Ibland finns det skäl att gå över från inkommande fyrledarsystem (TN-C) till femledare (TN-S) innan första centralen. Det är t.ex. smidigare att kunna gå med N1XV 6 mm2 istället för EKKJ 10 mm2 (då PEN måste vara 10 mm2) och det kan vara lite knöligt att koppla vidare till en parallellcentral i en normkapsling då man inte alltid får plats med avgreningsplinten. Dessutom känns det mer rätt att dra femledare när man ändå är igång.

Till själva frågan - vad finns det för krav på utförandet, plint, uppmärkning mm då man t.ex. fördelar inkommande FKKJ 4x16 mm2 till två N1XV 5x6 mm2 till två centraler? Plinten sitter antingen i mätarskåpet eller i en egen kapsling. Behöver det vara en separat nollplint som är avskiljbar? Jag har sett både och och blir inte klok på vad som gäller.
 
Jag är inte elektriker och du kommer garanterat få bra svar av de riktigt kunniga.

Men att gå över från 16 mm2 till 6 mm2 före första centralen torde innebära att samma säkring (mätägarens säkring i matande ände) ska skydda båda kablarnas dimensioner. Den säkringen lär väl vara dimensionerad för 16 mm2 och den kabellängd som är aktuell. Som amatör känns (notera gissningen) det mera rimligt att ett byte till avsevärt mindre kabeldimension sker i en huvudcentral där vidaregående kablage kan säkras korrekt.

Anledningen till att 6 mm2 används är väl, förutom större hanterbarhet, att 6 mm2 normalt svarar mot 25 A säkring, dvs det som standardgängan i centralen för huvudsäkring tar. Och som du säger är det aktuellt vid 5 ledarsystem TN-S.
 
Om du fördelar en inkommande FKKJ 4x16 till två 5g6 så måste du ju ha en central. Dessa ska ju säkras förmodligen lägre än var 16mm² matningen är.
 
Sätt en liten central(/markskåp) med en huvudbrytare (behövs ej vid markskåp) och två rader säkringar som matar dom andra centralerna.
 
Om vi nu skulle bortse ifrån att man går ned i area och enbart ser på kraven för hur man går från TN-C till TN-S så lär det tidigare funnits inskrivet i föreskrifterna att det ska göras i en....elcentral :(

Nåja, det är inget fel på en fördelningslåda som enbart är avsedd för detta och som innehåller lämpliga plintar som tillåter en säker anslutning av varje ledare, speciellt om olika ledarareor är inblandade.
Det behöver inte finnas en separat N-plint, utan både N och PE i utgående kablar kan kopplas till PEN-plinten. Det betyder då att det inte behövs någon särskild anordning för att avskilja alla N-ledare. Sådant gör man i elcentraler.
Någon speciell märkning ser jag heller inte att det behövs - men det är ju bra om man skriver vad det där, varifrån matningen kommer, vart utgående ledningar tar vägen och dess ledararea, eller snarare högsta tillåtna avsäkring.

Att gå ned från 16 mm² till 6 mm² kan tyckas häftigt. Det kräver normalt en avsäkring, men kan också vara helt i sin ordning, motiverad av t.ex ledningslängden. Det är då viktigt med en märkning i matande ände om vad som gäller, dvs max säkring map den klenaste kabeln i denna ledningsgrupp.
 
Bo.Siltberg skrev:
Om vi nu skulle bortse ifrån att man går ned i area och enbart ser på kraven för hur man går från TN-C till TN-S så lär det tidigare funnits inskrivet i föreskrifterna att det ska göras i en....elcentral :(

Nåja, det är inget fel på en fördelningslåda som enbart är avsedd för detta och som innehåller lämpliga plintar som tillåter en säker anslutning av varje ledare, speciellt om olika ledarareor är inblandade.
Det behöver inte finnas en separat N-plint, utan både N och PE i utgående kablar kan kopplas till PEN-plinten. Det betyder då att det inte behövs någon särskild anordning för att avskilja alla N-ledare. Sådant gör man i elcentraler.
Någon speciell märkning ser jag heller inte att det behövs - men det är ju bra om man skriver vad det där, varifrån matningen kommer, vart utgående ledningar tar vägen och dess ledararea, eller snarare högsta tillåtna avsäkring.

Att gå ned från 16 mm² till 6 mm² kan tyckas häftigt. Det kräver normalt en avsäkring, men kan också vara helt i sin ordning, motiverad av t.ex ledningslängden. Det är då viktigt med en märkning i matande ände om vad som gäller, dvs max säkring map den klenaste kabeln i denna ledningsgrupp.
Så för att lära sig, anser du det då tillåtet eller åtminstone ok att TS hade kunnat grena till 2 st 5x16 i en fördelningslåda?
 
norrbottenstorpet skrev:
Så för att lära sig, anser du det då tillåtet eller åtminstone ok att TS hade kunnat grena till 2 st 5x16 i en fördelningslåda?
Det är helt ok att göra så, att minska arean kräver däremot överväganden vi inte brukar gå in på i detta forum.
 
