Hej!
Ska byta ut min undercentral som sitter i pannrummet som idag panna och några uttag plus ljus och tvättstuga är kopplade till. Ska även byta kabeln som är en 4G2.5 som kommer från HC.
HC är en jättegammal diazed utan huv med TN-C system.

1. Blir denna kabel ok att använda .N1XV-R Jordkabel 5G6?

2. I HC sitter ingen JFB men ska ha detta i UC, PEN går in till en skena sen är den byglad med en kabel över till Noll skenan, vilket dom som kopplat förut inte verkar brytt sig för det är blandat noll och jordkopplingar på den skenan. I HC Kopplar man då jordkabeln på jordskenan och nolla på PEN-plinten sen i UC så går nollan till JFB sen upp till Noll-plint och jord direkt till jord-plint och där är systemet nu TN-S?
 
1. Den blir troligen bra. Den sedvanliga ledningsdimensioneringen ger svar på vilken area som krävs men det ska mycket till ifall 6 mm² inte skulle räcka.

2. Din ostrukturerade beskrivning kommer troligen att generera ett antal pekpinnar i tråden, ;) så här kommer den första - Centralinstallation med JFB är inget man ger sig på utan bra på fötterna (och behörighet), och utan att redigt kunna beskriva hur det ska kopplas. Har du t.ex verkligen både en jordskena och PEN-plint i HC? Det är bra om du själv funderar ut hur det ska vara, så försök beskriv lite tydligare så kommer du sedan att få bu och bä men även råd och hjälp.
 
Tack för svar Bo. I HC så är PEN kopplad till en plint, sen är det byglat med en kabel över till en annan plint där dom verkar ha använt den till både nolla och jord. Jag vill nu använda en 5 ledare så jag får TN-S i UC där jag ska ha JFB. Jag undrar då hur jag ska koppla jord och nolla i HC?
 
Både PE och N ska i ditt fall tas ut ifrån PE-plinten i HC. Den N-plint som finns där tillhör grupperna i HC. Denna plint ska kunna frånskiljas, vilket skulle bli ödesdigert för din UC.
 
Ok. Jag kommer även säkra av med 3st 16A i HC. Jag förstår att det är viktigt att PE och N inte får separeras i HC. Då kopplar jag jord och nolla på PE och faserna på var sin 16A. Sen i under central så går nolla direkt till JFB N och in på en noll plint, jord till jord plint.

Om man nu vill ha några säkringar i UC som inte går under JFB, kan man då ta nolla från där den går in i JFB och till en egen noll plint och sen ta faserna från HB?

Ursäkta många frågor, men vill lära mig mer
 
Ett förslag är att du ritar upp det så som du tänker att det ska vara kopplat, det kan då bli lättare för dig att förstå hur allt hänger ihop.
 
  • Gilla
partymicke
  • Laddar…
En god ide. En TN-S-matad central med grupper utanför JFBn börjar bli rejält komplicerad. Sådana centraler borde nog egentligen konstrueras av en konsult och köpas förbestyckade. För att förstå kan det vara lämpligt att förstå vad olika fel kan få för otrevliga effekter så jag länkar in några trådar med lite virrande kring detta (naturligtvis är jag med och irrar också).

https://www.byggahus.se/forum/el/256288-byta-elcentral-i-totalt-morker.html?showAll
https://www.byggahus.se/forum/el/259658-inkoppling-av-jordfelsbrytare.html?showAll
https://www.byggahus.se/forum/el/220265-fraga-om-anslutning-till-uc.html

Men först vill jag återvända till HC. Du säger att du vill avsäkra kabeln. Varför? Mitt svar förutsatte att dina nya kabel kopplas in parallellt, före huvudbrytaren. Om du vill avsäkra kabeln då ska N tas ifrån N-plinten, för då är det ju en "vanlig" grupp som ligger efter HB i HC.

Annars är det helt korrekt det du beskrivit.

Kjell har många bra bilder men ingen på just detta fall
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/normcentralen

Ja, du kan (och ska tycker jag) ta nollan från ingången på JFBn enligt bilden nedan? Varför? Varför inte koppla inkommande N-ledaren till N2? Nej, N2 används för grupper utanför JFBn. Du kanske i framtiden vill sätta en separat JFB på dessa, och då hamnar inkommande N fel.

Elcentral 5 TN-S, 3xTN-S, N2, JFB N3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingången på JFBn är dock ingen "kopplingsdosa". Två ledare för vidarekoppling är ok, om de sitter bra. Det är därför utgående huvudledningar inte är inritade för jag tycker inte det finns någon bra plats att ansluta deras N-ledare.

