Vad kan jag göra, tacksam för era synpunkter!

Bakgrund:
Sonen, i juni fyllda 15, mäter 187 cm, ny säng behövs.
Genomsöker utbudet, erfar att längre än 200 cm sängar finns (210 och 220), men med ett prisläge 15.000 kr och uppåt.
Vi ser att 210 lång säng är det vi får plats med. Kollar vidare, googlar, frågar i inredningsforum om tips .. Glad att äntligen hitta en leverantör som går att beställa en hos, för "bara" 8500 kr. Men då blir det modell kontinentalsäng, deras enda möjlighet. Ok, säger vi, fortf överkomligare i pris än alla andra leverantörers. Beställt rubbet och betalt i juni, med leveranstid ca 5 veckor. Ok, pojken är på sommarlov, bara den hinner komma till skolstarten, säger vi.

The issue:
Yes! Sängen levereras redan i juli, toppen! Jättestort pjäs! Grabben kastar sig på den och stortrivs. Det gör inte jag; sängen verkar ju lite för kort, ser det meddetsamma. Chockad börjar jag ta mått; själva sängbotten (längst ner) visar sig vara 208 cm. Resårbotten (ovanpå) är 206 cm. Bäddmadrassen 204 cm.
Ringer företaget, talar om att sängen är för kort, inte 210, någon av delarna. Som vi alltså måttbeställt.
Karusellen går igång med foton på måttagning med div måttband, till säljaren, som kontaktar fabriken..mailar fram och tillb ett antal ggr.

Jag framhåller att ingen använder sängen förrän detta fått en lösning. Vi kan avvakta, iaf fram till skolstarten. Jag vill ju ha en 210 säng, helt enkelt.
Säljaren försöker vara tillmötesgående, vi mäter allt igen.. och igen.. fabriken hälsar att maskinerna har måtten för inställda.. ja, ni förstår..
Men sängens alla delar är likförb..t för korta.

Problemlösning, hur?
Finns det felmarginal att tala om här, som jag måste acceptera (även om hela vitsen med att måttbeställa är just att det ska vara ett exakt mått)?
Vad för lösning skulle ni föreslå i detta läge?

Händer nu:
I veckan kommer en säljare och mäter själv sängen här hos oss (om måtten stämmer, 210 cm, vill de ha 1000 kr för besväret, har de mailat), men inget sagts om vad som görs sedan.

Hade sängen beställts för en fullvuxen person, då hade man kanske tänkt annorlunda och accepterat läget.
MEN för mig som förälder till en 15-åring som troligen kommer att växa ytterligare, är detta INTE optimalt. Några centi kortare säng kan betyda tidigare behov av inköp av en än längre säng ju, och den tiden vill man inte tidigarelägga.

(PS: nu har skolan startat och sängen använts i 5 dagar redan. Vilket jag ville undvika in i det sista..)

Tacksam för input och råd och förslag, vad göra.
Mätning av en bäddmadrass bredd med måttband och texten "ovanpå bäddmadrassen kant till kant", personens fötter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband visar en längd på en soffas mellandel, texten "mellandelen" framför tyget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av ett soffdjup med ett måttband som visar maxlängden, ungefär 207-208 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Wow
EvertL
  • Laddar…
Hur lång kommer grabben bli tror du?
Tror du han ramlar av sängen för den råkar vara ett par cm kortare?
Tror nog ni får acceptera dessa mått, är ju inga snäva toleranser på mjuka sängdelar.
Antagligen är den 208 lång för att kunna passa i en sängbotten som är 210.
Ungefär som när man beställer fönster, dom är ju alltid lite mindre än måtten, just för att dom ska passa i hålen.
 
  • Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker du överdriver problemen. Jag är själv 190 cm lång, sover utan några som helst bekymmer i en standard 200 cm x 180 cm dubbelsäng med min kvinna. Självklart ska man inte ha någon gavel i fotänden om det behövs sträckas på sig ibland.
 
  • Gilla
EvertL och 15 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Hur lång kommer grabben bli tror du?
Tror du han ramlar av sängen för den råkar vara ett par cm kortare?
Tror nog ni får acceptera dessa mått, är ju inga snäva toleranser på mjuka sängdelar.
Antagligen är den 208 lång för att kunna passa i en sängbotten som är 210.
Ungefär som när man beställer fönster, dom är ju alltid lite mindre än måtten, just för att dom ska passa i hålen.
Hej
Ingen aning om hans längd, ingen av oss är längre än 182.
Det här är en komplett kontinentalsäng, ska inte stoppas in i någon sängbotten (eller -ram), den står för sig själv med resårmadrass och bäddmadrass på och ben skruvade undertill.
 
