Mastermind,

Då vi flyttat in osv så återstår en del saker efter slutbesiktningen osv. Men vad beträffar fukten och hurvida det finns mögel kvar osv vet jag ej. Jag vet inte riktigt hur jag skall göra såhär i efterhand. Först skall jag få fuktmätningsprotokollen som utfördes av en riktig firma. Det andra steget om man nu orkar är att ta reda på om det finns mögel i ytterväggarna kvar osv.

Trots att det är färdigt så finns oron kvar, om man blickar framåt en sådär 3-4 år .. hur ser det ut då ? mindre roligt om barnen andas in mögelsporer etc.
 
m@ze - om en firma mätt fuktkvoter före och efter ev åtgärder så måste du få protokollet. Där finns förmodligen svar på om skäl för oro finns.

Eller mätte firman bara före åtgärd och rekommenderade en handlingsplan som du inte vet om den genomfördes? I så fall tycker jag att du ska prata med en oberoende firma igen + visa de bilder du visat här. Jag tycker det ser ut som om en del material borde bytts ut, är inte det där mögel? Det är bättre att kolla upp detta nu än ännu senare, faktiskt, för nu är det tydligt vems ansvar det är om problem upptäcks.

Vi har ett protokoll från före åtgärd och ett efter. Åtgärden var att såga upp de nedersta 30 cm på varje vägg och blåsa in luft i 14 dagar, mäta fukten igen, och därefter spruta in antimögel spray av nåt slag. Olika material har olika fuktkvot då mögel kan uppstå.
 
??? Hur går det för er?
Läste på er hemsida att i juni hade inget hänt i alla fall!

Håller själv på med en process som nämns i inlägget ovan och det är förstås långdraget och segt med alla "turer mellan advokaterna" !!! :(

Men ni verkar ju ocks ha på fötterna, så jag önskar er lycka till och kollar in på hemsidan då och då! ;) ;

Helena med
SverigeStugan
 
Lyfter tråden och hejjar på er Mastermind!

Vi tuffar vidare också mot rättsliga åtgärder + att vi nu fått ett ögonvittne som har sett när vår huvudentreprenör höjde grunden med först stor sprängsten och sen vanlig jord.

Samma huvudentreprenör har också "glömt" eller nåt att fylla upp ordentligt under huset så nu tippar huset åt det hållet. Men det kanske är för att jorden nu har letat sig ner mellan sprängstenen...  :-[

Plus alla de andra felen - badrummet är nu besiktigat och nu måste de ta ner isoleringen i bastun för att se hur omfattande skadorna är - har vi tur behöver vi bara torka ur har vi otur är det större problem än så. Först trodde vi att det var kakelkillarna som hade slarvat men det behöver inte vara så - isoleringen i bastun och reglarna spikades nämligen upp långt efter att kakel o klinkers var satta...

På senaste besiktningen gick huvudentreprenören med på att de fel som togs upp hade orsakats av dom men de vägrar ändå åtgärda. Kan ju nämna att huvudentreprenören hos oss hade hand om allt förutom vvs, el, kakel/klinkers. En hel del alltså - och allt är lika slarvigt och/eller dåligt genomfört.

Vi har också kunnat konstatera att vi inte är ensamma om att få det så här pga dom. Inte mindre än sju familjer i närområdet + tre närmare sthlm - och då har vi inte direkt letat...

Lycka till både Von Sassen (har läst din hemsa också) och Mastermind + alla andra som har råkat ut för liknande i bygget.

Stå på er - annars gör någon annan det!! :-/
 
Ingenting har hänt, kan man säga.

Vi fick gå med på en ytterligare besiktning i juni, och den konstaterade fler fel än tidigare samt alla de tidigare felen kvar (utom dräneringen runt huset för det blev vi tvungna att gräva om och alltså åtgärda själva).

Enligt protokollet från junibesiktningen så har de till 16 augusti på sig att åtgärda allt (dvs göra om två våtrum helt, plåtarbetena, svacka i golv, mm). Det lär de inte göra, kan man misstänka, för ingen har ens pratat med oss om åtgärder hittills.

Lycka till ni också - att huset börjar luta lät ju värre än våra problem! Förfärligt!

Såg förresten att familjen med götenehusproblem fått dem lösta:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/utskrift/0,3258,676731,00.html

Synd att man själv fastnade för ett Eksjöhus... :-/
 
...eller Trivselhus... undrar hur de gjorde eller kan det vara så att Götenehus insåg att de skulle förlora andra pressumtiva kunder om de inte löste det hela... :-X

Kanske nåt för Trivselhus och Eksjöhus att ta efter??

//Sly

 
Sly_fox skrev:
Lyfter tråden och hejjar på er Mastermind!

Samma huvudentreprenör har också "glömt" eller nåt att fylla upp ordentligt under huset så nu tippar huset åt det hållet. Men det kanske är för att jorden nu har letat sig ner mellan sprängstenen...  :-[
Nä fy f........n på ren svenska >:(

Kan inte kännas roligt alls att det gått så käpp rätt åt ena hållet.....

