I mitt nybygge ska jag ha två centraler, en i huset och en i det vidbyggda garaget/verkstaden.

Frågan är om det är snyggast/smidigast att dra separata matningar (RK 5x6mm2) från fasadmätarskåpet (där det finns gott om plats på kopplingsplintarna) eller om jag ska dra en matning till första centralen och där koppla parallellt på skenor/huvubrytare (om man nu ens får koppla patallellt på huvudbrytaren?)

Fördelen med att parallellkoppla i första centralen är att jag sparar 10m matarledning, men jag börjar tro att nackdelarna överväger detta.
 
Vi har nyss lärt oss i en granntråd att alla huvudbrytare inte är godkända för vidarekoppling.
http://www.byggahus.se/forum/el/190994-tn-c-till-tn-s-innan-centraler.html#9

Men det är inga problem när nya centraler sätts upp för då kan ni göra plats för nödvändiga fördelningsplintar.

Så det går väl på ett ut när det är så korta ledningslängder. I allmänhet tror jag man föredrar fördelning i mätarskåpet.
 
En fråga om vidarekoppling.

Det är alltså inte ok att koppla en annan central paralellt via ingående sida på HB, men efter HB inom samma central då (RK6 x 2)? Det är väl samma sak.
Hur är det då med att grena vidare från JFB till JFB då? Hissklämman på Hagers JFB är åtmistone större än på HB.

Tack.
 
Godkänt eller inte är en sak som besiktningsmän kan slå ned på, och de brukar i allmänhet inte gilla flera ledare under samma klämma, även om de troligen har överinseende med "naturliga" övergångar från JFB till JFB eller dvärg till dvärg när man inte använder en fasskena.

Om det i praktiken går att utföra tillförlitligt är en annan sak som egentligen är viktigare, och vilket man skall ha som utgångspunkt. Är man inte tillfreds med att det blir bra så bör man låta bli, även om det skulle vara "godkänt". En större hissklämma kan ibland vara mer problematisk än en rund U-båtshylsa. T.ex är det i de flesta klämmor problem med blandning av olika typer (EK/FK/RK) och areor. Har man tillgång till rätt verktyg och materiel så kan man krimpa en dubbeländhylsa på 2 st RK.
 
Jag hade valt alternativ 1, dra separata matningar från mätarskåpet.
Jag gjorde så när jag satte central i garaget.
 
Är det en dum ide att sätta en huvudbrytare för varje matning i fasadmätarskåpet?
Jag tänkte att det kan vara en stor fördel att kunna bryta ibland, speciellt under byggtiden.
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Om man anser att det är en fördel under byggtiden kan man självklart göra så men det är ovanligt. Det beror givetvis på hur mycket man tror att man kommer att skruva i centralerna och hur stort problem det är att behöva stänga av båda mha huvudsäkringarna då man egentligen bara behöver stänga av en.

En helt annan fråga - du skriver att du ska dra RK från skåpet. Är tanken att du drar den i rör? Annars är det vanligt med kabel, tex N1XV.
 
RK i rör, ja.
All dragning blir inbyggd i väggarna innomhus eftersom det är en enda byggnad jag pratar om även om det blir två centraler.

Jag tror 5x6 RK blir smidigare än N1XV i mitt fall.
 
Gabbe1 skrev:
Är det en dum ide att sätta en huvudbrytare för varje matning i fasadmätarskåpet?
Jag tänkte att det kan vara en stor fördel att kunna bryta ibland, speciellt under byggtiden.
Jag antar att de två matade centralerna kommer vara moderna normcentraler? I så fall lär väl elektrikern som kopplar dessa antagligen nöja sig med att bryta huvudbrytaren i respektive central för att jobba vidare när inkommande matning är ansluten, eller? Här får GÄRNA forumets elektriker säga bu eller bä!

Under tiden ena centralen börjar på att vara i bruk medan den andra inte ens finns på plats så är det kanske enklast att bara ansluta den ena centralens ledning vid mätartavlan, och vänta med att ansluta den andra ledningen till den andra centralen är monterad.

Även om jag i stort sett aldrig haft nytta av möjligheten att bara bryta delar av installationen så ser jag det ändå som en fördel att så mycket som möjligt är separerbart. Den dagen du behöver borra ett hål genom väggen bakom centralen för att få igenom en extra EKK och batteriet i batteridrivna skruvdragaren är för trött så kommer du vara glad över att du kan dra en skarvsladd från ett uttag kopplat på andra centralen.
 
Gabbe1 skrev:
Är det en dum ide att sätta en huvudbrytare för varje matning i fasadmätarskåpet?
Jag tänkte att det kan vara en stor fördel att kunna bryta ibland, speciellt under byggtiden.
En bra ide. Ska göra samma.
 
Eftersom tråden nu lyfts och mitt bygge är mer eller mindre klart så kan jag berätta att jag valde att dra två separata matningar från fasadmätarskåpet, en till varje central.
 
Kul att ni svarade. Koppla ni på plint i mätarskåpet eller med huvudbrytare?
 
Jag kopplade på plintarna.
Jag fick aldrig behovet av att kunna slå på/av de båda centralerna under byggtiden, därför monterade jag aldrig några extra HB i fasadmätarskåpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.