Hej

jag provade att limma först men det var inte helt lyckat. tog istället korta montageskruvar och drog fast dem försiktigt.
 
Ok, ytterligare bra input... hur tjock cellplast har du använt? Det är inte lätt det här, tre alternativ verkar finnas:

1. Läkt + masonit:
+ beprövat, prisvärt
- tungt och svårhanterligt
2. Cellplast
+ isolerar i sig själv, smidigt format och vikt, prisvärt
- ganska känsligt
3. Färdiga wellpapp-fack
+ Smidiga att hantera
- fukt?, ganska dyrt

Kommentarer?
 
Jag använde 20 mm.

Skulle iofs kunna tänka mig masonit igen men då blir det att såga upp i kortare skivor och lägga omlott. jag höll på att lägga in mig själv när jag skulle försöka få upp 120x200 i taket och skiten bara böjer sig hela tiden. Fukt tycker jag inte skall spela så stor roll. den lilla fukt som kommer in skall ju ventileras ut via nock eller mögelstoppers.
Som jag har förstått är ju skivornas funktion att hålla luftspalten öppen och fungera som vindskydd.
 
I mitt fall så har jag isolerat en övervåning med brutet tak samt håller på med ett garage. I båda fallen så måste jag fixa till luftspalten i början av taket (alltså mot kattvinden på överervåningen och mot takfoten i garaget). Här måste man ju få till en vinkel som skall vara någorlunda tät (isolerar med lösull). Jag insåg att detta blev allra enklast med wellpappskivorna som då redan är färdiga för att böjas på rätt längd etc.

/Gojan
 
Ok, det låter ju som en god idé...

När jag kollade på PAROC:s hemsida så tycker jag det mest verkar som de använder wellpapp-facken för att isolera bjälklaget och behålla vinden oisolerad, att man använder wellpappen för att skapa en luftspalt mellan isolering och råspont om ni förstår hur jag menar... Men de går alltså att använda även för isolering av snedtaket utgår jag ifrån. Hur långa är skivorna?
 
  • Gilla
Fabien
  • Laddar…
Skulle man kunna använda vindduk? sån som man har utvändigt på väggar istället för gips asfaltboard?
 
yens skrev:
Hur långa är skivorna?
De jag använde var 1,20 långa. Enligt deras hemsida skall det även finnas 2m långa.

/Gojan
 
det verkar som tråden dör, men jag försöker igen,

Vindduk, kan man använda det? eller finns det nån jättestor nackdel med det, har tänkt att använda isoleringsskivor. inte lösull.
 
Enligt vad jag tror mig veta ;) så ska luftspalten vara kring 50mm så förslagen på 45mm röstar jag på. Vindskivan ska inte vara tät (vilket enligt mig diskvalificerar både oljehärdad masonit och cellplast) utan den ska endast vara vindskyddad.

Vindduk låter som om det skulle funka bara man inte blir av med luftspalten när ullen pressar på underifrån.

:) :-?
 
Såhär har jag det!
Plåt på läkt på andra sidan takmasoniten. Ska försöka få ekoisolering sprutat men då ville dom allt ha till en luftspalt. Att man fäster något ute i takstolarna fattar jag men något i mitten som stagar upp så att det inte blir ”häng” även där. Hur gör man?
Förslaget från firman var masonit, då inte en lite mer diffusionsöppen variant.
 
  • Innertak med brun masonit och träbjälkar som visar konstruktionen för isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Känns som om masoniten ligger fel omlott. Om det nu är takfoten man ser nertill i bild.
 
Lägger man den tvärtom så rinner ju vattnet in i huset. Eller vad är det för fel?
 
  • Gilla
Stig alm och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lägger man den tvärtom så rinner ju vattnet in i huset. Eller vad är det för fel?
Tycker också det ser rätt ut.
 
Hade jag lagt den tvärtom så hade ju fukten under plåten runnit in i luftspalten, det känns ju onödigt.
 
Har man vatten som rinner här har man allvarliga problem! :D
Jag var inne på att eftersom spalten fungerar som skorsten så vill man att all luft passerar uppåt utan att göra avstickare in i ev isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.