Vi ska ha en 60 cm häll i hörnet, med väggskåp och fläkt ovanför ......men vad blir bredden på snedväggen bakom spisen....? :confused:
 
1110 mm på en bänkskiva med 600 mm djup
se skiss nedan
 
  • Hörnbänkskiva.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret!
 
Tog lite hjälp av gamle vännen Pythagoras, samt satsen om trianglars likformighet...
Om "c" är det önskade måttet (längden på diagonalväggen), medan "b" och "d" är bredd respekive djup på hällen så fick jag det till att c kan beräknas enligt ekvationerna nedan.
Med tex b=d=600 mm så blir då c = 1097 mm.

Ekvationerna gäller så klart utan att hänsyn är taget till hur mycket ev kakel och annat bygger...
Kanske också ska tillägga att ekvationerna även förutsätter att djupet på den diagonala häll-delen är det samma som djupet på övriga "ickediagonala" bänkskåp. Vill man ha olika djup där så får man modifiera ekv. lite grann.
 
  • diagonalmått.jpg
jonne72 skrev:
Tog lite hjälp av gamle vännen Pythagoras, samt satsen om trianglars likformighet...
Om "c" är det önskade måttet (längden på diagonalväggen), medan "b" och "d" är bredd respekive djup på hällen så fick jag det till att c kan beräknas enligt ekvationerna nedan.
Med tex b=d=600 mm så blir då c = 1097 mm.

Ekvationerna gäller så klart utan att hänsyn är taget till hur mycket ev kakel och annat bygger...
Kanske också ska tillägga att ekvationerna även förutsätter att djupet på den diagonala häll-delen är det samma som djupet på övriga "ickediagonala" bänkskåp. Vill man ha olika djup där så får man modifiera ekv. lite grann.
I den verkliga världen ;) (och inte den teoretiska) är kvadrat måttet 1039 x 1039 mm
och framkanten ( den synliga ) 621 mm
totala breddmåttet är 1470 mm om skivan är 600 mm djup
 
Som sagt, ekvationerna gäller ju utan någon som helst hänsyn tagen till verkligheten... :)
Men det var en kul liten hjärngympa att använda de där gamla hjärncellerna som jag inte använder så ofta för en gångs skull.
 
Vi har en 60 cm bred spis och vår gipsskiva bakom är 110,5 cm (håller precis på att byta kök, därför vet jag exakt....)
 
  • Gilla
StephanieAb
  • Laddar…
Ett kanon bra forum det här, det finns lösningar på det mesta.
Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.