Du minns inte fel.
Det är vad som står där
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
L llundberg skrev:
TS, kanske du menar sånt här (vet inte om ni har Ezystrut i Sverige);
[länk]

Måste försvara TS; om någon anklagar en för att fuska så måste man ge svar på tal. Det ska man inte behöva ta emot.
Har liggande panel, tidigare ägare har lagt enfaskabel utan skydd ca 10cm ovan mark i fasningen i panelen så det blir skydd av den. Men trodde att det kanske var hårdare krav för trefaskabel. Har också funderat att lägga den under panelen men tror det sabbar ventilationen med så tjock kabel och vet inte om det är tillåtet men har för mig att en elektriker sagt att det är ok som skydd. Det får bli kabelskydd i metall som extra trygghet, men alltid roligt att lära sig mer och veta vad som gäller och varför.
Tack för alla konstruktiva svar och trevlig helg på er alla!

L llundberg skrev:
TS, kanske du menar sånt här (vet inte om ni har Ezystrut i Sverige);
[länk]

Måste försvara TS; om någon anklagar en för att fuska så måste man ge svar på tal. Det ska man inte behöva ta emot.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ingenting speciellt med jordkablar, egentligen, eller trefas. Som elmont säger är det ett allmänt krav att kablar ska skyddas mot yttre mekanisk åverkan. Man hör oftast talas om kabelskydd för markkablar som dras upp på husvägg eftersom det nämns specifikt där. Men andra exempel som man kan hitta i reglerna är utrymmen där man kör gaffeltruck. De är båda situationer där man anser att det finns en förhöjd risk för stryk.

Så du kan själv bedöma risken för att något kommer åt att göra våld mot ledningen. Jag skulle t.ex känna mig lugn om kabeln ligger dikt an mot sidan på en lockbräda på en privatbostad. Den kan inte direkt bli påkörd då. Men med 10 cm över mark kan man tänka sig fler faror som gnagare och växter. Om kabeln är helt fri på t.ex en stolpe eller en lockbräda, då skulle jag säga att kabelskydd är ett krav.

Om du gjort rätt val får du veta först i domstol. Men sannolikheten för att du ska hamna där är så låg att den inte finns... Å andra sidan, som nämnts, kostar inte de fula metallskydden speciellt mycket, om du inte kan gömma kabeln lite på annat sätt.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
M Matte99 skrev:
Men trodde att det kanske var hårdare krav för trefaskabel.
Antalet faser har ingen betydelse.
 
A
M Matte99 skrev:
Hej!
Har trefaskabel som legat i rör i marken som jag ska flytta och sätta upp i nederkant på huset (träpanel), typ 10cm ovan mark. Måste kabeln skyddas med t ex en plåtkanal eller kan man fästa den oskyddat med t ex metallclips, vad säger lagen?
Tacksam för svar :)
Om man läser 522.6.1 i SS 436 40 00 så står det att ledningar ska monteras så att de skador som kan uppstå av mekanisk påverkan blir minsta möjliga.

Som skydd anges bland annat extra mekaniskt skydd.

Håller med övriga. Skruva upp ett kabelskydd om det är risk för att den kan bli skadad.
 
M Matte99 skrev:
Hej!
Har trefaskabel som legat i rör i marken som jag ska flytta och sätta upp i nederkant på huset (träpanel), typ 10cm ovan mark. Måste kabeln skyddas med t ex en plåtkanal eller kan man fästa den oskyddat med t ex metallclips, vad säger lagen?
Tacksam för svar :)
Måste å måste...jag hade satt ett skydd.
 
N
O Oldfart skrev:
Kabelskydd i plåt kan du köpa på Biltema för under femtilappen. Tio stycken klamrar till densamma går på lika mycket. Så jag ser inte riktigt varför du skulle vilja snåla eller fuska.
Seriösa handlar inte på Biltema. Kabelskydd av nån mystiskt kinesisk "metall" (utblandad med kadmium) som faller sönder eller blir strömförande efter 1 år? Nej nej neeej ... INTE!
 
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
N Namnet skrev:
Seriösa handlar inte på Biltema. Kabelskydd av nån mystiskt kinesisk "metall" (utblandad med kadmium) som faller sönder eller blir strömförande efter 1 år? Nej nej neeej ... INTE!
Löser denna mystiska metaller även upp kabelns gummi?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Namnet skrev:
Seriösa handlar inte på Biltema. Kabelskydd av nån mystiskt kinesisk "metall" (utblandad med kadmium) som faller sönder eller blir strömförande efter 1 år? Nej nej neeej ... INTE!
Leder inte Ahlsells kabelskydd ström?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Som tidigare talare i denna tråd säger:
Risk för mekanisk åverkan är vad som avgör nivå av skydd.
Gammal markkabel på träfasad och så lågt placerad är kabelskydd en självklarhet både ur estetisk och säkerhetssynpunkt.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
P PatrikJo skrev:
Leder inte Ahlsells kabelskydd ström?
Det är klart de gör och kabelskydden på Biltema är tillverkade i helt vanlig varmförzinkat stål så det är inget fel på dem. Möjligtvis uppfyller de inte den nordiska branschorgranisationens SHG-standard som tillåter max 0,002% bly och 0,0004% kadmium.

Bly är en tillsatts som används för att underlättar förzinkningen genom att zinksmältans viskositet och avrinning påverkas, vilket kan ge en effektivare och därmed billigare process. Alltså inte helt osannolikt att det används.

Kadmium däremot är en ren förorening, och även om det inte heller är särskilt osannolikt att råvaran är sämre i Kina, så lär det inte vara på en nivå att det påverkar produktens egenskaper.

Om det är någon skillnad som förekommer och som påverkar kvalitén är det troligare en fråga om stålkvalitet, härdning och materialtjocklek.

Edit: En snabb koll på ett produktblad från PM Flex ger att de inte är varmförzinkade utan använder en relativt ny typ av rostskyddad plåt som kallas Magnelis, och som tillverkas med tillsats av 3,5% aluminium och 3% magnesium. Däremot hittar jag inget uppgift om godstjocklek men jag skulle inte bli förvånad om de kör med 1,2 eller 1,5 mm. Så visst är en märkesprodukt som PM Flex antagligen bättre, men jag skulle inte säga att Biltemas produkt är skräp tillverkat i suspekta material och som faller sönder av sig självt. Men visst, är man orolig får man väl ta sig till t.ex. Bauhaus istället för Biltema och lägga en tia extra och få PM Flex istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
PatrikJo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.