Ibland finns det skäl att gå över från inkommande fyrledarsystem (TN-C) till femledare (TN-S) innan första centralen. Det är t.ex. smidigare att kunna gå med N1XV 6 mm2 istället för EKKJ 10 mm2 (då PEN måste vara 10 mm2) och det kan vara lite knöligt att koppla vidare till en parallellcentral i en normkapsling då man inte alltid får plats med avgreningsplinten. Dessutom känns det mer rätt att dra femledare när man ändå är igång.

Till själva frågan - vad finns det för krav på utförandet, plint, uppmärkning mm då man t.ex. fördelar inkommande FKKJ 4x16 mm2 till två N1XV 5x6 mm2 till två centraler? Plinten sitter antingen i mätarskåpet eller i en egen kapsling. Behöver det vara en separat nollplint som är avskiljbar? Jag har sett både och och blir inte klok på vad som gäller.
 
Jag är inte elektriker och du kommer garanterat få bra svar av de riktigt kunniga.

Men att gå över från 16 mm2 till 6 mm2 före första centralen torde innebära att samma säkring (mätägarens säkring i matande ände) ska skydda båda kablarnas dimensioner. Den säkringen lär väl vara dimensionerad för 16 mm2 och den kabellängd som är aktuell. Som amatör känns (notera gissningen) det mera rimligt att ett byte till avsevärt mindre kabeldimension sker i en huvudcentral där vidaregående kablage kan säkras korrekt.

Anledningen till att 6 mm2 används är väl, förutom större hanterbarhet, att 6 mm2 normalt svarar mot 25 A säkring, dvs det som standardgängan i centralen för huvudsäkring tar. Och som du säger är det aktuellt vid 5 ledarsystem TN-S.
 
Om du fördelar en inkommande FKKJ 4x16 till två 5g6 så måste du ju ha en central. Dessa ska ju säkras förmodligen lägre än var 16mm² matningen är.
 
Sätt en liten central(/markskåp) med en huvudbrytare (behövs ej vid markskåp) och två rader säkringar som matar dom andra centralerna.