  • Gilla
Wikis och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag tycker du överdriver problemen. Jag är själv 190 cm lång, sover utan några som helst bekymmer i en standard 200 cm x 180 cm dubbelsäng med min kvinna. Självklart ska man inte ha någon gavel i fotänden om det behövs sträckas på sig ibland.
Jag förstår dig, absolut, men i det här fallet kändes beställning av extra lång säng som enda rätta, för att få lite extra längd (och med tanke på att han var 14 vid beställningen och redan 187 + inte alls osannolikt att han växer mer, mao).

Köper man en ny säng, det kostar på. Då vill jag gärna att det funkar många år framöver (livslängden på sängen blir kortare med varje centi som fattas)
 
  • Gilla
Mappe99 och 2 till
  • Laddar…
Sängen på 200 x 180 cm jag pratar om är av standardsnitt. En underliggande resårmadrassdel som det placeras ett par resårmadrasskassetter över. Visst det finns kanske litet uddamått på sängar men fundera riktigt skarpt på om det ger önskad price/perfomance. Uddamått brukar kosta bisarra pengar i dessa sammanhang, extremt liten marknad.

Annat kan det vara om man är en NBA-spelare på 210-220 cm såklart…

Ska väl erkänna att jag gillar att vräka ut mig på diagonalen i våran king size dubbelsäng men jag klarar mig fint även i normalt läge :)

Så tipset är att öka bredden i stället för att uggla över längden, om det skulle kännas trångt för sonen.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Sängen på 200 x 180 cm jag pratar om är av standardsnitt. En underliggande resårmadrassdel som det placeras ett par resårmadrasskassetter över. Visst det finns kanske litet uddamått på sängar men fundera riktigt skarpt på om det ger önskad price/perfomance. Uddamått brukar kosta bisarra pengar i dessa sammanhang, extremt liten marknad.

Annat kan det vara om man är en NBA-spelare på 210-220 cm såklart…

Ska väl erkänna att jag gillar att vräka ut mig på diagonalen i våran king size dubbelsäng men jag klarar mig fint även i normalt läge :)

Så tipset är att öka bredden i stället för att uggla över längden, om det skulle kännas trångt för sonen.
Sängmåtten jag beställt var 210x105. Hans rum är inte oändligt stort heller.
8500 kr var ett godtagbart pris, men då vill jag ha den i några år ju.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Har väldigt svårt att se att 2-3 cm skulle kunna påverka hans möjlighet till att sova gott. Speciellt om ni inte har någon sänggavel i fotändan.
Tror nog även tillverkaren kommer att anse att dessa mått är helt ok. Att bäddnadrasser osv är lite mindre än själva sängen tycker jag är något som är vanligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Nej, dessutom har han ca 230 cm att nyttja på diagonalen om sängen är ca 210 x 105. Inga som helst problem, sov lugnt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Fungerar eller inte är enligt mig inte största problemet. Betalar man extra för att få 210cm när den i själva verket är 205 är halva vitsen med specialbeställningen borta.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 42 till
  • Laddar…
Men nu är ju sängen typ 208 lång. Var ju det dom beställde. Att sen bäddmadrasser osv är lite mindre är ju ganska vanligt. Mät på din säng så ser du nog att den inte är exakt på jämna 5/10 cm.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Trams att sitta och mäta centimetrar på sängar utan fasta ytor, det är standardmått som anges. Aldrig i livet att jag skulle orka mäta om min 200 x 180 cm verkligen håller exakt dessa mått…

Nu får vi nog gå vidare i livet eller vad tycker ni.
 
  • Gilla
Uwe H och 10 till
  • Laddar…
Fast om ts ber säljaren mäta en vanlig standardmadrass då? Är det samma förhållande där? Eller mäta nån madrass hemma som nån annan använder till och med. En vanlig 200 madrass kanske är 196cm ?
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Innan du ringer in någon för mätning - kontrollmät med något annat om du inte redan gjort det. Det skulle ju inte vara första gången som ett måttband inte håller rätt mått :).
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Du får det att låta som att du beställt en måttanpassad säng. Är det inte så att du beställt en 210 säng hos en leverantör som erbjuder detta? Viss skillnad kan jag tycka om sängen är specialtillverkad enligt dina önskemål eller om du köpt standard mått. Oavsett lär du ju inte komma mycket längre med detta än ett eventuellt prisavdrag om säljaren är schysst.
 
  • Gilla
Newgolds och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.