Asfaltera vs Plattor
Vad kan kostnadsskillnaden vara (material + arbete)?
Underarbetet torde vara samma men sedan det övriga för ca 70m2.
(Billigare variant av plattor)
 
Betongplattor och asfalt kostar lika enl hemsidan ovan.....
 
Hemmakatten
Och vad är det för fel på en vacker uppfart med grus på? :)
Enklast, billigast, vackert och du får en uppfart som snabbt fungerar. Om du sedan om nåt år vill göra nåt annat så är det då enkelt. Så här i början av ett hus brukar det vara så mycket annat man vill lägga på tid och pengar på (gräsmatta på baksidan kanske) :)
 
Jo du har en liten poäng, är bara allmänt villrådig!
 
MatildaSofia skrev:
Vad kostar byasten då drx, du som har det i huvudet? Är det dyrare än markbetongen tros?

Ja, visa gärna bilder!
Hmmm får vänta med bilderna till det vita skitet försvinner ;). Verkar inte vilja ge oss mycket andrum här i Skåne precis.

Priset skall jag kolla upp och återkomma med.
 
Jag har det idag...skulle vilja förnya mig lite....dessutom är väl ditt pris exkl arbetet?!
Det är ju lite pilljobb med så små stenar.....
 
Magnus_Nordmark skrev:
Alltså du måste oavsett vilken ytbeläggning du väljer utföra i princip samma underarbete!! Det är inte sfalten, eller plattorna, eller markbetongen som bär, det är marken under!

Underarbetet bör vara ungefär enligt följande: Skala av översta jordlagret, på med geoduk. Sedan fyll med ca 20cm samkross (gärna 0-50 i botten och ca 0-18 högst upp). Det packas med padda, gärna 500kg 4-5 överfarter. Okej, nu är bärlagret klart. På det lägger du sedan ytbeläggnignen i form av asfalt, plattor, markbetong eller singel.

Jag hoppas för guds skull att du inte har lagt markduk och SINGEL på din uppfart idag. I så fall är det bara att börja om från början. Du måste ha samkross med stenmjöl i bärlagret. Singel är ett "rinnande" material som man har till dränering.
Hej!

Hoppas att jag får lov att sticka in med en fråga, då mitt problem verkar besläktat, fast krångligare pga lutningen (se bild).

Jag undrar om ni har några kommentarer på lösnigen i bilden. Texten är på rumänska men bilden är lätt att förstå.

Man har vald en betongplatta i nedre delen av rampen för att garantera just den formen för att bilen inte skall slå i rampen.
Jorden är gansk lätt komprimerbar (lera, f.d. byggrbråte).
De som har ritat är ej vana med geotextil men jag gissar att man absolut måste ha den.

Fråga om svaret ovan: med singel menas en enda stolek på krossade stenen (säg 20 mm) medan 0-50 vill säga en blandning av olika stengranuler frå 0 till 50 mm. Har jag fattat rätt?

Vad vore det att rekomendera för att hjulen skall få rätt adderens?

Jag är jätte tacksam för all tips!

George P.

P.S. Finns de någon bok om markarbete som ni kan reckomendera?

 
  • rampa_grasarmering_l.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten skrev:
Och vad är det för fel på en vacker uppfart med grus på? :)
Enklast, billigast, vackert och du får en uppfart som snabbt fungerar. Om du sedan om nåt år vill göra nåt annat så är det då enkelt. Så här i början av ett hus brukar det vara så mycket annat man vill lägga på tid och pengar på (gräsmatta på baksidan kanske) :)
Inte smidigt att skotta snö på. Ska vara når fast om inte hänger med.
Om du inte ska ha golvvärme på E4:an ;D
 
Bristande teknik hos snörörjaren säger jag. ;)

Har du söunga så sätter du medarna en cm djupare första veckorna bara. Med snölasse eller spade får man ha det i fingrarna. Med traktor spelar det ingen roll. Då hämtar man ca en kärra på våren där snöhögen har varit och lägger i de gropar som har blivit under det senaste året
 
Jag har kollat med NCC här i Umeå om att asfaltera min garageuppfart mm. Det skulle kosta 168kr/kvm Men det e bara asfalten inget underarbete. Har även kollat olika platt altenativ, men insett att jag vill få något gjort ganska fort för det e inte kul när det dras in en massa grus & sten. Gårdsgrus e som många säger enklast, men hur roligt e det varje vår. Det mesta ligger ute på gräsmattan och vägen. Sen följer gruset med in i garaget när man kör in bilen, och även med under skorna in i huset :( Ja det e inte lätt att välja. :)
 
Hemmakatten
Lier, jag menade inte gårdsgrus, med et menas för det mesta singel vilket är samma sak som rundat grus som finnsi olika storlekar. Detta gårdsgrus följer gärna med in och fastnar på snöskyffeln osv.

Nej, jag pratar om kross bådes som bärlager och som ytmaterial så som Magnus Nordmark och mats_o skrev om. När det är paddat så blir det hårt. Inga problem med snöskottning här inte, annat än att det är tungt och jobbigt. ;) Och fyy, vad otäckt att prata om snö och kyla när vi fortfarande har sommar och fint. :surprised:

Calle Anka, vad blev det på infarten?
 
Nej, jag pratar om kross bådes som bärlager och som ytmaterial så som Magnus Nordmark och mats_o skrev om. När det är paddat så blir det hårt. Inga problem med snöskottning här inte, annat än att det är tungt och jobbigt.
Jo jag vet att det e tungt och jobbigt ;D Har handskottat ut 10/kubik för hand och packat det med padda sj hela helgen :p Men hårt och bra blev det. Hoppas att det räcker som underlag för asfaltering bara. PS har även lagt ner markisolering så ingen tror att jag fuskat. ;)
 
Vi tog markbetong!! Gjorde formen och armerade själv och anlitade sedan betongolv.se, vi är kanonnöjda.
 
Lier:

Jodå det lär duga. hadde en liten nätt klump på 20 ton plus här som tömde brunnen. Gjorde knappt märken i ytskiktet. Har ca 10-15 cm 0-18 krossgrus packat med hjullastare
 
Ja det låter bra. Man är som orolig att det inte ska bära upp, utan bli stora diken. ;D Mindre roligt om man måste göra om allt ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.