Mikael_L
Hela friggebodsbygget, garagebygget och husbygget här har endast skett mha av 5-meters måttband.
Faktiskt ett sådant här, men det har gått åt några under resans lopp. :)
4014_472x472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ap/vattenpass-matning-markering/4014/mattband

Inför byggena köpte jag 3st tummm-stockar, en i plast. Dom har väl knappt använts än. Jag får väl säga som någon skrev "Bra med tumstock, vad ska man annars röra om i färgburken med?" :)

Jag har också en talmeter, men den råkade jag kliva på "haken" så den vek sig och den talmetern blev sig aldrig riktigt lik efteråt. Jag har köpt en ny, men inte vågat använda den till grovbygget. Tanken var att börja använda den vid finsnickeriet istället. Men jag har liksom glömt bort det utmärkta verktyget iom att jag mest jobbar med 5-meters banden.
Men vid lite gipsskivejobb har jag kommit ihåg talmetern, den ersätter ju kniven, riktigt smidigt.
Det går att följa ett måttband med kniv också vid gipskap, men man måste ju hålla tungan mer rätt i mun än med tumstock.

I slutet av husbygget kom det ju även in en laseravståndsmätare i arsenalen.
Damn, i slutet av bygget :eek:. Jag tror jag måste bygga ett hus till, för att testa manicken ordentligt. :)

I mätarsenalen ingår det även långmåttband.
Först köpte jag ett billigt nylonmåttband från biltema, typ 50 meter, för uppmätning på tomten och grovutsättning osv. Sen pajade manicken man rullar in det med, och jag ville ändå ha ett med bättre och mer garanterad precision för huset. Så då köpte jag ett Hultafors klass2 20m.
Med detta kryssmätte jag huset samt de längre längderna vid husresningen. Sen blev det inte så väldigt mycket mer använt.
Biltemabandet fick som allra sista uppgift tjänstgöra som avspärrningslina när vi sått gräsfrö och ville att folk skulle se att dom inte skulle gå där. Sen blev det sophinken. :)

Bra vinklar och lasers måste man ju också ha, men nu måste jag helt enkelt hejda mig.
Tja, jag är ju en riktig jäkla mätnisse, ni får ursäkta mig ... ;)
 
Jag kör med måttband.... köpte ett

75135.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fruktansvärt smidigt att kapa trall till altanbygget...nu så använder man väl bara tumstocken som pekpinne och som sysselsättning när man funderar...men den MÅSTE finnas i benfickan, annars är man ju naken...;)
 
Redigerat:
Remne skrev:
Jag kör med talmeter.... köpte ett

[bild]
Fruktansvärt smidigt att kapa trall till altanbygget...nu så använder man väl bara tumstocken som pekpinne och som sysselsättning när man funderar...men den MÅSTE finnas i benfickan, annars är man ju naken...;)
Kör med måttband menar du väl? Det är inte en talmeter på bilden i varje fall. Om de inte har kommit med en ny modell som jag har missat ;)
 
bygga_bo skrev:
Kör med måttband menar du väl? Det är inte en talmeter på bilden i varje fall. Om de inte har kommit med en ny modell som jag har missat ;)
jaja...måttband då.... den är iaf bra..... ;)
 
andersmc skrev:
I de här diskussionerna måste vi tänka på ett det är tre olika saker vi jämför: tumstock - måttband - Talmeter. Talmetern skiljer sig lika mycket från måttbandet som måttbandet skiljer sig från tumstocken.

Vi har haft den här diskussionen igång tidigare, och jag vet att många har svårt att tro mig när jag säger att Talmetern inte är ett slags måttband, det är ett helt eget sorts verktyg. Men så är det.

Jag använder Talmeter, och jag kan inte begripa att någon fortfarande orkar hålla på att krångla med tumstockar. Den enda fördelen med en tumstock är att den är bra att gå och smacka med mot benet när man är irriterad.
Hur mäter du något 2,5 meter upp eller ett takutsprång med ett måttband utan ta fram en bock eller stege? Då är tumstocken suverän. Att ta ut en vinkel och anteckna "smygen" för att sedan ta ut samma vinkel på verkstaden är ju ett annat suveränt sätt att använda den gamle stocken till.
 