Mastermind: Vi får höras av nu i Augusti när Eksjöbluff öppnar igen efter Semester`n. Det är väl dax för nästa möte snart? You know STR....


Mvh
Jarppan
 
Vi funderar på ett Kvadraten från Eksjöhus, men man blir lite rädd måste jag säga.
Vad ska man vara noga med att se till att få ned på papper innan beställning igentligen? Ibland verkar det som om et bästa vore att banda alla samtal, göra en utskrift på det & sedan kräva en underskrift av säljaren. :-/
 
Insane skrev:
Vi funderar på ett Kvadraten från Eksjöhus, men man blir lite rädd måste jag säga.
Vad ska man vara noga med att se till att få ned på papper innan beställning igentligen? Ibland verkar det som om et bästa vore att banda alla samtal, göra en utskrift på det & sedan kräva en underskrift av säljaren.  :-/
Hej - Du ska snarare tänka: Vad har jag inte fått på papper? Det är viktigt att lägga på minnet att de kunder som verkligen har behövt hjälp inte har fått det. Det beror på ovilja från Eksjöhus samt skickligt skrivna avtal. Även en marknadsföring som inte ens är i närheten av vad företaget faktiskt erbjuder bidrar till att du kan råka mycket illa ut.

Vi ser fortfarande inte slutet på vår historia. Vi varnar fortfarande för Eksjöhus och deras märkliga metoder och totalbrist på ansvar. Att få höra kommentarer som: "Var kan du hitta ordet "nyckelfärdigt" i avtalet?" känns inte seriös!

Läs mera -
Dagens artikel om oss och vårt hus:
http://www.ekuriren.se/ekuriren/arkiv.php?id=385458&avdelning_1=113&avdelning_2=114

Vi anmälde säljaren och Eksjöhus till Svensk Trähusindustris etiska råd. Den 24 augusti ändrade de sina regler så att de med hänvisning till reglerna kunde lägga vårt fall i malpåse.
Även detta finns i en artikel här:
http://www.ekuriren.se/ekuriren/ark...g_2=114&arkiv_fritext=eksj%F6hus&go=2
 
F-n vad trött man blir! Det är som att stånga sig blodig mot en vägg! "Alla" håller med om att det är fel men ingen gör något och att driva en tvist tar både ork och tid! Jag vill sända er alla mina sympatier Emma o Raphael och hoppas innerligt att ni orkar kämpa vidare!

Själva gör vi också det - så gott vi kan och efter våra förutsättningar. Vi har det som ni - besiktning efte besiktning som talar om att vi har rätt och fler och fler fel som vi eller besiktningsmännen hittar och ändå händer ingenting.

Förhoppningsvis så har någon annan nytta av att läsa detta (och andra trådar) innan de själva bygger!

Det är ju - fortfarande så - att det inte handlar om fikapengar och dessutom en once-in-a-lifetime-investment! Det retar mig särskilt att dom inte förstår vad dom förstör - både materiellt och för enskilda familjer eller personer! Shame on you husleverantörer!!! >:(

//Sly
 
Hej och tack allihop för allt stöd och uppmuntran!

Som ni kanske såg så var vi med på Ekonominyheterna XL på TV4 igår och kunde nu ÄNTLIGEN berätta att vi får hjälp med alla fel som finns i huset!

Vi lade ut länkar till både ekonominyheternas inslag och artiklar m.m. som varit under resans gång:

http://www.eksjohusfel.tk

 
Inte för att jag vill dämpa glädjen, men vad är igentligen nytt med det? Jag antar att ni inte fått det åtgärdat ännu?

Hustillverkaren har ju sagt när ni beställde huset att allt skulle bli så bra, eller hur?

Nu säger dom ungefär samma sak ytterligare en gång, vad är nytt? Varför skulle det vara sant den här gången?
 
Vi har fått skriftligt från Eksjöhus på att alla fel ska åtgärdas av ny entreprenör på deras bekostnad. Nu har dessutom den nya entreprenören utsetts, och det är en entreprenör vi har förtroende för.

De börjar imorgon bitti!
 
Det var på tiden!
Helt ofattbart att de inte visat större intresse för att åtgärda så uppenbara fel.

Jag kan säga att efter att jag sett Era problem med Eksjöhus tvekat att själv välja dem som husleverantör.
 
För din information så talade jag med en kille igår som beställt ett Eksjöhus i Norrköping. Dessa säljare nämnde historien och sade att pga att ni inte velat låtit den ursprungliga entreprenören komma dit och rätta till felen så har det blivit en låst situation. De erkände att de gjort fel men ni hade inte låtit dem korrigera. Det är bilden som sprids

Ert fall verkar alltså vida känt bland eksjöhuskunder OCH säljare och säljkontoren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.