Hej, undrar om det finns någon här med erfarenhet av ECOTEC A4 .

Jag fick nu ikväll felmeddelande Max Termostat som inte går att återställa . Har tryckt på manuella knappen på
termokontakten men inget händer. Har lossat kablarna på termokontakten och mätt att det finns kontakt igenom. Men knappen känns fjädrande , den klickar inte när man trycker på den.

nån som varit med om nåt liknande
 
Är termokontakten själva maxtermostaten. Kan inte hitta någon maxtermostat på denna brännare
 
Återställ pannans överhettningsskydd.
 
Går visst inte redigera inlägg på denna sida.

Har nu hittat överhettningsskyddet och tryckt in knappen men inget händer. Lossar man ena kabeln från överhettningsskyddet på baksidan så klickar det i kontrollpanelen . Men det klickar inte när man trycker in knappen.
 
Enligt manualen är maxtermostat en idiotisk benämning på överhettningsskyddet. Så det är där någonstans felet finns.
 
Ja överhettningsskyddet på många gamla pannor som CTC var just en maxtermostat helt lik oljebrännartemostaten och inget återställbart överhettningsskydd. Så båda beteckningarna finns. Allt står i handboken från Ecotec som laddas ned och öppnas på tre minuter. Nu verkar det vara ett skydd som inte återställer sig själv och då är det nedladddning av handbok till den hemlighetsfulla pannan som är nästa steg.
 
Överhettningsskydd får inte återställa sig självt. Det är krav på att ha ett överhettningsskydd.
 
Kollar man kopplingsschemat så ingår även brytaren till pannans lucka i kretsen. Nån som vet om det varnar för max termostat om det är fel på den.

Vågar man bygla över överhettningsskyddet för att se om felkoden försvinner
 
M mekofix skrev:
Kollar man kopplingsschemat så ingår även brytaren till pannans lucka i kretsen. Nån som vet om det varnar för max termostat om det är fel på den.

Vågar man bygla över överhettningsskyddet för att se om felkoden försvinner
Du har ju redan testat den funktionen både genom mätning och att du får reaktion när du lossar en tråd där. Den delen kan du nog utesluta och det är helt normalt att knappen fjädrar och inget klickande om den inte löst ut. Med ditt schema bör det gå att kolla och konstatera att alla yttre delar är ok.
 
Kan du inte avslöja vad det är för panna eller ladda ned handboken så är ju problemet löst. Har eldat ved så pannan blivit för varm kanske.
 
Pannan är en effecta 220 .

Detta fel hände dagen innan jag skulle göra min storrengöring av pannan och den var mer sotig än den brukar. Efter rengöringen idag gick det återställa larmet.

Konstigt, pannan borde inte känna av om den fortfarande är sotig, eller , den kan väl bara känna att den är för varm.
 
Värmesystem med tryckmätare som visar hög temperatur, kopparledningar och en ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på värmepanna som visar larm med temperatur 65,7 grader och drifttid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Effekta pannas kontrollpanel med visare på över 100 grader och andra mätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu när den gått ett tag så hände samma fel igen. Panntemperaturen ligger på över 100 grader på pannans visare , i dispayen står det 67 grader.

Ventilen längst upp på stora tanken pyser lite och droppar vatten ibland
 
Är det displayen kopplad till tanken som visar 67 grader. Du ser ut att ha dåligt tryck i systemet med det kan bero på att tanken är kall.
 
G Granström2 skrev:
Är det displayen kopplad till tanken som visar 67 grader. Du ser ut att ha dåligt tryck i systemet med det kan bero på att tanken är kall.
Jo den är kopplad till tanken. Jag lossade kablarna förut och ohm mätte dom. Jag fick ett värde så den är inte helt död. När jag lossat kablarna till tankens tempsensor så stod det -52 grader på displayen.

Problemet är att något gör så att pannan inte stannar innan den blir 100 grader. Är det något annat som styr när den ska stanna av sig självt innan den blev varm.

Nu idag blev den varm väldigt fort. Förut om man haft den avstängd t.ex över natten innan man rengjort har det tagit säkert en timmes körning innan den stängt av vid 80 grader. Nu körde den i driftläge högst en halvtimma
 
Om trycket är lågt i ventilen på tanken. Kan det betyda att det inte är någon cirkulation på vattnet så det snabbare kokar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.