Hej

Tänket bygga lavarna i leca, som sedan "kläs in" med kakel.
Ska bygga en bastu i en källare och vill helst inte ha ner något trä där men blir lite fundersam om det inte blir jäkligt kallt med "kakel lavar"?

p.s tänkte kakla väggarna oxå...?

erfaranheter, tips och allmänna funderingar är mycket välkomna!

/
Fredrik
 
Att kakla väggar och lavar är inte en bra idé, inte för att det blir kallt, utan för att det blir fruktansvärt varmt. Man skulle bränna sig. Värmeledningsförmågan är alldeles för hög i keramik och andra tunga matrial.
 
Men på vissa badhus finns de ju..?
eller funkar det bara i ångbastu?

jon_h skrev:
Att kakla väggar och lavar är inte en bra idé, inte för att det blir kallt, utan för att det blir fruktansvärt varmt. Man skulle bränna sig. Värmeledningsförmågan är alldeles för hög i keramik och andra tunga matrial.
 
Gör det? Jag har aldrig stött på, men jag bastar ju inte så ofta. Kan inte begripa hur det skulle fungera. Man brukar ju välja till och med trävirket med omsorg, tyngre träslag brukar bli för varma.
 
kakel vad jag vet förekommer bara i ångbastu... dvs en bastu som enbart värms upp av ånga... en vanlig bastu kan ju bli ordentligt fuktig men ändå inte i närheten av en ångbastu...

jag har tom varit med i vissa hotellbastun där klinkergolvet är så jekla varmt för att det är för torrt och att luftflödet säkert är fel... man fick hoppa fram som på het sand för att komma till lavarna...

så ett tips är att forska ordentligt om du tänker satsa på kakellavar... fast jag tror det är ganska kört i en torrbastu... granlavar brukar också blir lite för varma i vissa fall...

en riktigt ångbastu blir ju aldrig lika varm heller som en torrbastu... bara ren ånga som kommer ut där... och fukten kyler säkert ner lavarna en hel del...

men i teorin så kommer ju kakellavarna bli lika varma som luften i en torrbastu... dvs ca 80-90 grader om man bastar på lite... och det kan svida lite i stjärten...

jag har bastat en hel del runt om i landet och har aldrig varit med om en torrbastu med annat än lavar av trä... oftast asp, al eller gran...

mvh
 
Har också gått och funderat på att ha kaklade lavar eftersom jag vill ha bastun kombinerad vanlig/ångbastu. Fräscht, snyggt och enkelt att hålla rent. Det mest använda är nog ändå olika träslag som asp och abashi. Dessa träslag är ljusa, fina och blir inte lika varma som andra sorter. Men å andra sidan kräver det lite mer vid rengöring än kakel.

Jag har badat på några olika ställen där man kaklat, visserligen oftast i ångbastu men en gång testade jag en romersk bastu som var helkaklad. Kaklet var rätt så varmt men det är ofta trälavar också. Kaklet var dock inte olidligt varmt och det är bara just när man sätter sig som det kan svida till lite ;-)

Lycka till med bygget.
 
visst kan det bli fint att kakla.....jag tycker visserligen att en bastu ska ha träväggar och lavar....för det gör som sitt till själva bastubadandet med lukt osv....
Om du kaklar så måste du ha trälavar iaf, annars kommer det bli olidligt....speciellt eftersom det
blir väldigt varmt i en bastu i en villa då den inte brukar bli så stor. Fördelen med kakel är väl att man enkelt kan spola av då och då.....nackdelen är att det känns något sterilt....
/
M
 
Bastu lavar ska alltid tillvärkas av alträ eller tabachi... går med andra lövträd med men al är bäst... använd ALDRIG barr trä då dessa kan kåda i flera år... gamla bastun på landet var av gran och när vi rev den 30år efter att den byggds så släppte den fortfarande kåda....

Nej i bastu, alltid al eller tabachi*.

* stavning?
 
Det förvånar mig att granen skulle ha betett sig på det viset, är du fullständigt säker på att det inte var furu som satt där..?
 
jon_h skrev:
Det förvånar mig att granen skulle ha betett sig på det viset, är du fullständigt säker på att det inte var furu som satt där..?
Ja det var för tät ådring för att vara furu... skulle vara om den jävla furun växt lungt och fint vid nordpolen då men... nej nej det kan bara varit gran... Men jag menar vid hetta kådar ju till och med vissa lövträ.
 
Menar du att granen har så mycket tätare ådring än furun? Jag känner inte alls igen det du beskriver, kärnfuru kan ha mycket tätare ådring än en vanlig bit gran enligt min erfarenhet. Om virket kådar mycket så tycker jag att det är ett säkert tecken på att det inte är gran. Gran är ju ganska beprövat i bastu vid det här laget, och jag har aldrig hört talas om någon som haft det problemet.
 
Även Asp kan användas. Att se skillnad mellan gran och fur kan vara svårt, dvs när det är hyvlat :). Däremot så kan både gran och fur avge kåda så ingen av dem rekommenderas till lavar, däremot så är väl gran fortfarande det vanligaste som panel.
 
Visst fasen, vi pratar lavar. Jag tänker panel hela tiden. Men fortfarande är min uppfattning att granen är mycket snällare än furun med kådan, mina föräldrar hade furu i sin bastu (utom lavarna som var av asp) och den blödde mängder även efter lång tid, men de jag har sett med granpanel har inte haft det problemet, utom möjligtvis på något litet ställe.
 
Jag har granpanel i min bastu och det funkar mycket bra. Trots att bastun är ny har jag inte fått ngn kåda - däremot är panelen laserad. Laven är abachi.
 
jon_h skrev:
Det förvånar mig att granen skulle ha betett sig på det viset, är du fullständigt säker på att det inte var furu som satt där..?
Nej jag kan mina träslag bra, snickar son som jag är... Det är gran och även gran kådar. Jag vet att många har gran panel i sin bastu men Al är ändå överlägset, visst det kontar några kronor mer men men,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.