tommib
Tobbe_3 skrev:
Det blir minst fyra ledare i ett TN system med 3 faser. Med 1 fas räcker 2 ledare om man kör med PEN ledare eller väljer TT jordningsystem.

Jag misstänker att många länder har trefas men bara levererar en fas till bostäder. Då ser man hela bostaden som en enfaslast i ett trefasnät.
Ja, men jag tänker på de stora stamnäten, inte distributionsnät ut till slutkund. De är ofta utförda som IT-nät vilket innebär tre ledare. I ett TN-nät kan jordledaren också vara klenare än de andra ledarna, vilket i de dimensioner som gäller är en betydande materialvinst.

Även i fallet TT-system klarar man sig med tre ledare.
 
Allting nuförtiden är ju enfas, och det är egentligen inget problem (eller skillnad) så länge apparaterna är jämnt fördelade - vilket dom sällan är som framgår av andra trådar.
 
Oldboy skrev:
Är inte poängen med 3-fas/400V elelement att de belastar jämnare, dvs lika mkt på alla 3 faserna?
Ja men nej. Om vi verkligen hittar ett trefas 400V element så kommer det att belasta faserna jämnt. Men vanliga element för hushåll är inte trefas. De kopplas på två faser och får 400V. Då blir belastningen aningen jämnare än om det är enfas 230V, men fortfarande måste man tänka på hur man lägger dem så att de inte belastar faserna för snett.
 
Tobbe_3 skrev:
Jag misstänker att många länder har trefas men bara levererar en fas till bostäder. Då ser man hela bostaden som en enfaslast i ett trefasnät.
Det är rätt, t.ex. Italien, Storbritannien, Irland mm. I storbritannien har bostadshus oftast enfasmatning med 80 eller 100 A och 25 mm2 till centralen! Ute på landet finns det ibland även bara enfas-medelspänning med två ledare (trafon är vanligtvis deltakopplad på medelspännings- och högspänningssidan så det är egentligen tvåfasmatning). Bondegård typ större kan ha enfasmatning 230/460 V för 460V motorer. Trefas i bostadshus känns jättefarligt där, man har ju 400 V i rummet! Om (t.ex. i kontor) uttag it ett rum hamnar på olika faser måste det sättas dit varningsskylt "Varning! 400 V mellan uttag!".

Å andra sidan tycker tyskarna att allt mindre än 63 A trefasmatning är för klen för även en enrumslägenhet mitt i stan... man måste ju ha elektrisk genomströmningsvärmare (varmvattenberedare) på 27 kW både i badrummet och i köket och kanske elvärme... och kanske vill någon kör svets, bordscirkelsåg (trefas), kompressor och hyvel samtidigt :D
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Avemo skrev: "Ja men nej. Om vi verkligen hittar ett trefas 400V element så kommer det att belasta faserna jämnt. Men vanliga element för hushåll är inte trefas. De kopplas på två faser och får 400V. Då blir belastningen aningen jämnare än om det är enfas 230V, men fortfarande måste man tänka på hur man lägger dem så att de inte belastar faserna för snett."

Jaha, som fruktat då.
Då kan jag lugnt fortsätta med 230-volts element.
 
Jaha. Tillbaka på ruta ett då. Ställer frågan igen då...

Är det en baggis för elektrikern att mäta upp vilka faser de olika radiatorerna ligger på för att få en bra jämn fördelning eller är det meckigt? Är det totala effekten per fas som skall fördelas eller är det antalet förbrukare som skall fördelas.
Är tex 2st 1000w radiatorer på en fas, 4 st 500w på en fas och tex 3 st 750w på en fas en bra fördelning?

Kopplas en modern 400v radiator till 2 ledare (faser) bara och eventuellt jord och nattstyrningssignal. Eller kopplas alla 3 faser in? Låter ju som bara 2 faser används.
 
Ja de är en baggis att kolla hur lastfördelningen av radiatorerna ser ut. Det är t.o.m så att det inte ens behöver göras i förväg, utan det kan göra vid inkopplingen av den nya radiatorerna. Du ska kunna räkna med att alla kopplingspunkter har alla tre faser framdragna så man väljer alltså vilka faser man vill använda för varje enskild radiator. Radiatorn i sig har bara anslutningsterminaler för två poler.

Det exempel på fördelning du ger skulle fungera bra. Verkligheten kan ju dock se annorlunda ut. Jag menar, alla radiatorer går ju inte samtidigt så det blir som det bli i varje ögonblick.
 
  • Gilla
iMicke och 2 till
  • Laddar…
Totala effekten per fas skall fördelas så jämt som möjligt hela tiden och inte enbart när allt går för fullt.

Farsgubben som är pensionerad transformatorkonstruktör tycker väldigt illa om stora effekter på enfas vad de än är helt enkelt för att det blir en väldig snedbelastning i nätet beroende på om den stora belastningen är påknäppt eller avknäppt.
Därför går väldigt mycket på trefas hemma hos oss. En 400 volt spis eller ugn sprider i alla fall belastningen på två faser.

Själv kan jag ingen teoretisk ellära men jag har märkt att man borde ha egen luftledning direkt från transformatorn när man skall köra någon större trefasmotor samtidigt som andra snedbelastar på enfas.
 
  • Gilla
hackatall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.