Åh fasen, något att tänka på. Men det är i alla fall uppenbart att det skiljer från gran till gran, detta verkar inte vara ett vanligt problem. :)
 
K
Badat många ggr i kaklad torrbastu. Ingen höjdare att råka luta sig mot kaklet. Däremot förstår jag viljan att lättare kunna städa, men det är fasen inte mysigt i en kaklad utan som nån tidigare sa: Sterilt.
 
Satsa på Asp som är en bredare "planka" och ger ett mycket mysigare intryck. Abachi blir så jäkla många plankor för samma sittdjup.

Tänk sedan också på att göra lavarna löstagbara. Då blir det enklare att rengöra. Om du sedan har en bastu som är 4-5kvm så kan du få en bra förvaring vid behov.

Sist men inte minst. Sätt aldrig en brunn i bastun. Aldrig någonsin. Vet inte vem som myntat det begreppet som man ofta hör.

Eftervärmen i bastun kommer att torka ut vattenlåset med illa lukt som följd. När du bastar och slänger normalt med vatten på aggregatet så kommer den att torka ut av sig själv. Gå sedan in med trasa och skura vid behov precis som vilket rum som helst.

Bara mina erfarenheter.
 
du blir nog ledsen i längden av att ha kakel att sitta på, blir ju så hett, tänk nu, luften e ju 80 grader! Trälave är att föredra enligt mej ;). Apache (säljs under det namnet i mina butiker) eller värmebehandlad al eller gran funkar fint. Även väggar funkar med gran, kan dock kåda lite trots att man nu stryker med bastuskydd så man måste ju vara beredd att tolerera lite kåda. Rätta mej om jag har fel men detta beror ju även av vilken kvalitet man har valt av granpanelen. En sak att tänka på är att det blir bättre värme i bastun desto mera ventiler som man använder. Den bästa löylyn dvs ångbadet från bastukaminen får man i bastur med mycket luftinsläpp.(både uppe och nere) I stugbastur har jag badat där golvet haft en cms springor mellan golvplankorna är det oslagbart. Visst det e kallt vid golvet, men oh vilken skön värme uppe på laven under taket! Låter knäppt, men har ni chansen så testa någon sådan 'gammaldags' bastu
..Om du absolut vill ha murade bänkar kan du inte bygga så att du fäller in trälavar ovanpå de murade o kaklade lavarna, på det sättet har du ju även lätt att byta lav-trallarna som ligger ovanpå de murade bänkarna?.. (de behöver ju trots allt bytas efter nåt tiotal år om man e flitig badare! (måste ju ytterligare tillägga att jag e finlandssvensk å yrka på att den finska bastun e mäktigast ;)
 
perstr skrev:
Sist men inte minst. Sätt aldrig en brunn i bastun. Aldrig någonsin. Vet inte vem som myntat det begreppet som man ofta hör.
Man sätter naturligtvis en spygatt i en bastu, inte en vanlig golvbrunn.
 
En spygatt kostar väl en 600pix ex anslutningar. Och med våtrumstillbehör som manchetter och dyl så blir det en i mitt tycke helt onödig historia.

Hur mycket vatten ska man egentligen kasta på aggregatet?

Skippa brunnen som är en ödig historia. Det finns som regel en dusch i anslutning till bastun och där finns brunn ditt man kan dra vatten om dränkt aggregatet.
 
Beroende på hur bastun används, och hur det ligger till med brunnar i närheten, så kan det ju vara vettigt eller onödigt. Jag byggde just en bastu där jag valde att ha en spygatt, dels för att jag inte vet hur mycket bad som kommer kastas, vissa vräker ju på rätt många liter på sig själva också, och dels för att bastun står i en byggnad som inte kommer vara ordentligt uppvärmd hela tiden. Då vill jag bli av med det överflödiga vattnet så fort som möjligt, inte att det ska fortsätta avdunsta från golvet när bastun svalnat och eventuellt öka fukthalten i väggar och liknande i onödan.

Jag vet inte vad en spygatt kostar, men den är i alla fall inte dyrare än en golvbrunn. Tvärtom skulle jag tro. Att generellt säga att man aldrig någonsin ska ha brunn tycker jag är fel.
 
Det är väldigt smidigt med brunn/spygatt när man ska tvätta av bastun....

// Mattias
 
perstr skrev:
En spygatt kostar väl en 600pix ex anslutningar. Och med våtrumstillbehör som manchetter och dyl så blir det en i mitt tycke helt onödig historia.

Hur mycket vatten ska man egentligen kasta på aggregatet?

Skippa brunnen som är en ödig historia. Det finns som regel en dusch i anslutning till bastun och där finns brunn ditt man kan dra vatten om dränkt aggregatet.

600 pix!!!??? Då lär du köpa en i koppar eller liknande. =)

Jag köpte min spygatt på Dahl (iofs med byggarrabatt) för knappt 200 spänn. 300 inkl manschett, mellanrör och skruv.

Väl värt pengarna, eftersom det blir så mycket lättare att göra rent inuti bastun då. Bara att blöta upp rejält med lite rengöringsmedel i, låta verka och sedan ta ett par tiolitershinkar med vatten och skölja bort alltihopa med. Självklart har jag byggt fall i bastuns golv mot spygatten, men för säkerhetsskull så tar jag gummiskrapan och drar av golvet mot spygatten.

//Robban
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.