Huggan:
Ok. Jovars, men jag tror nog ändå att man måste ligga runt 4-500 kronor timmen om det skall gå runt.

Jag är dåligt insatt i löneläget för en vanlig snickare som gjort sina timmar men de har väl åtminstone runt 40 eller?

Det jag tycker att många missar är momsen, marginalskatten och de sociala avgifterna. Det blir inte många kronor kvar på en femhundring när staren tagit sitt.
 
  • Gilla
_bystrom_ och 1 till
  • Laddar…
blackadder skrev:
Vad bra! Då fungerar ju marknaden som det är tänkt, hade han tagit ockerpriser hade du ju inte anlitat han.

Finns det någon sån här tråd där TS frågat vad det kostar innan jobbet görs?
Önskar jag nån gång får så mycket pengar att jag inte behöver fråga.
Jag har fetstilat.

Denna.
 
huggan skrev:
Jag kan läsa den vanliga texten du behöver inte förstora den. Men jag hade fel.
Men nu gör du fel !! Det här beteendet känner jag inte igen på forumet. Nä slåss med näbbar och klor hur fel du än har;)

Nä cred till dig huggan (y)
 
huggan skrev:
Men hur ska man uppnå detta utan nya riktlinjer och lagar? Fundera bara på hur mycket pengar som skulle sparas om allt gjordes rätt första gången. Jag tycker inte att man ska vara nöjd med mer konsumentupplysning och konsumentskydd utan att det ska finnas sätt att stänga av folk från branschen. Sen försäkringarna måste ses över så dom ger ett bättre skydd utan månader med förhandlingar.
Man kan inte lagstifta bort fel. Ingen lag i världen hade hjälpt mot problemen med enstegstätade fasader. Inte heller kan man lagstifta mot arbete som utförs fel, klantskallar och folk med otur finns det alltid.

Det är bara att jämföra med yrkesgrupper där det finns ytterst hårda krav:
- Läkare gör aldrig fel?
- Auktoriserade revisorer gör aldrig fel?
- Behöriga elektriker gör aldrig fel?
- EU-godkända bilar återkallas aldrig pga farliga defekter?
- Flygplan med Luftvärdighetsbevis och certifierade piloter störtar aldrig?

Jag kan däremot att garantera att det finns två grupper som absolut skulle älska
det du är ute efter, nämligen:

1. Branchen
2. Facket

Branschen eftersom det skulle bli som våtrumsreglerna på steroider. Vi skulle omedelbart få se en mängd dyra kurser och hitte-på-certifieringar bundna till olika produkter. Priserna skulle stiga astronomiskt, och gissa vem som betalar när konkurrensen minskar?

Fackförbund har alltid propagerat för etableringskontroll (nu senast exvis Elektrikerförbundet) eftersom dom svårt ogillar eget företagande vilket ger dem färre medlemmar. Att fler företag leder till ökad konkurrens och lägre priser för oss konsumenter berör dem givetvis inte alls.

Gärna mer konsumentskydd som sagt, men man ska vara försiktig med vad man önskar sig - risken är att man får det.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Jag har fetstilat.

Denna.
Så listan i början är alltså en offert?
 
blackadder skrev:
Så listan i början är alltså en offert?
Så fattar jag det.
 
Hej hej. TS här.

Listan i början är en offert. Offererat material 39000 samma varor på nätet 19000.

Jag kom bra överens med rörisen och vi pratade om vilket upplägg vi skulle ha på det hela. Jag föreslog löpande räkning och att jag står för material, men om han kunde ordna bra priser så fick han gärna köpa in grejerna.

Jag bad om en materialspec. och en uppskattning av tiden vilket jag fick i form av en offert. Jag tyckte att jag var tydlig med vad jag ville och jag tror att vi förstod varandra, men det verkar som om han (eller möjligen hans chef) ångrade sig. Jag har iallafall tackat nej till offerten och väntar nu på anbud från annan firma.
 
kamy skrev:
Jag har iallafall tackat nej till offerten och väntar nu på anbud från annan firma.
Klokt drag (y)

Det är alltid bra att ta in priser från minst 2 firmor gärna 3 om det finns möjlighet.
 
mycke_nu skrev:
Man kan inte lagstifta bort fel. Ingen lag i världen hade hjälpt mot problemen med enstegstätade fasader. Inte heller kan man lagstifta mot arbete som utförs fel, klantskallar och folk med otur finns det alltid.

Det är bara att jämföra med yrkesgrupper där det finns ytterst hårda krav:
- Läkare gör aldrig fel?
- Auktoriserade revisorer gör aldrig fel?
- Behöriga elektriker gör aldrig fel?
- EU-godkända bilar återkallas aldrig pga farliga defekter?
- Flygplan med Luftvärdighetsbevis och certifierade piloter störtar aldrig?

