BirgitS BirgitS skrev:
Har väl inte med ålder att göra att veta om det man hittar på Amazon är bra eller dålig kvalitet.
nej men oftast är det en ålder sak när folk säger att dom inte hittar mina päron är likadana
 
  • Arg
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
BirgitS
M maria01 skrev:
nej men oftast är det en ålder sak när folk säger att dom inte hittar mina päron är likadana
Eller så kanske det beror på att yngre inte bryr sig om kvaliteten.
Man ska vara försiktig med fördomar.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eller så kanske det beror på att yngre inte bryr sig om kvaliteten.
Man ska vara försiktig med fördomar.
om man vill ha bästa kvaliten köper man dom som har högst thread count sök på Egyptian cotton
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
65starss 65starss skrev:
Jag tog dyraste bäddmadrassen med latexkärna -att den skulle hålla sig svalast var huvudskälen till det.
Ca 6 cm kortare redan vid leverans upplever jag som problematiskt, faktiskt. Vi har inte dragit i den och efter 5 nätters användning är längden densamma (204-205 cm).
Ja, säljaren sa till mig att de båda mjuka delarna i sängen (dvs översta två) skulle töja sig under användning. De bara pratat om mäta att själva stommen (basen), inget om de andra delarna.

Intressant information du delger i övr. Tydligen lyckas många fabriker att leverera enligt beställt mått ändå, trots den känsliga konstruktionen. Många här i tråden kontrollmätt sina sängar som verkade hålla måttet.

PS Jag hade önskat att säljaren försökt förklara det du förklarat eller ansträngt sig och visat lite mer välvilja att hitta en lösning.
Butiken är tyst som i graven och vill nog inte ta ansvar är min känsla nu, tyvärr. Jag vill inte i min tur lämna det därhän.
Jag kände på mig att det var Latex, som sagt, de krymper.
Det enda som talade emot det var att priset på sängen, så det var därför jag frågade.

Jag vill inte verka vrång här, men problemet med bäddmadrassen kan lösas genom att du är på och lägger ned en massa tid och energi på att klaga till butiken och vänta på lösning, eller genom att du själv sträcker ut den. Jag är tämligen säker på att det kommer att hjälpa.
Så om målet är att få en bäddmadrass som är 210cm så är det kanske bäst att följa minsta motståndets lag. Men om du i tillägg vill ha ett "du hade rätt, vi hade fel"-svar från butiken så kan det hända att du också kan få det tillslut, om du lägger ner tiden och energin som krävs för att få det, så att säga. Men är det värt det?
Det kommer vara lättare för dig att få igenom en reklamation på endast mellanmadrassen än hela sängen. Framförallt om de andra delarna har "rätt" mått (i alla fall innanför marginalen) och mellanmadrassen är tydligt kortare.

Att de skulle töja ut sig själva vid användning är fel och bara ett sätt för butiken att köpa sig tid. Det kommer inte att hända.

Jag kan ge en lång förklaring på varför jag tror att detta har hänt just din mellanmadrass, baserat på egen erfarenhet, och varför det inte har hänt många andra av de som har skrivit i tråden.
Men kortfattat så har sängmärkena som Viking, Carpe osv krav på hur delarna ska packas vid frakt, medan de billigare "egna märkena" inte har det. De är också mer noggranna på hur saker förvaras i fabrikerna fram till att de skickas. Det nämnde jag lite om i ett tidigare inlägg.
I tillägg så har en del av dem som har kontrollmätt hemma här i tråden faktiskt sagt att deras bäddmadasser är kortare. En av dem sa att det skiljde 5cm på en säng som är 200cm i utgångspunkt. Typiskt latex.
 
65starss 65starss skrev:
Vad kan jag göra, tacksam för era synpunkter!

