A Autodidak1 skrev:
Det är inga problem att padda makadam, det gör man på alla grunder, vare sig det är en villa eller skyskrapa.
Nej, det gör man inte. För det ger helt enkelt ingenting.
Sen vill jag se den skyskrapa som bara står på lermark utan pålar.. :)
 
A Autodidak1 skrev:
Det är inga problem att padda makadam, det gör man på alla grunder, vare sig det är en villa eller skyskrapa.

Fungerar utmärkt att bara skala av matjord, lägga fiberduk och sedan makadam under en ovanjordspool. Matjorden är oftast ganska packad från början och resten sjunker ihop då du paddlar makadamen

Marktrycket från en pool är lågt, har den en meter vatten så är marktrycket 0,1 kg/kvadratcentimeter. Om man går på samma yta så kan trycket utan problem uppgå till 10 kg/kvadratcentimeter.

Krångla inte till det, gräv ut ett par decimeter utanför poolen och kör makadam. Sen jämnar du av med flis + filtduk om du inte kör med cellplast (hård variant).
Så fiberduken och sedan fungerar det med 8/16 som jag har hemma? Och om det behövs jämnas ut så kör jag ett tunnare lager med något finare material alltså? Eller om det blir plant så räcker det att jag lägger cellplasten ovanpå makadamet?
 
A Autodidak1 skrev:
Det är inga problem att padda makadam, det gör man på alla grunder, vare sig det är en villa eller skyskrapa.

Fungerar utmärkt att bara skala av matjord, lägga fiberduk och sedan makadam under en ovanjordspool. Matjorden är oftast ganska packad från början och resten sjunker ihop då du paddlar makadamen

Marktrycket från en pool är lågt, har den en meter vatten så är marktrycket 0,1 kg/kvadratcentimeter. Om man går på samma yta så kan trycket utan problem uppgå till 10 kg/kvadratcentimeter.

Krångla inte till det, gräv ut ett par decimeter utanför poolen och kör makadam. Sen jämnar du av med flis + filtduk om du inte kör med cellplast (hård variant).
Enig.
Jag tycker bara man ska gräva tills man kommer ner under matjorden. Men samma princip osvsett om man gräver 2 eller 4 dm :)

Bärigheten får man ju när man paddar makadammlagret. Paddningen ger effekten.
(Jag ville inte padda när jag gör uppfart och anläggningar sen på tomten men har fått väldigt tydliga råd om att alltid padda) :)
 
Grillen Grillen skrev:
Så fiberduken och sedan fungerar det med 8/16 som jag har hemma? Och om det behövs jämnas ut så kör jag ett tunnare lager med något finare material alltså? Eller om det blir plant så räcker det att jag lägger cellplasten ovanpå makadamet?
Det räcker utmärkt med 8/16 och cellplast på det. Ofta lägger man flis på toppen för att det är lättare att få det jämnt.
 
A Autodidak1 skrev:
Det räcker utmärkt med 8/16 och cellplast på det. Ofta lägger man flis på toppen för att det är lättare att få det jämnt.
Finns det något annat namn på flis, för när jag kollar på jehander's hemsida där jag köper från så finns det inget som heter flis? Det är inte stenmjöl?
 
C C.Lundin skrev:
Nej, det gör man inte. För det ger helt enkelt ingenting.
Sen vill jag se den skyskrapa som bara står på lermark utan pålar.. :)
Man packar makadam även under skyskrapor (alla står inte på lermark). Men en skyskrapa kan ha pålar, utbredd platta och alla andra möjliga varianter för att tåla lasten ;)
 
Grillen Grillen skrev:
Finns det något annat namn på flis, för när jag kollar på jehander's hemsida där jag köper från så finns det inget som heter flis? Det är inte stenmjöl?
Makadam i liten fraktion typ 4/8 är bra
 
A Autodidak1 skrev:
Man packar makadam även under skyskrapor (alla står inte på lermark). Men en skyskrapa kan ha pålar, utbredd platta och alla andra möjliga varianter för att tåla lasten ;)
Spännande. Det har aldrig gjorts i grundläggning för någon av de skyskrapor jag varit på- nu är förstås antalet skyskrapor jag varit på lite begränsat då det i princip bara byggs utomlands.
Dock inte heller på några villaplattor eller bostadshus heller.
Men detta kanske är nya uppgifter som hela branschen borde få ta del av?
Det som ska paddas är bärlagret. Enda fördelen med att gå över makadamen är att det blir aningen lättare att lägga cellplast om det ska göras och att det går aningen mindre betong om cellplast ej läggs.

Angående bädd vid pålning så räknar man med att marken sjunker under plattan. Det finns ju en anledning att allt hängs upp i plattan

Ber om ursäkt till TS att det blev lite OT nu. Får ta det vidare i PM om det skulle vara något.
 
C C.Lundin skrev:
Spännande. Det har aldrig gjorts i grundläggning för någon av de skyskrapor jag varit på- nu är förstås antalet skyskrapor jag varit på lite begränsat då det i princip bara byggs utomlands.
Dock inte heller på några villaplattor eller bostadshus heller.
Men detta kanske är nya uppgifter som hela branschen borde få ta del av?
Det som ska paddas är bärlagret. Enda fördelen med att gå över makadamen är att det blir aningen lättare att lägga cellplast om det ska göras och att det går aningen mindre betong om cellplast ej läggs.
Har byggt +10 hus själv och varit KA för många och är det en platta så paddas bärlager och makadam kan räknas som en del av det. Är det bra mark så är bärlager = makadam.

Att bara lägga makadam utan packning är bara galenskap.

Pålar man så sjunker marken kanske efteråt, men även det minskar om man packar bärlager o makadam.

Och skyskrapor har lite annan grundläggning än pool, det håller jag med om. Pålningen är det väsentliga där.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.