Det finns ingen axel förbi kopplingen (grållen har inte dubbelkoppling). Det är fram på motorn som gäller om man ska ha en effektiv pumplösning.

Protte
 
jo, jag kom på det efter jag tryckte på skicka... :)
 
Har en liten fundering till så jag fortsätter i den här tråden:

Jag har nu byggt ett schaktblad och skrapat min grusväg med, men jag har inga stabiliseringsstag så bladet slänger lite hit och dit. Med schaktbladet spelar det ju just ingen roll, men jag har tänkt göra en lyftbom för att kunna lyfta lite bilmotorer och den vill jag helst inte att den slänger fram och tillbaka.
Har kollat på lite gamla grållebilder i boken "Ferguson i Sverige 1947-1957" och ser att fästet för ena änden av stabiliseringsstaget sitter ett fäste i bakaxeln, men hur sitter det i lyftarmarna, och framförallt var? Det finns ju ett hål i mitten på lyftarmarna där kedjan som hindrar dom från att svänga ut för mycket mot däcken, är det i det hålet staget ska sitta?
 
Det är enklast att stoppa i bultar i kedjorna, så att sidorörelserna begränsas.
Lyftgeometrin verkar svår med stag ut mot bakaxeln.
Fergusons mjölkbord hade originalstag. De satt mellan tryckstångsfästet och ner till lyftarmstapparna. Det blev helt stumt förbundet.
 
Egon84 skrev:
Har en liten fundering till så jag fortsätter i den här tråden:

Jag har nu byggt ett schaktblad och skrapat min grusväg med, men jag har inga stabiliseringsstag så bladet slänger lite hit och dit. Med schaktbladet spelar det ju just ingen roll, men jag har tänkt göra en lyftbom för att kunna lyfta lite bilmotorer och den vill jag helst inte att den slänger fram och tillbaka.
Har kollat på lite gamla grållebilder i boken "Ferguson i Sverige 1947-1957" och ser att fästet för ena änden av stabiliseringsstaget sitter ett fäste i bakaxeln, men hur sitter det i lyftarmarna, och framförallt var? Det finns ju ett hål i mitten på lyftarmarna där kedjan som hindrar dom från att svänga ut för mycket mot däcken, är det i det hålet staget ska sitta?


Inga bilder på era hemmagjorda redskap?
 
Bara så att kedjan blir kortar menar du?

Hittade förresten en bättre bild där dessa stag sitter monterade och då ser man att de sitter i lufttsapparna i ena änden och i ett fäste som fästes i bakaxeln med bultarna som håller fast skärmarna. Så då är det ju bara att snida ihop några plattjärn. :)
 
Bara så att kedjorna blir kortare.
 
HawkEye skrev:
Inga bilder på era hemmagjorda redskap?

Jodå, här kommer ett par bilder på mitt hemmagjorda schaktblad, gjort av en dörrhålsinfattning i 6mm plåt, ett par skrotflänsar och ett fyrkantsrör modell "feting" :)


En bild på den nymålade traktorn först:
28970041.jpg

En bild på schaktbladet:
28970042.jpg

En närbild på justeringsmekanismen för vinkeln på bladet:
28970039.jpg
 
Har ett par bilder till på en hemmabyggd bakskopa med tipp, gjord av en lufttank från en vattengryta till en gasskärmaskin. Det är därför den är så rostig...

29004767.jpg

29004766.jpg

Toppstången sitter lite fel, råkade göra fästet för smalt...

Har en liten fråga till, ska det gå att ha trepunkten i något mellanläge? eller är det bara upphissad och nersänkt man har att välja på? Tycker det är krångligt att inte få den att röra sig när man försöker stabilisera den någonstans i mitten.
 
Kom på att kedjorna är flyttade till ytterkanterna på bakaxeln.
 
  • DSC00021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, då förstår jag,

Förresten, vart kan man hitta serienumret på en grålle, min är oreggad och det vore kul att veta årsmodellen.
 
Egon84 skrev:
Har en liten fråga till, ska det gå att ha trepunkten i något mellanläge? eller är det bara upphissad och nersänkt man har att välja på? Tycker det är krångligt att inte få den att röra sig när man försöker stabilisera den någonstans i mitten.

Ja det ska gå fint, testa med spakarna.

Så sugen man blir på att plocka fram den gamla MF 35:an när jag ser dessa bilder :)
 
Det är väl nivåreglering på Grålle, läget på spaken motsvarar höjden på lyftarmarna. Mittläge på spaken - halvvägs upp.

Protte
 
Serienumret står på en stansad plåt vid ratten.
Det går att kolla årsmodellen här:
http://www.te-20.com/
 
prototypen skrev:
Det är väl nivåreglering på Grålle, läget på spaken motsvarar höjden på lyftarmarna. Mittläge på spaken - halvvägs upp.

Protte
Det verkar stämma, men det funkar lite halvdant när det inte är så mycket vikt i lyftarmarna, är nog dags för en genomgång...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.