Om jag har allt tillgängligt så är nog min fördelning:
Måttband 50%
Talmeter 20%
Tumstock 20%
Laser 10%

Sedan kommer väl skjutmåttet fram ibland åxå:)
 
Remne skrev:
jaja...måttband då.... den är iaf bra..... ;)
Jag behöver tydligen upprepa vad jag skrev tidigare: en Talmeter är INTE bara ett slags måttband. Den är ett alldeles eget sorts verktyg.

På samma sätt så kan man inte heller ta ett slumpmässigt måttband och kalla det Talmeter.

Vi hade en lång diskussion tidigare; Festool hade börjat sälja ett måttband som de helt fräckt kallade Talmeter, och det var många som rent mentalt hade svårt att ta till sig att det fanns en produkt som det stod Festool på och som var sämre än en befintlig produkt av ett annat märke. Men jag ser att problemet är undanröjt nu, Festool benämner nu verktyget med sin rätta beteckning: måttband. https://www.festool.se/Produkter/Accessories/Pages/Detail.aspx?pid=495415&name=M-ttband-Festool
 
verktygsgurun skrev:
Hur mäter du något 2,5 meter upp eller ett takutsprång med ett måttband utan ta fram en bock eller stege? Då är tumstocken suverän. Att ta ut en vinkel och anteckna "smygen" för att sedan ta ut samma vinkel på verkstaden är ju ett annat suveränt sätt att använda den gamle stocken till.
Jo, man kan kröka till tumstocken och sedan stå och hålla den upp mot nånting som ska mätas, det känner jag till. Och om det var så att jag skulle mäta någonting i takhöjd av ren nyfikenhet så kan det ju vara bekvämt. Då gör det ju inte heller så mycket att det är ganska svårt att läsa av måttet med särskilt stor precision. Men om jag mäter något på 2,5 meters höjd så är det i mer än 99% av fallen för att jag ska göra någonting med det måttet. Såga till en bit av något och sätta fast, till exempel. Och då måste jag ändå ha en bock eller stege.

Likadant så känner jag till knepet att vika tumstocken i en triangel och notera vid vilka mått delarna möts, för att på så sätt kunna återskapa en vinkel. Men jag kan helt ärligt säga att jag på alla mina husbyggen aldrig har behövt använda mig av den metoden. Skulle jag känna att jag ändå måste vara beredd på situationen så går jag hellre runt med en smygvinkel i benfickan än en tumstock. Då får jag dessutom lite precision i vinkelmätningen.
 
andersmc skrev:
Jag behöver tydligen upprepa vad jag skrev tidigare: en Talmeter är INTE bara ett slags måttband. Den är ett alldeles eget sorts verktyg.
Jepp. Hultafors kallar den för "märkmätare". Den skulle egentligen kunna sakna skala för hela grejen är att "flytta över" måttet och inte "mäta". Att kunna mäta är en bonus.
 
Bara den som har betalt per timme jobbar på sådant vis med en talmeter. Bygger man själv och vill bli klar innan det är dags att lämna jordelivet tar man ju många mått innan man går till sågen.....
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Det går visst att använda måttband som leksak på rasterna, dra ut en bit och vik tillbaka änden mot kapseln, tryck på knappen, upprepa från dra ut. Fortsätt tills någon tar fram kniven, även den en rastleksak.(tänk på Emil)

Protte
 
Tycker som några andra att det är olika verktyg vi pratar om som har olika arbetsuppgift, jag har alltid alla tre med mig på arbetsplatsen.
Mest använt blir tumstock mm-graderad och talmetern.
Hultaforsmåttbandet blir bara använt undantagsvis då det känns oprecist.
Talmetern har sina absoluta fördelar i precision och innermått

Tänkte bara påminna om att Hultafors bara köpt och försämrat talmetern

TA-Ljungberg-200px.gif

Ture Anders Ljungberg vars initialer givit namn åt talmetern
 
Talmeterns precision ligger väl i ritsfunktionen, däremot är Talmetrarna klass2 i noggrannhet jämfört med dom bättre måttbanden som är klass1.
 
Nimajneb skrev:
Talmeterns precision ligger väl i ritsfunktionen, däremot är Talmetrarna klass2 i noggrannhet jämfört med dom bättre måttbanden som är klass1.
En del ligger ritsfunktionen men vad för måttband skulle ha bättre precision?
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Bara den som har betalt per timme jobbar på sådant vis med en talmeter. Bygger man själv och vill bli klar innan det är dags att lämna jordelivet tar man ju många mått innan man går till sågen.....
Håller devis med men sätter man lister eller smygar är det bättre med en som passar än flera halvbra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.