Bakgrund:
Sonen, i juni fyllda 15, mäter 187 cm, ny säng behövs.
Genomsöker utbudet, erfar att längre än 200 cm sängar finns (210 och 220), men med ett prisläge 15.000 kr och uppåt.
Vi ser att 210 lång säng är det vi får plats med. Kollar vidare, googlar, frågar i inredningsforum om tips .. Glad att äntligen hitta en leverantör som går att beställa en hos, för "bara" 8500 kr. Men då blir det modell kontinentalsäng, deras enda möjlighet. Ok, säger vi, fortf överkomligare i pris än alla andra leverantörers. Beställt rubbet och betalt i juni, med leveranstid ca 5 veckor. Ok, pojken är på sommarlov, bara den hinner komma till skolstarten, säger vi.

The issue:
Yes! Sängen levereras redan i juli, toppen! Jättestort pjäs! Grabben kastar sig på den och stortrivs. Det gör inte jag; sängen verkar ju lite för kort, ser det meddetsamma. Chockad börjar jag ta mått; själva sängbotten (längst ner) visar sig vara 208 cm. Resårbotten (ovanpå) är 206 cm. Bäddmadrassen 204 cm.
Ringer företaget, talar om att sängen är för kort, inte 210, någon av delarna. Som vi alltså måttbeställt.
Karusellen går igång med foton på måttagning med div måttband, till säljaren, som kontaktar fabriken..mailar fram och tillb ett antal ggr.

Jag framhåller att ingen använder sängen förrän detta fått en lösning. Vi kan avvakta, iaf fram till skolstarten. Jag vill ju ha en 210 säng, helt enkelt.
Säljaren försöker vara tillmötesgående, vi mäter allt igen.. och igen.. fabriken hälsar att maskinerna har måtten för inställda.. ja, ni förstår..
Men sängens alla delar är likförb..t för korta.

Problemlösning, hur?
Finns det felmarginal att tala om här, som jag måste acceptera (även om hela vitsen med att måttbeställa är just att det ska vara ett exakt mått)?
Vad för lösning skulle ni föreslå i detta läge?

Händer nu:
I veckan kommer en säljare och mäter själv sängen här hos oss (om måtten stämmer, 210 cm, vill de ha 1000 kr för besväret, har de mailat), men inget sagts om vad som görs sedan.

Hade sängen beställts för en fullvuxen person, då hade man kanske tänkt annorlunda och accepterat läget.
MEN för mig som förälder till en 15-åring som troligen kommer att växa ytterligare, är detta INTE optimalt. Några centi kortare säng kan betyda tidigare behov av inköp av en än längre säng ju, och den tiden vill man inte tidigarelägga.

(PS: nu har skolan startat och sängen använts i 5 dagar redan. Vilket jag ville undvika in i det sista..)

Tacksam för input och råd och förslag, vad göra.
[bild] [bild] [bild]

Hej alla som bidragit och ffa tack till er som tog er tid och delat med er av era kunskaper både inom det juridiska och även gällande fackkunskap, dvs inifrån själva sängbranschen.

Nu har kontinentalsängens samtliga delar uppmätts av säljaren. MEN han tog av klädseln innan han gjorde sina mätningar och då visade det sig att både sängmadrass och bäddmadrass blev något litet längre och på så vis hamnade båda inom 2 cm-s toleransen (vilket aldrig sagts uttryckligen, men jag har ju lärt mig det här). Bottendelen var lite drygt 1 cm för kort även för honom -och han mätte ändå högre upp fr benen/stommen sett (vilket vi redan tidigare kommit fram till här i tråden var en acceptabel avvikelse).

Summa summarum: tygvalet är av yttersta betydelse i det här fallet, vilket påverkade mina mått (även enl deras egna anvisningar, mätte jag med klädseln på).
Ett styvare tyg har vi valt och det tyget drar ihop mjukdelarna, helt enkelt.
Uppmätt utan yttertyg på är det mindre avvikelser än standard på samtliga sängens delar, har man kunnat konstatera, och det är det som räknas.
Även om tyget är inte det minsta stretchigt, kommer det töjas ut något med tiden, det kan man iaf anta.

Hade de bara uppmärksammat mig på att mäta det som finns UNDER tyget, hade jag kunnat gjort det, vilket jag talade om för säljaren nu och han höll med.. Tanken att ta av klädseln har inte jag tänkt, öht..

