Ja det ser ut att vara "vridbart" i änden av fästet mot själva drivenheten så jag är 99% säker på att den går att köra både vertikalt och horisontellt. Återkommer med recension, jajamen.
 
Jag har gjort en liten PDF baserat på urklipp från Youtube, jag antar att 308:an är uppbyggd på samma sätt, den ser då mekaniskt likvärdig ut.
 
Nu har matarverket kommit och installerade det ikväll. Gjort på en timma. Väldigt robust och fin detaljfinish. Skulle sätta rätt så mycket pengar på att det är samma matarverk som Felder säljer under eget namn med beteckningen F308. Detta matarverk Co-Matic AF308 är tillverkat i Taiwan av en mycket stor tillverkare och det brukar borga för högre kvalitet än utrustning tillverkat i Kina. Går mycket tyst och har totalt 8 hastigheter, varav 4 väljs genom att skifta ut kugghjul och resten genom hög-/ lågfart med hastighetsväljare på motorn. Det är så i princip alla matarverk är uppbyggda, men jag ville bara nämna det.

Hur som helst, recension var det och jag har inget att anmärka, den går att köra fram/ back, upp och ner hit och dit d^_^b Dvs både mot bordet och mot anhållet och med- samt motfräsning.
Totalvikt över 50 kg. Tre rejäla gummerade hjul individuellt fjäderupphängda. Jag köpte på mig tre extra hjul för framtiden, tror de kostade runt 70 kr stycket, vilket är löjligt lite jämfört med att köpa reservhjul på svenska marknaden.
Bordsfästets hålbild passade direkt till min Moretens MF30 (Logosol MF30 är samma maskin). MF30:n är en medelstor fräs så ett större mataraggregat skulle jag inte rekommendera. Detta aggregat har 3 st 100x50 mm hjul och hela "paketet" tar knappt upp halva bordslängden, dvs det är fortfarande hanterbart och man kan fortfarande se vad som händer under fräsningen och var man har anhåll osv.

Jag är riktigt nöjd, hög kvalitet anser jag. Det enda negativa är att kugghjulen saknar märkning, men stort kugghjul = många tänder osv och det går snabbt att märka upp dom med tusch.
"Köpläge" som aktiefolket brukar säga :)
 
  • matare1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • matare2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • matare3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • matare4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej gruvberget
Jag har tittat på felders och axminsters hemsida och jag tycker inte dom ser lika ut. Men det är kanske bara skalet som är annorlunda Tex om man ser från hjulsidan så är felders F308 upphängning på höger sida om motorn och på axminsters AF308 på vänster sida om motorn. Men det kan vara så att bilderna är spegelvända. Eller så är det jag som ser helt galet

Är själv på jakt efter ett matarverk. Jag tycker bara att dom är så dyra.
Köpte du 240v eller 400v och vad fick du betala i frakt.

Mvh Pär H

Pär
 
Skalet är annorlunda, det har du rätt i och Felder har en specifik "design" på sina grejor, men om man tittar på detaljerna såsom vevar och spakar så är det slående likheter. Felders bandsågar är på tal om detta inte tillverkade i Österrike, de är Italienska.

Jag köpte 3-fasvarianten, "415 V", men som sagt det funkar utmärkt i vårt nät med 400 V. Frakten gick loss på 55 pund, vilket motsvarar svensk inrikesfrakt.
 
Vist är det så i felders utbud så är det flera saker som inte dom tillverkar. ACM heter dom inte så som tillverkar bansågar som för övrigt tillverkar åt väldigt många verkar det som.

Är ni säkra på att matarverket från duab inte går att "lägga ner". För europac gör annars bra saker och det vore verkligen en stor miss av europac om det nu är så.

Pär
 
Jag hade gärna köpt Europac, men jag ville ha matarverket nu. Duab har oslagbara priser på hemmamarknaden, men de har slut i lager och 2 månader kan du få vänta. Men har du tid så köp Europac, det är alltid enklare med service & garantier när man köper svenskt
 
pär h skrev:
Vist är det så i felders utbud så är det flera saker som inte dom tillverkar. ACM heter dom inte så som tillverkar bansågar som för övrigt tillverkar åt väldigt många verkar det som.

Är ni säkra på att matarverket från duab inte går att "lägga ner". För europac gör annars bra saker och det vore verkligen en stor miss av europac om det nu är så.

Pär
Väljer du ep-34fd från Duab så tror jag det går att lägga ner.


/Lejon
 
Det tror inte jag. EP-34FD verkar vara mycket lik det Co-Matic matarverk jag har köpt, med skillnaden att EP-34D har större rullar, så det kan vara ett bra matarverk.
Eller har "Lejon" kört det matarverket så att du vet?
 
Jag ringde helt enkelt till duabhuset och frågade man kan lägga ner alla delas matarverk. Kollade även på europacs hemsida och alla deras matarverk har samma upphängning så det vore konstigt om deras största med en himla massa hjul inte går att lägga ner.


Pär
 
Jag missuppfattade frågan, jag trodde du menade "lägga ner" i form av att det var en dålig produkt, alltså inget att gå vidare med.
Men nu fattar jag, ja den går att "lägga ner", dvs köra mot anhållet. Det är egentligen bara de minsta "baby feeders" som inte går att vinkla mot anhåll.
 
Hej!
Jag har en liten fråga till er som har ett matarverk till era vertikalfräsar, det jag undrar är om det kan gå att mata 45 mm gran med ett matarverk eller är det för tjockt? Jag bygger badtunnor i bland och har tröttnat på att fräsa all u-spont och vanlig spont för hand nu och tänkte skaffa ett matarverk som ska hjälpa mig. Min vertikalfräs är en Kufo 28SP och matarverket som jag tänkt köpa är ett Europac EP-48FD. Vore tacksam för svar. Mvh. Patrik.
 
Det är inga problem, tjockleken styrs egentligen bara av hur högt man kan ställa matarverket. Däremot är fräsdjupet (hur mycket som ska avverkas) kritiskt, dvs det krävs ett kraftigare matarverk med fler rullar för att köra tunga fräsjobb.
Matarverket du funderar på är en rejäl bamse, den fixar det mesta.
Jag har ett mindre matarverk med 3 hjul och har fräst allt från dörrfoder med 65 mm djup till not och fjäder på 40 mm plank
 
Tack för ett snabbt svar! Man blir ju lite orolig eftersom matarverket kostar 7.425kr med frakt och om det inte går att fräsa min u-profil så är ju pengarna bortkastade. Det är ca: 16 - 17 mm som ska fräsas bort i ett svep. / Patrik.
 
Snowbiz skrev:
Tack för ett snabbt svar! Man blir ju lite orolig eftersom matarverket kostar 7.425kr med frakt och om det inte går att fräsa min u-profil så är ju pengarna bortkastade. Det är ca: 16 - 17 mm som ska fräsas bort i ett svep. / Patrik.
Jag har byggt 10 batunnor tror jag det är. Matarverk från duab och det fungerar untmärkt, så har du några frågor snowbiz och jag kan hjälp till så fråga på.

Jag kör med stål från toolbox, 95031HSS och 95030HSS. köpte dessa innan dom släpte den andra modellen med fasning som annars är snyggare tycker jag.

/Lejon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.