Bättre då att lägga in en plint till, N1 som i följande bild. Om du nu bygger en central från början så har du kanske plats att göra det extra bra. Allting blir så mycket enklare och tydligare.

Elcentral 6 TN-S, 3xTN-S, N1, N2, JFB N3 .jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kontrollera noga, och kontrollera därefter igen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Inom flyget finns visst uttrycket
Check, dubbel check and recheck.

P
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
prototypen skrev:
Inom flyget finns visst uttrycket
Check, dubbel check and recheck.

P
"Proper prior planning and preparation prevents piss-poor performance" kan ju också vara på sin plats.

Särskilt som "piss-poor" performance i det här fallet kan leda till exv. nollsläpp med ty åtföljande livsfara och överhängande fara för brand och en hel massa förstörda apparater om inte annat. (I sommarstugan när jag var "liten" så ärgade PEN-ledaren av i stolpen. Ingen höjdare...)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
prototypen skrev:
Inom flyget finns visst uttrycket
Check, dubbel check and recheck.

P
Fast då gäller det att man har specat vad som skall vara åtgärden ifall dubbel check eller recheck ger utslag.

Det var en tågolycka för typ 25 - 30 år sedan där banarbetare efter en underhållsåtgärd kopplade in ett trådpar fel. Man växlade rött o grönt ljus på en signal. Detta upptäcks automatiskt av säkerhetssystemet i signaleringsutrustningarna. Så det går larm så fort en tråd kopplas in på en ny position, antas vara fel.

Underhållspersonalen gör då "dubbelcheck", dvs kopplar ur trådarna, och sätter in dem igen i samma felaktiga position. Då var det ju inte längre en ny position, och systemet slutade larma. De kollar en gång till, alltså "recheck". Och det är nu fortfarande OK. 10 minuter senare frontalkolliderar två expresståg.

Haverikommissionen kommenterade olyckan med att SJ som statligt verk saknar traffiktillstånd, så vi har inget tillstånd att dra in.
 
Redigerat:
Det är en mycket gammal anläggning jag har som HC. 3 fas och PEN går genom väggen och direkt till huvudsäkringar på 16A, från huvudsäkringar till en gammal stor HB som är sen 1946,från HB till Elmätaren, från Elmätare ut till grupperna. Pen går till en plint som är byglad med en kabel till ännu en plint där allt verkar vara inkopplat, både N och PE.
Den gamla UC är avsäkrad med 3 st 10A och en kabel som går till plinten där dom kopplat alla N och PE.
Ligger i influensa nu men ska försöka rita upp hur det är så kan jag lättare förklara.

Jag planerar inte att köra nåt på UC utanför JFB utan det var mer nyfikenhet hur man kopplade då.

Kan det vara någon fara när dom verkar ha tagit både N och PE ifrån samma plint? Den är ju ändå byglad med plinten som PEN är kopplad till.
 
En fara förstår jag är om kabeln som är bygling går av.
 
Låter lite lappat o lagat här, udda med elmätaren efter huvudcentralen. Lite bilder och förklarande text skulle nog sprida lite ljus.

Danne3 skrev:
Kan det vara någon fara när dom verkar ha tagit både N och PE ifrån samma plint? Den är ju ändå byglad med plinten som PEN är kopplad till.
Du menar fallet att huvudledningen till UC tar sin nolla från PEN-plinten medan faserna är avsäkrade? Nej, det är betydligt värre om det vore tvärtom. Det är dock "strukturellt" fel, men det spelar ju ingen större roll så som HC verkar se ut idag. Kanske vore lämpligt att ta tag i denna också med tiden.

Men krya på dig först. Byte av central är inget man gör med febernoja utan det kräver god planering och 100% självförtroende, det finns inget utrymme för gissningar eller frågeställningar till varför det ska kopplas på ett visst sätt. Det bör vara utrett på förhand.
 
Tack Bo. Bilder och beskrivning kommer när jag piggnat till. Ja HC ska fixas till våren så det kan stå strömlöst ett tag. Gamla tjärade tygkablar i hela huset. En säkring till varje våning så det behöver fixas det mesta.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är det inte bättre att koppla in undercentralen/undercentralerna efter den första jordfelsbrytaren? Det borde väl vara det säkraste sättet att gå till väga? Antar att du inte vill koppla på det sättet för att du inte vill hela anläggningen ska slockna om "den första" jordflesbrytaren skulle lösa ut? Eller får man inte koppla så?
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.