Jag kan däremot att garantera att det finns två grupper som absolut skulle älska
det du är ute efter, nämligen:

1. Branchen
2. Facket

Branschen eftersom det skulle bli som våtrumsreglerna på steroider. Vi skulle omedelbart få se en mängd dyra kurser och hitte-på-certifieringar bundna till olika produkter. Priserna skulle stiga astronomiskt, och gissa vem som betalar när konkurrensen minskar?

Fackförbund har alltid propagerat för etableringskontroll (nu senast exvis Elektrikerförbundet) eftersom dom svårt ogillar eget företagande vilket ger dem färre medlemmar. Att fler företag leder till ökad konkurrens och lägre priser för oss konsumenter berör dem givetvis inte alls.

Gärna mer konsumentskydd som sagt, men man ska vara försiktig med vad man önskar sig - risken är att man får det.
Du säger nej först men ja sen. ???

Men idag är det ju branschen som har kontrollen på byggsättet eftersom GVK och Säkert Vatten är BRANSCH-orginisationer.

Konsumentskyddet måste lagföras, en enkelt sak hade varit att ARN's beslut skulle ha laga kraft.
 
Locke skrev:
Huggan:
Ok. Jovars, men jag tror nog ändå att man måste ligga runt 4-500 kronor timmen om det skall gå runt.

Jag är dåligt insatt i löneläget för en vanlig snickare som gjort sina timmar men de har väl åtminstone runt 40 eller?

Det jag tycker att många missar är momsen, marginalskatten och de sociala avgifterna. Det blir inte många kronor kvar på en femhundring när staren tagit sitt.
Medellönen enligt SCB ligger på 30.000:- för en snickare. Idag med dom lönerna som är så måste man det men det är ju ROT som trissat upp priserna. Sen ROT avdraget kom tillbaka har hantverkarpriserna stigit med 20% och även lönerna har fått en bra uppgång.

30.000:- i månaden och en kostnad på 15.000:- per månad för företaget per anställd (vilket jag tycker är högt) ger en timdebitering på 442:- i timmen om man kan fakturera 35 timmar av 40. Så resten är vinst.

Men det jag tycker är felet här är ROT, klart att branschen utnyttjar det till fullo men det går ut över många andra som inte kan använda det och branschen ökar ju också om tjänsterna blir billigare. Vilket skapar många rötägg.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
huggan skrev:
Du säger nej först men ja sen. ???

Men idag är det ju branschen som har kontrollen på byggsättet eftersom GVK och Säkert Vatten är BRANSCH-orginisationer.

Konsumentskyddet måste lagföras, en enkelt sak hade varit att ARN's beslut skulle ha laga kraft.
Branschen har ingen lagstadgad kontroll. Säkert vatten kan man strunta i och det gjorde jag högaktningsfullt när vi renoverade. Jag bestämmer själv hur mina badrum byggs.

Jag säger ja till ökat konsumentskydd, men inte genom kontroll och certifering av byggföretagen.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Det här snacket om 15 000 kr per anställd i månaden i övriga kostnader ställer jag mig mycket skeptisk till. Mina anställda har ett batteri med förmåner men jag är inte närheten av den kostnaden.

Jag håller på dig huggan, men jag tror det är svårt att reglera rötäggen. Jag tror att certifieringarna gör att de överfakturerar ännu mer.

Jag hade aldrig köpt rörtimmar för 1000 kr. Senast betalade jag under 300 kr / timme. Rören var det noll påslag på.

Jag tror folk är överdrivet rädda för att något kan gå fel så de betalar helt sinnessjuka priser. Detsamma gäller det här med entreprenad på badrum.
 
Nu har jag fått tag på en annan firma som beräknar samma antal timmar för jobbet men till kostnaden 425:- plus moms per timme.
Materialpriserna ligger lite över de jag hittat på nätet. Jag känner mig ändå nöjd med det.

Nu hoppas jag bli nöjd med jobbet också... Återkommer när det är utfört och fakturan har kommit.
 
Jugend skrev:
Det här snacket om 15 000 kr per anställd i månaden i övriga kostnader ställer jag mig mycket skeptisk till. Mina anställda har ett batteri med förmåner men jag är inte närheten av den kostnaden.

Jag håller på dig huggan, men jag tror det är svårt att reglera rötäggen. Jag tror att certifieringarna gör att de överfakturerar ännu mer.

Jag hade aldrig köpt rörtimmar för 1000 kr. Senast betalade jag under 300 kr / timme. Rören var det noll påslag på.

Jag tror folk är överdrivet rädda för att något kan gå fel så de betalar helt sinnessjuka priser. Detsamma gäller det här med entreprenad på badrum.
15 000 ex moms per anställd är nästan omöjligt att komma upp i.

Vet inte vad man ger för förmåner och är tveksam till att skattmasen skulle bli så lycklig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.