Jag funderar på att investera i ett matarverk till fräsen, mest för att få jämnare matning och få snyggare fräsarbeten helt enkelt, inte för att det är jobbigt att mata manuellt eller att jag ska fräsa flera 100 löpmeter.

Så jag funderar om ett mindre 3-hjulsmatarverk med 230 V motor på 0,5-1 hk skulle duga? Om de vore så veka som man får intrycket så borde de inte gå att sälja överhuvudtaget?
Jag har en Moretens MF30 fräs och har ca 90 cm bordsyta på längden, så jag känner mig inte så lockad av stora jättematarverk på 65 kg med 4 st 120 mm hjul, de skulle ju täcka hela bordet och jag vill gärna se hur fräsningen fortlöper och att inget händer med kuttern, arbetsstycket osv.

Ni som har matarverk, speciellt ihop med MF30, några tips, råd? Jag kan inte köpa "originalverket" som tillbehör till MF30, den kostar ju 8500 kr, min maxbudget är 5000 kr.
 
Det bör väl funka? Har ett minne av ett matarverk på 1/2 hk som klarade det galant.
Det är ju nerväxlat en del så kraften räcker till.

Riktat ocj planat förstås, annars kan man ju ha kul.

/Kent
 
Effektmässigt går det nog bra. Jag skulle dock undvika de som man inte kan vrida så de går att köra mot anhållet . (Den enklaste modellen hos många försäljare saknar denna möjlighet.)
 
Ja, jag har förstått att det är bra att kunna vinkla matarverket, det är en knivig avvägning detta. De stora kompetenta matarverken är nästan större än min fräs och de små 1-fasverken går inte att vinkla...
Jag hittade ett matarverk på blocket, det kanske är något... d^_^b hehe!!!
 
  • matarverk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ett från Duab huset som jag tycker fungera bra. Har kört ganska mycket med detta och det fungerar bra både i bordsfräsen och för att spåra med sågklinga på undersidan på arbetstycket. http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=199

/Lejon
 
Lejon skrev:
Har ett från Duab huset som jag tycker fungera bra. Har kört ganska mycket med detta och det fungerar bra både i bordsfräsen och för att spåra med sågklinga på undersidan på arbetstycket. [länk]

/Lejon

Den har jag också tittat på, verkar rejäl. Men går den att "tilta" 90 grader så att man får tryckrullarna mot anhållet på fräsen?
 
Ja det går bra, ska se om jag kan ta några foton ikväll så får du se lite mer.

/Lejon
 
Det vore toppen!! Väntar med spänning på bilder
 
Gruvberget skrev:
Ja, jag har förstått att det är bra att kunna vinkla matarverket, det är en knivig avvägning detta. De stora kompetenta matarverken är nästan större än min fräs och de små 1-fasverken går inte att vinkla...
Jag hittade ett matarverk på blocket, det kanske är något... d^_^b hehe!!!
Är också på jakt efter matarverk, och såg det där på Blocket. Ser nästan ut som en motoriserad skottkärra som nån gjort till matarverk:D
 
Kanske en rest från en forntida Permobil?
 
Ser nu att det inte är samma som Duab säljer längre det heter nu ep-32fd och mitt heter sk-32fd så det dom säljer nu ser inte ut som om det går att "lägga" ner.

Man får gå upp till ep-34fd http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=200.


/Lejon
 
Redigerat:
Tackar för den infon, den verkar ju smidig den du har, synd att Duab inte säljer just den längre.
 
Ser väldigt gedigen ut. Kan du köra både vertiklart och horisontelt med den ?

Du ska säkert köra den på din MF 30, återkom gjärna med en resension
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.