvecklingenjohn68 skrev:
går framåt, vi har haft lyftbord och separat mc port i många år , och det funkar ju också bra att
kolla lagren i styrhuvudet också. Vilket bolag
gör du bes på ? SBP här.
På bakhjul på en mc räcker det att du tar i ytterst lite för att låsa hjulet, lite som cykel. Man bromsar typ 70-80% med framhjulet vid panikbromsning, som med cykel. Även bilar bromsar så.harry73 skrev:
Kan lova att det är läskigt att låsa bakhjulet när man kör i typ 70-80km/h och ska svänga samtidigt, hanterar man det så är det en snygg drift.