Sitter och funderar hur jag ska lösa hörnplaceringen av vår häll.
Gjort en ritning på ikea som funkar, men har inte köpt hem skåpen ännu, och tänkte bygga hörnet innan jag gör resten. På ikeas ritning används ett vanligt 60skåp (Fa112) placerat 45grader i hörnet med passbitar till intilliggande skåp. Det jag funderar på nu är hur långt ut från hörnet jag skall börja med snedväggen för att det skall passa ihop när stommarna kommer. Hoppas någon förstår hur jag menar. Är ju en rätt vanlig lösning, så någon måste ju ha brottats med bekymret tidigare. Vore ju skitnice om man kunde regla upp väggen och göra den färdig nu.
 
Ingen som satt hällen i hörnet? ahja, får sätta mig ner och rita upp skiten så får man väl fram måtten. ;-)
 
Snedväggen skall hålla ett visst mått som du får angivet av din erfarna kökssäljare på ikea.Bygger du med annat mått samt om den är det minsta ur vinkel så får du ett hel..te sen så se upp.
 
Jag har precis byggt så, och jag har behållt mitt 90graders hörn, och satt skåpen på plats och måttat in dom på rätt plats.
Sen byggdes/Kaklades hörnan bakom spisen efter att skåpet var inmåttat.
Utrymmet bakom skåpet används till eldosorna som kommer fram där. Dom når man genom bakstycket i skåpet som får tas ur temporärt.
 
Uträkningarna i den andra tråden som det länkades till förutsätter att man har ett nittiogradershörn mellan två raka väggar och så är det ju inte nödvändigtvis. Det första du måste göra är därför, om du inte redan har gjort det, att mäta de befintliga väggarna väldigt noga. I mitt fall visade det sig vara ett hörn som inte var nittio grader mellan två krokiga väggar. I sådana fall får man bestämma sig för vad man ska rätta in skåpraderna mot så att de kommer i nittio grader mot varandra och på rätt avstånd för att få plats med hörnlösningen...och utifrån det kan man mäta upp var 60-stommen i hörnet kommer att hamna...och dess bakkant ger snedväggens läge och riktning, så att man kan mäta ut var den ska träffa väggarna.
 
Farzan skrev:
Uträkningarna i den andra tråden som det länkades till förutsätter att man har ett nittiogradershörn mellan två raka väggar och så är det ju inte nödvändigtvis. Det första du måste göra är därför, om du inte redan har gjort det, att mäta de befintliga väggarna väldigt noga. I mitt fall visade det sig vara ett hörn som inte var nittio grader mellan två krokiga väggar. I sådana fall får man bestämma sig för vad man ska rätta in skåpraderna mot så att de kommer i nittio grader mot varandra och på rätt avstånd för att få plats med hörnlösningen...och utifrån det kan man mäta upp var 60-stommen i hörnet kommer att hamna...och dess bakkant ger snedväggens läge och riktning, så att man kan mäta ut var den ska träffa väggarna.
uträkningarna i denna tråd bygger på att du har en bänkskiveleverantör som kan såga dina bänkskivor lite off-standard mått vilket jag inte påträffat ännu.
Sågar du till dem själv får du fräsa ur undertill för spännbeslag och kexa för att få en snyggare skarv.Har du massivträ är detta ett måste ,annars skevar de med tiden,

Mitt tips är att räta upp ena väggen så de håller 90 grader om detta är möjligt.alternativt lägga distanser bakom skåp.är det inte allt för mycket kan det sistnämnda sedan täckas med täcksida.
 
Redigerat:
Ja, det är precis som Ikeahantverkaren säger. Jag rätade upp ena väggen så att den var rak i sig och hörnet blev 90 grader. Det hjälpte inte helt för den andra väggen var krokig och kunde inte rätas upp av diverse skäl...och jag fick stå och customsåga hörnbiten av bänkskivan på plats. Men jag hade åtminstone någonting rakt att rätta in allt mot och det underlättade i alla fall.

När jag höll på och ritade mitt kök minns jag att köksplaneraren på Ikea tog fram måtten för en sådan hörlösning åt mig. De fanns inte i planeringsverktyget men hon letade upp dem i någon pärm. Ikeahantverkaren - är det de måtten som du menar att bänkskiveleverantörerna hålller sig till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.