Jag fattar att kondensvatten behöver komma ut nånstans, men går det koppla den till typ samma avlopp som ett handfat eller avlopp på vägg likt en tvättmaskin? Vad finns det för alternativ?

Idag finns det ett avlopp som var för både tvättmaskin och kondensvatten. Det avloppet ryker nu vid renovering
 
När det kalla vattnet kommer in i varmvattenberedaren värms det och därmed expanderar det lite grann. Det kan göra att säkerhetsventilen öppnar för att släppa ut en del vatten vilket är helt normalt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi har en bunke i plast under VVB där kondensen droppar ner. Det blir aldrig mer än att det hinner dunsta bort.

Väl medveten om att det är fel men det har fungerat i många år. Vi har dock en golvbrunn längre bort i rummet, den skulle jag inte våga vara utan om något går fel.

Edit: Det var ej kondensvatten såklart, lite utsläpp pga expansion...
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J JSE skrev:
Vi har en bunke i plast under VVB där kondensen droppar ner. Det blir aldrig mer än att det hinner dunsta bort.

Väl medveten om att det är fel men det har fungerat i många år. Vi har dock en golvbrunn längre bort i rummet, den skulle jag inte våga vara utan om något går fel.
Det kommer vara ett avlopp i duschen lite längre bort så det är inte helt utan. Men jag skulle behöva någon lösning för att vara extra säker. Kanske avlopp ifrån väggen med ett vattenlås på bara? Finns det finare lösningar?
 
Du får aldrig kondensvatten från en varmvattenberedare.
 
  • Gilla
Jannejoel och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du får aldrig kondensvatten från en varmvattenberedare.
inte? Vad är då röret som leder några få droppar ibland till ett avlop? :O
 
J Josth skrev:
När det kalla vattnet kommer in i varmvattenberedaren värms det och därmed expanderar det lite grann. Det kan göra att säkerhetsventilen öppnar för att släppa ut en del vatten vilket är helt normalt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
oj missade det inlägget helt, ursäkta!
Ok men då behöver jag fortarande bli av med vattnet som släpps ut. Några förslag på lösningar eller får jag sätta in en till extra golvbrunn bara för den?
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Naturligtvis behövs inget separat avlopp för den.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
pokasd pokasd skrev:
oj missade det inlägget helt, ursäkta!
Ok men då behöver jag fortarande bli av med vattnet som släpps ut. Några förslag på lösningar eller får jag sätta in en till extra golvbrunn bara för den?
Du gör precis som man gör på (självavfrostande) kylskåp, sätt en liten bunke/hink/burk under utsläppet där den lilla mängd vatten vi pratar om rinner ut. Detta vatten kommer med största sannolikhet avdunsta helt långt innan kärlet blir fyllt.
 
pokasd pokasd skrev:
Jag fattar att kondensvatten behöver komma ut nånstans, men går det koppla den till typ samma avlopp som ett handfat eller avlopp på vägg likt en tvättmaskin? Vad finns det för alternativ?

Idag finns det ett avlopp som var för både tvättmaskin och kondensvatten. Det avloppet ryker nu vid renovering
Handfatsavloppet eller ett rör längs väggen till en golvbrunn eller liknande.
Bara vattnet kan ta vägen någnonstans, det kommer ju inte vara stora mängder.
 
Jag skulle rekommendera att sätta ett avlopp under eller koppla in på ett befintligt via ett rör. Installerade själv en Nibe 300L för ett år sedan och den puttar ut rejäla mängder med vatten, helt enligt manualen. Det är för mycket för att avdunsta iaf och en skål under skulle bli full på en vecka. Kanske blir det så eftersom det är 300L men det ska installeras ett avlopp till den iaf
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Denna tråd fick mig att fundera lite. Varför kissar inte min VVB något från säkerhetsventilen….

det är 360liter vatten (elvb 200liter, bergvp 160liter) som expanderar. Här kommer detta vatten ut genom dusch eller badkarsblandaren istället….

säkerhetsventilen är inte ens ansluten till något rör och det har inte kommit något vatten där, någonsin…. Kanske dags att ansluta ett rör och motionera den ventilen.

Oansluten säkerhetsventil på en varmvattenberedare, med isolerade rör och en spillbehållare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
niblarn
  • Laddar…
Eller så funkar inte backventilen så vattnet trycks tillbaks i kallvattenledningen.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Denna tråd fick mig att fundera lite. Varför kissar inte min VVB något från säkerhetsventilen….

det är 360liter vatten (elvb 200liter, bergvp 160liter) som expanderar. Här kommer detta vatten ut genom dusch eller badkarsblandaren istället….

säkerhetsventilen är inte ens ansluten till något rör och det har inte kommit något vatten där, någonsin…. Kanske dags att ansluta ett rör och motionera den ventilen.

[bild]
Det kan finnas olika modeller tror jag. Min röris sa att ”nej,nej det ska inte droppa något från ventilen” -men det gjorde det kan man säga, vilket det också skulle
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.