Nåja. Slutet gott, allting gott!
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
I Incoog skrev:
Jag kände på mig att det var Latex, som sagt, de krymper.
Det enda som talade emot det var att priset på sängen, så det var därför jag frågade.

Jag vill inte verka vrång här, men problemet med bäddmadrassen kan lösas genom att du är på och lägger ned en massa tid och energi på att klaga till butiken och vänta på lösning, eller genom att du själv sträcker ut den. Jag är tämligen säker på att det kommer att hjälpa.
Så om målet är att få en bäddmadrass som är 210cm så är det kanske bäst att följa minsta motståndets lag. Men om du i tillägg vill ha ett "du hade rätt, vi hade fel"-svar från butiken så kan det hända att du också kan få det tillslut, om du lägger ner tiden och energin som krävs för att få det, så att säga. Men är det värt det?
Det kommer vara lättare för dig att få igenom en reklamation på endast mellanmadrassen än hela sängen. Framförallt om de andra delarna har "rätt" mått (i alla fall innanför marginalen) och mellanmadrassen är tydligt kortare.

Att de skulle töja ut sig själva vid användning är fel och bara ett sätt för butiken att köpa sig tid. Det kommer inte att hända.

Jag kan ge en lång förklaring på varför jag tror att detta har hänt just din mellanmadrass, baserat på egen erfarenhet, och varför det inte har hänt många andra av de som har skrivit i tråden.
Men kortfattat så har sängmärkena som Viking, Carpe osv krav på hur delarna ska packas vid frakt, medan de billigare "egna märkena" inte har det. De är också mer noggranna på hur saker förvaras i fabrikerna fram till att de skickas. Det nämnde jag lite om i ett tidigare inlägg.
I tillägg så har en del av dem som har kontrollmätt hemma här i tråden faktiskt sagt att deras bäddmadasser är kortare. En av dem sa att det skiljde 5cm på en säng som är 200cm i utgångspunkt. Typiskt latex.
Tack, snälla, för ditt engagemang. Samtidigt med dig skrev jag posten #155 efter att säljaren gått.
Mellandelen har jag frågat honom om, och han förklarade att resårkärnan omges av skum (?) och det är det som komprimeras när yttertyget sätts på. Eftersom yttertyget förväntas töja sig något under användning, så kommer mellandelen fylla ut det och måttet på alltihopa kommer bli dessa centimetrar större över tid. Mellandelen utan klädseln visade sig vara längre.
Bäddmadrassens latex och krympning hade jag också frågat om, han sa att de inte har haft ett enda klagomål på det under hans 15 år. Utan klädseln på var även den delen något längre, utan att man dragit i den.
Klädseln verkar varit helt avgörande här för måtten.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Men tyget och klädseln på madrasserna är väll en DEL av sängen och skall väll därmed ingå i mätningen?
 
Klädseln, så länge som det inte är extra överdrag, ingår i sängens mått.

Sen är också frågan hur sängramen kan bli längre när klädseln tas bort?
Det borde bli några mm kortare totallängd när klädseln tas bort.
 
L Lunneborg skrev:
Men tyget och klädseln på madrasserna är väll en DEL av sängen och skall väll därmed ingå i mätningen?
V g se #155
Ja, det skulle man kunna tycka, jag håller helt med dig.
Men olika tygsorter beter sig olika (styvare jfrt stretchigare) och med säkerhet vet man att alla sorter kommer att töja sig något med tiden -och därmed ökar yttermåtten något. Så gick resonemanget.
Hade jag valt ett enklare, tunnare, mer eftergivligt tyg, hade måtten varit annorlunda redan fr dag ett.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Klädseln, så länge som det inte är extra överdrag, ingår i sängens mått.

Sen är också frågan hur sängramen kan bli längre när klädseln tas bort?
Det borde bli några mm kortare totallängd när klädseln tas bort.
Vg se #155
Stommen uppmättes kortare, dock fortf inom feltoleransen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.