Hej!

Tills jag läste de senaste inläggen hade jag bestämt mig för att köra ett ventilerat golv på de 50kvm som inte är renoverat. De andra 30 har golvvärme sedan tidigare och jag hade inte tänkt göra något åt dessa nu.
Men det rekommenderas tydligen att om man skall ha golvvärme så skall det vara på hela golvet, jag hade ju tänkt mig Nivell golv el liknande?

Med rätt mekanisk ventilation till Nivellgolvet kanske det inte gör något, eller vad tror Ni?
 
  • Gilla
Lns_
  • Laddar…
Hej och gott nytt,

Här har ni en stackare till i samma situation.

Jag är lite inne på ett ventilerat golv av den anledningen att det ändå behövs mekanisk ventilation på bottenvåningen (sutteräng) för att få bättre luft. Nån mer som har funderat i samma banor?

Samtidigt vill man ju verkligen ha golvvärme i vissa rum, som entré och badrum. Och inga nivåskillnader mellan golven, såklart.
 
Hej!

Jag hade tänkt välja ett typ nivellgolv till min oisolerade bottenplatta. Men idag hade jag en snickare där som tyckte att jag skulle ta bort de träreglar som ligger mot bottenplattan, isolera med frigolit, sedan gjuta med betong, plast och sist parkett.

Det är ingen som har tagit upp detta som ett alternativ. Är det en bra lösning, eller finns det risker med den?

Tacksam för svar då jag står i startgroparna...:)
 
den konstruktionen "bygger" ju rätt mkt, och är det i en källare så kan varje centimeter vara avgörande i takhöjd:)...
/
M
 
Kan man gjuta ny platta av enbart APS cement? om man t.ex bilar ur golvet i ett rum armerar och bara fyller med 10cm EPS, håller det? eller hur tjock bör den vara? hur blir isolervärdet kontra betong med frigolit under?
 
Funderar just nu på att gjuta en ny platta på 10 centimeter med cellbetong (alternativt EPS Cement) ovanpå befintlig oisolerad platta. Jag har spelrum till detta eftersom befintligt reglat trägolv är ca 10 centimeter upp i dagsläget. Är detta en konstruktion som fungerar?

Är det någon som har erfarenhet av cellbetong/EPS Cement? Kan jag beställa cellplastkulorna själv och be betongbilen blanda i dem när den kommer?

Bor i Lidköping och här finns swerock, de har själva endast en lecablandning som jag själv inte vill ha. Ska förstås kolla med dem om möjligheterna. Men tänkte om någon gjutit med dessa produkter?
 
Hej jag installerade nyligen ett Granabgolv med ventilation.
Kontaktade då ett företag som säljer Granab mm söder om Stockholm, skickade in ritningar och fick projektering på ventilation och en lista på material som behövdes.
Jag valde detta främst för att Granab består av plåtreglar dvs kan ej mögla om det kommer upp fukt underifrån.
m2 priset låg på ca 750 kr med reglar-cellplast-spånskiva och en ek-parkett(Kährs)
skruv & lim mm + vent.
Gjorde jobbet själv & hyrde verktyg.
Tycker det funkar bra och golvet känns betydligt varmare än tidigare, då hade jag ett uppreglat golv med reglar och isolering direkt på betongen.
 
Fråga till Koorina.
Jag är också inne på Granab med ventilation och är i kontakt med ett företag söder om Stockholm "Torkab" som projekterar. Jag har tidigare haft 70mm isolering under golven. Jag var först inne på deras 3000 system men där kan man bara ha 25mm isolering vill man ha mera måste man gå på deras 7000 system. Så blev lite rådvill därav nedan frågor.

Vilket system valde du, hur mycket isolering la du in och hur tjock isolering hade du i gamla golven ? Tacksam om du delar med dig av dina erfarenheter.

Vore ju bra om man klarar sig med 3000 systemet det är ju billigare.
 
Hej jag hade 95mm isolering, jag valde system 3000 med 25mm cellplast.
Eftersom man drar rumsluften under golvet så blir ju det hela varmare.
Ringde även Granab och diskuterade detta.

Lycka till.
 
Tackar för ditt svar, det låter positivt. Var priset 750:- inklusive eller exlusive ventilation.
Vet inte hur jag ska tolka + vent.
 
Hej priset var exklusive ventilation.
 
Nu har renoveringen forskridit. Vi valde till slut Granabs regelsystem genom Torkab i Stockhom som leverantör. Priset för materialet gick på ca 45 000kr ink moms. Det avsåg då ca 60m2 varav 20m2 med cc30 och 40m2 cc60. I priset ingick utöver själva regelsystement; cellplast, 22mm spånskiva och ventilationssystem. Billigt eller dyrt? Med dem jämförelser jag gjort så var det billigare än Nivell men framförallt enklare att få bra hjälp. Torkab ställde upp med samtal, skisser, idéer och jag fick lämna tillbaka överblivet material.

Även renoveringen inte är klar ännu så känns valet rätt och bra:)

//magj
 
Jag har pratat med några "experter" om min gillestuga och de har varit ganska överens om att det räcker att jag behåller den lösning som finns idag. Reglar på plastkilar, samt en luftspalt i listerna.

Jag kommer därför varken att köra granab, nivell eller platon. Den lösning jag har idag är ju mer eller mindre en enklare variant av de två förstnämnda systemen. Istället lägger jag ett nytt golv på den konstruktion jag har idag.

Men jag hade en liten fundering på om det skulle funka med att sätta ett par paxfläktar under golvet för att bättra på cirkulationen. Dessa går ju även att få fuktstyrda (även om det idag inte finns någon nämnvärd fukt). Ingen som funderat eller utfört något i den här stilen? Det kanske är fullkomligt meningslöst?
 
Är ni fortfarande nöjda med era Granab-golv? Jag är i slutskedet på att beställa och vill ha en sista push åt rätt håll :)
 
La in ett Granab golv för 2 år sedan. Köpte av Torkab som fixade ritningar och var till stor hjälp.
PICT9962.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PICT0709.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.