Tack för bra svar, även om det blev lite mycket fokus på nedgången i area. Anledningen till att jag skrev om detta är att det idag sitter DII-gängad huvudsäkring, alltså max 25A. Av någon anledning går man idag med 16 mm2 till första centralen. Efter ombyggnaden kommer det fortfarande att vara relativt kort till båda centralerna och med öppet förläggningssätt bör inte 6 mm2 vara något problem. Vid närmare eftertanke kommer också första biten mellan huvudsäkringarna och fördelningslådan att bytas och då blir det mindre än 16 mm2.

Bo - en nyfiken fråga: Vad var anledningen till att det tidigare fanns krav på att gå från TN-C till TN-S i en central? Finns det något som kan liknas vid praxis som gör att man bör undvika det jag frågar om?
 
Jag tror att Hagers sortiment av avgreningsplintar innehåller något som kan passa, oavsett om det blir nedgång i area eller inte. De är trevliga att jobba med och monteras på DIN-skena.

Jag har börjat använda dessa plintar där jag tidigare kopplat vidare till en parallellcentral genom att ansluta matningen till den andra centralen på ingångsplintarna på den första centralens huvudbrytare. Av en slump fick jag lära mig av Hager att deras huvudbrytare inte är godkända för att användas som kopplingsplint på detta sätt. Endast huvudbrytare från 80A och uppåt är godkända för vidarekoppling. Hur många visste detta? :surprised:

Det hade varit bra om avgreningsplinten fick plats inne i normcentralen men då måste man ha plats på DIN-skenan eftersom den inte kan monteras i överkant som noll- och jordplintarna. Hager får produktutveckla lite...
 
Lennart Degerblom skrev:
Bo - en nyfiken fråga: Vad var anledningen till att det tidigare fanns krav på att gå från TN-C till TN-S i en central? Finns det något som kan liknas vid praxis som gör att man bör undvika det jag frågar om?
Vet faktiskt inte - har inte själv hittat denna skrivelse i gamla föreskrifter - det är bara hörsägen, men dock från den främsta experten på elsäkerhet i Sverige. Det gäller hur som helst inte längre utan var i så fall en gammal Svensk regel.

Kan tänka mig att det handlar om allmänna regler om överskådlighet etc. Fördelning görs ju normalt i en elcentral, och definitionen på den sådan är ganska blygsam - det räcker med en säkring för att det ska få kallas elcentral.
 
För att spinna vidare på olika sätt att göra förgreningen. Jag gillar denna typ av klämmor som går montera på hattskena: http://products.ensto.com/catalog/15176/Universalklämmor_SWE1.html

Finns som en paketartikel. (E2673536)

Det blir en väldigt bra och säker kontakt i dessa, speciellt om man verkligen använder ändhylsor och då gärna Elpress twin när det är flera utgående.
 
Lennart Degerblom skrev:
Tack för bra svar, även om det blev lite mycket fokus på nedgången i area. Anledningen till att jag skrev om detta är att det idag sitter DII-gängad huvudsäkring, alltså max 25A. Av någon anledning går man idag med 16 mm2 till första centralen. Efter ombyggnaden kommer det fortfarande att vara relativt kort till båda centralerna och med öppet förläggningssätt bör inte 6 mm2 vara något problem. Vid närmare eftertanke kommer också första biten mellan huvudsäkringarna och fördelningslådan att bytas och då blir det mindre än 16 mm2
(min fetstilmarkering ovan)

Men dåså, då är det väl bara att köra femledare hela vägen, och samma area hela vägen, så är trådens frågeställning inaktuell?
 
Nja, eller njo...
Vid ännu mera eftertanke är både huvudsäkringar och elmätare plomberade och de ursprungliga 16 mm2 får nog sitta och fördelas i en kapsling med fördelningsplint.
 
Det beror ändå lite på hur det ser ut på elmätaren. Om du ska gå vidare med femledare kan det bli lite trångt på PEN-plinten om du ska vidare till två centraler. Därför kan det ändå vara en bra idé med fördelningsplint.
 
Anders Johansson skrev:
Jag tror att Hagers sortiment av avgreningsplintar innehåller något som kan passa, oavsett om det blir nedgång i area eller inte. De är trevliga att jobba med och monteras på DIN-skena.

Jag har börjat använda dessa plintar där jag tidigare kopplat vidare till en parallellcentral genom att ansluta matningen till den andra centralen på ingångsplintarna på den första centralens huvudbrytare. Av en slump fick jag lära mig av Hager att deras huvudbrytare inte är godkända för att användas som kopplingsplint på detta sätt. Endast huvudbrytare från 80A och uppåt är godkända för vidarekoppling. Hur många visste detta? :surprised:

Det hade varit bra om avgreningsplinten fick plats inne i normcentralen men då måste man ha plats på DIN-skenan eftersom den inte kan monteras i överkant som noll- och jordplintarna. Hager får produktutveckla lite...
Intressant det du skriver Anders! En granne hade en elektriker som kopplade vidare till en paralellcentral med huvudbrytaren som "kopplingsplint" för fasledarna. Vid slutbesiktningen fick de anmärkning på detta och det blev en del tjafs med elfirman innan de kompletterade med en plint. Firman hävdade att det var praxis men besiktningsmannen hänvisade till Hager som inte godkände detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.