Måste frånluftvärmepump och/eller bergvärmepump alltid placeras mot en yttervägg? Vad händer om man inte gör det? Blir problemet "bara" att man måste dra långa, dyra, fula rör från ytterväggen till pumpens placering eller är det helt enkelt svårt, ineffektivt och dumt att inte placera pumpen mot en yttervägg?
 
För bergvärme så blirt det "bara" lite extra rör.
Luft pumpar kan det ha betydelse att sitta i yttervägg för att få in och ut luften.

Prototypen
 
jag vet många pumpar som inte sitter mot yttervägg
 
prototypen skrev:
För bergvärme så blirt det "bara" lite extra rör.
Luft pumpar kan det ha betydelse att sitta i yttervägg för att få in och ut luften.

Prototypen
Det är bara köldmedlet som skall transporteras genom väggen, inte någon luft. Köldmedlet transporteras i slangar så det borde gå att dra dessa en bit även invändigt.

/Gojan
 
CarMan skrev:
jag vet många pumpar som inte sitter mot yttervägg
Okej, så det är inte omöjligt :) Den ofrånkomliga följdfrågan blir då om det finns några nackdelar med en sådan placering jämfört med vid ytterväggen.
 
zachris skrev:
Okej, så det är inte omöjligt :) Den ofrånkomliga följdfrågan blir då om det finns några nackdelar med en sådan placering jämfört med vid ytterväggen.
Notera att värmen i en luft-luft värmepump alstras i ytterdelen och skall transporteras in till innerdelen. Så ledningar utomhus bör värme-isoleras bra. Sedan måste mängden gas anpassas till hur långa ledningar som du använder. Pumpen brukar levereras med en gasmängd anpassad till 3-5 meters ledning.
 
  • Gilla
wangefors
  • Laddar…
det är längden på ledningarna som inte ska vara för långa på en luft/luft. men på övriga spelar det ingen roll.
samtliga ska dock isoleras.
& i markvärmepumpar så ska man inte ha upp & nergångar, så det blir svårt att få bort luft fickor där. Själva pumpen kan stå vart somhelst
 
Största nackdelen med att placera värmepumpen vid innervägg är bullret i intilliggande rum. Sovrum och vardagsrum bör man nog inte ha intill värmepumpen.
 
De som marknadsför värmepumpar prydligt stående i grovkök eller annat trevligt utrymme borde ha stryk tycker jag :mad: . Värmepumpar kräver otroligt fula och utrymmeskrävande instalationer som rör och tryckkärl och de låter otroligt högt. Jag tror att många missbedömmer ljudet! Så det tycker jag är något alla bör fundera en extra gång på. Vad gäller placering vid yttervägg så bör man beakta att utgående returvatten/spritblandning om vi pratar berg/jord ofta håller minusgrader varför en dragning under huset kräver mer isolering om man drar dem under plattan. Att dra collectorrören i bjälklag tror jag kan innebära en kondensrisk. Collectorrören är stora (45 mm i diameter tror jag) svarta rör på vilka man ska ha tjock rörisolering (svart skumplast)...så man får ju bedömma själv hur mycket av det man skulle vilja ha dem synligt dragna :D
 
Alsti18 skrev:
De som marknadsför värmepumpar prydligt stående i grovkök eller annat trevligt utrymme borde ha stryk tycker jag :mad: .
Det var det förslaget vi fick från början - att ha den i tvättstugan - men senare fick vi tips om att den skulle stjäla mycket plats där. Då tänkte vi genast på garaget (som är inbyggt i huset), men då fick vi höra att det är bättre om dom står i rumstempererade utrymmen och garaget är ju normalt sett kallare.

Lösningen blev att öka storleken på "slussen" mellan garage och entré något och placera pumpen där, men då fick jag höra att VP bör placeras vid ytterväggar.

I den här tråden har jag fått lära mig att dom inte behöver göra det, men att rören är extremt fula och klumpiga. Blir lösningen då att ha kvar VP i "slussen" och dra rören genom garaget (längs golvet?) till baksidan - se bifogad planlösning.

Hur ser "anslutningen" ut på utsidan förresten? Bara två hål i ytterväggen? Går rören ut under mark eller? Vi kommer att ha motfyllt 700 mm på baksidan. Luft-luft-vp skall väl anslutas till en stor, klumpig och högljudd anordning på utsidan, men hur ser det ur för de andra typerna?
 
  • plan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den står i ett kallt utrymme förlorar man i och för sig lite värme till rummet, men man kanske hade tänkt värma det lite ändå, så det borde inte spela någon större roll. Man har väl ändå 10 - 15 grader i ett garage. Jag vet flera som har pumpen i garaget utan problem. Placeringen i slussen är även den helt ok tycker jag. Se bara till att ha en bra ljudklassad dörr till garaget eller slussen. Ingen ihålig innerdörr av papper!
 
normalt drar man rören synligt vågrätt ur genom yttervägen o sen rakt ner i marken. vet inte varför alla har så.

jag själv tyckr att den lådan man då får på utsidan är ful.
jag valde att dra slangen 45 grader neråt inne från o ut. så den inta alls är synlig på utsidan
 
CarMan skrev:
det är längden på ledningarna som inte ska vara för långa på en luft/luft. men på övriga spelar det ingen roll.
samtliga ska dock isoleras.
& i markvärmepumpar så ska man inte ha upp & nergångar, så det blir svårt att få bort luft fickor där. Själva pumpen kan stå vart somhelst
Hur gör man med de markvärmepumpar som har kollektoranslutning på ovansidan (tex. IVT)? Där borde det ju vara omöjligt att undvika att slangen först går upp och sedan gör en böj ned till pumpen.
Jag funderar att placera en bergvärmepump i ett badrum. Slangen måste då gå längs takvinkeln i rummet (över en dörröppning) och sedan vinklas av ned till pumpen. Kommer detta att fungera?

Slangarna bygger jag in i en "låda" så att det ser snyggt ut. Jag har även ett utrymme bredvid pumpen där jag tänkt placera expantionskärl ventiler etc. och sen bygga in det på nått snyggt sätt.
 
man plaserar normalt värmepumpens nivåkärl på högsta punkten. då själv luftas systemet. men det finns andra lösningar med luftnipplar o sånt.

det är ju inga problam att bygga nått innomhus, lite mer kompliserat när det är i marken.
 
Quist skrev:
Hur gör man med de markvärmepumpar som har kollektoranslutning på ovansidan (tex. IVT)? Där borde det ju vara omöjligt att undvika att slangen först går upp och sedan gör en böj ned till pumpen.
Jag funderar att placera en bergvärmepump i ett badrum. Slangen måste då gå längs takvinkeln i rummet (över en dörröppning) och sedan vinklas av ned till pumpen. Kommer detta att fungera?

Slangarna bygger jag in i en "låda" så att det ser snyggt ut. Jag har även ett utrymme bredvid pumpen där jag tänkt placera expantionskärl ventiler etc. och sen bygga in det på nått snyggt sätt.
Kära lilla Qvist, glöm att ställa den i ett badrum, bara cirkulationspumpen för kollektorvattnet brusar för mycket. Fast med tonåriga döttrar så kanske det går fortare i badrummet.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.