Hur ser logiken ut för det egentligen, det känns naturligare om det blir mer vatten med en fungerande bsckventil.
 
  • Gilla
GVR4 och 1 till
  • Laddar…
TS, hur du än löser det, så tänk på att du måste ha möjlighet att lätt kunna se om det kommer vatten ur säkerhetsventilen t.ex. rör, som mynnar ovanför golvbrunn eller en tratt ( typ tvättmaskinavlopp).
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
TS, hur du än löser det, så tänk på att du måste ha möjlighet att lätt kunna se om det kommer vatten ur säkerhetsventilen t.ex. rör, som mynnar ovanför golvbrunn eller en tratt ( typ tvättmaskinavlopp).
hur ser jag det om det rinner ut i ett avlopp direkt?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
TS, hur du än löser det, så tänk på att du måste ha möjlighet att lätt kunna se om det kommer vatten ur säkerhetsventilen t.ex. rör, som mynnar ovanför golvbrunn eller en tratt ( typ tvättmaskinavlopp).
Vart hittar du det kravet?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja jag inser att något är knas här.
Eller inte, har din BVP en inbyggd varmvattenberedare (?) så har den också en säkerhetsventil. Då droppar ditt vatten där.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Hur ser logiken ut för det egentligen, det känns naturligare om det blir mer vatten med en fungerande bsckventil.
Jag menade övertrycksventil såklart, bra att du påpekade detta
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Eller inte, har din BVP en inbyggd varmvattenberedare (?) så har den också en säkerhetsventil. Då droppar ditt vatten där.
Hmmm.....ja det har den, men där finns ju ingen blandningsventil. Jag har ju bergvp och elbv i serie, så jag tror det bara finns en säkerhetsventil efter elvb. Kollade Nibes manual, det sitter ingenting i bervp, sådant monteras externt efter behov. Det är bara radiatorkretsen som har en säkerhetsventil.

När jag renoverar värmesystemet i september ska hag kröka ihop ett litet rör till säkerhetsventilen på elvb och motionera denna lite och se vad som händer. Kanske börjar det droppa där istället om den montioneras lite.
 
Jag trodde faktiskt att alla bvp med inbyggd tank för vv hade en säkerhetsventil monterat från fabrik. Är du helt säker ?
 
Joshuahh Joshuahh skrev:
Du kan byta plug i ventilen till en som tar nån bar mer. Eller så är den gammal och ska bytas av ålder helt enkelt
Hela joxet är två år gammalt så det borde ju inte vara slut tycker jag. Var skall jag skruva för att motionera/kontrollera? VVSnissen lämnade aldrig någon manual och sa inget om det så jag har inte tänkt på det. :oops:
Mässingsventil med regulator och anslutna kopparledningar som ska kontrolleras eller justeras, placerad på en stenplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den svarta till höger, vrid runt några gånger så den dunsar. Men ibland kan de börja läcka konstant efter detta.
Håll en trasa runt.
 
I InsidersUnited skrev:
Jag trodde faktiskt att alla bvp med inbyggd tank för vv hade en säkerhetsventil monterat från fabrik. Är du helt säker ?

Ja åtminstone 22% säker. Hade det funnits en intern ventil hade det ju funnits ett skvallerrör också och det gör det inte. Anvisningen för inkoppling av rör visar också att sådant ska monteras efter behov och just när man har en extern beredare i serie så föreslås att blandningsventilen monteras sist, som det är gjort här.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vart hittar du det kravet?
Det är inget krav ( vad jag vet), men underlättar betydligt när du provmotionerar ventilen eller bara kollar att den fungerar efter t.ex. en dusch med efterföljande uppvärmning av lite större volym kallvatten.
 
Jag har haft beredare i tre fastigheter. Den jag har nu är på 300 liter och står torrt. Har aldrig sett en droppe vatten under den. Har motionerat säkerhetsventilen några ggr. I ett hus som mitt ex hade stod beredaren i en garderob på andra våningen. Torrt där också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rickard.
S Stefan1972 skrev:
Jag har haft beredare i tre fastigheter. Den jag har nu är på 300 liter och står torrt. Har aldrig sett en droppe vatten under den. Har motionerat säkerhetsventilen några ggr. I ett hus som mitt ex hade stod beredaren i en garderob på andra våningen. Torrt där också.
Jag tycker det är lite intressant att det är så olika. ”Jag” har tre olika VVB och det är bara en som inte droppar och den är kopplad till en djupbrunnspump som ger rätt lågt tryck.

Min gamla 300L beredaren hade pluggad säkerhetsventil så givetvis droppade den inte men den borde ha ;)
Nya niben droppar en del vid stora uttag precis som jag förväntar mig, att inte leda vattnet till en brunn är otänkbart.
 
pokasd pokasd skrev:
oj missade det inlägget helt, ursäkta!
Ok men då behöver jag fortarande bli av med vattnet som släpps ut. Några förslag på lösningar eller får jag sätta in en till extra golvbrunn bara för den?
Du kan behöva tömma beredaren nån gång. Bra ha avlopp då. Eller dra en slang genom hela huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.