Min huvudcentral matas av en 4-ledare och är avsäkrad med 3x20A. Ska nu förbereda kabeldragning mellan huset och garaget (där det ju kommer att finnas en undercentral).
Tänker framledes köra JFB i huset och även i garaget.
Min fråga är nu, ska jag dra en N1XV 5G6 eller 4G6 mellan huvudcentral och undercentral? Det är ju först efter JFB som den 5:e ledaren fyller någon funktion (givet min inkommande 4-ledare) och jordkabeln kommer ju att ligga före JFB i båda ändar?
Har inte diskuterat detta med någon elektriker ännu eftersom centralen i garaget ligger en bit in i framtiden. Vill däremot förbereda nu så detta är gjort iallafall.
Om jag drar en 5-ledare, är det bara att skippa en av ledarna då?
 
Drar du fyrledare så måste du dra 4*10 eftersom 10mm2 är minsta tillåtna area för PEN-ledare
 
Och man får aldrig gå tillbaka från TN-S till TN-C så är det uppdelat i din mätartavla eller huvudcentral före JFB så är det 5 ledare som gäller.
 
Det är 4-ledare som kommer in till mätarskåpet. Därifrån går det en 4-ledare till huset. Vid grävning på tomten blottade vi denna kabel och kunde konstatera att den väl inte var i absolut bästa skick. Den är ca 80m lång så den får ligga tills den ger sig. Frågan är om elbolaget skulle byta denna kabel till 5-ledare den dagen. Om så är fallet behöver jag ju se till att all vidaredragning är 5-ledare, och att jag skulle skippa den 5:e ledaren tills vidare. Och köra 5G10. Vore det en vettig idé?
 
Använd 5G6 och ingen ledare ska skippas. Om du inte använder alla hamnar du i läget tuktuk nämner dvs PEN minst 10 mm2 det vill man inte, särskilt inte när 6 mm2 räcker i övrigt.
 
Så du menar att jag kör 5G6, och att N och PE-trådarna kopplas ihop i vardera ända för att få 12mm2 PEN?
 
Nej, jag menar att du kopplar ihop PE och N i matande ände till där PEN är ansluten och i garagets central PE till PE-skena och N till matande sidas N på JFB där. Och glöm inte att bygling / skruv etc mellan PE och N ska bort / öppnas.

Att göra som du skriver med parallella ledare är inte tillåtet både av formella och även mer praktiska skäl så undvik det.
 
  • Gilla
VikHe och 1 till
  • Laddar…
Aha, nu är jag med. Men om jag sedan skulle dra vidare en 5G6-kabel från garaget och ut till låt oss säga mitt kommande observatoriebygge, drar jag då PE i garaget till PE i obs och N i garaget till JFB:s matande ände i obs med PEN-skruv borta i båda ändar (alltså parallellt)?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Japp precis så.

Protte
 
tommib
majo72 skrev:
Aha, nu är jag med. Men om jag sedan skulle dra vidare en 5G6-kabel från garaget och ut till låt oss säga mitt kommande observatoriebygge, drar jag då PE i garaget till PE i obs och N i garaget till JFB:s matande ände i obs med PEN-skruv borta i båda ändar (alltså parallellt)?
Nästan. Du tar N från ingångssidan på JFB i garaget, precis som fasledarna. Annars riskerar du bruten nolla. Det mest tydliga är att använda en fördelningsplint på inkommande matning så att ev vidarematningar ligger helt utanför centralen. Det andra alternativet är att lägga observatoriet som en grupp i garagets central. Inkopplingen beskrivs bl.a. i denna tråd. Var noga med att läsa texten, vissa av bilderna visar felaktiga kopplingar.
 
  • Gilla
Emanuel Björnler och 3 till
  • Laddar…
I huvudbyggnaden gör du övergången från 4 ledare tn- c till 5 ledare tn- s. Efter övergången till 5 ledare så behåller man den lösningen genom hela garaget och vidare till observatoriet. Efter uppdelningen får det inte finnas någon punkt där PE och N har kontakt med varandra.

Två gamla beteckningar beskriver det tydligt.
Nolla. = driftnolla
Skyddsjord = skyddsnolla

Alltså en kabel som sköter den dagliga driften och en kabel som hanterar eventuella felaktigheter.

Punkten där uppdelningen TN- c till TN- s sker är mycket säkerhetskritisk och skall utgöras av riktiga plintar. En glappkontakt i den punkten kan göra apparathöljen spänningaförande med 230 V. OBS ! Eventuella jordfelsbrytare ger inget skydd mot ett sådant fel. Jordfelsbrytaren " upplever" detta livsfarliga fel som normal drift.
 
Redigerat:
Tack för hjälpen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.