Hej!
Har trefaskabel som legat i rör i marken som jag ska flytta och sätta upp i nederkant på huset (träpanel), typ 10cm ovan mark. Måste kabeln skyddas med t ex en plåtkanal eller kan man fästa den oskyddat med t ex metallclips, vad säger lagen?
Tacksam för svar :)
 
Det beror på vad det är för sorts kabel.
 
useless useless skrev:
Det beror på vad det är för sorts kabel.
Ska se om jag kan hitta någon märkning. Det är iaf en rejält tjock och kraftig kabel.
 
O
M Matte99 skrev:
Måste kabeln skyddas med t ex en plåtkanal eller kan man fästa den oskyddat med t ex metallclips, vad säger lagen?
Kabelskydd i plåt kan du köpa på Biltema för under femtilappen. Tio stycken klamrar till densamma går på lika mycket. Så jag ser inte riktigt varför du skulle vilja snåla eller fuska.
 
O Oldfart skrev:
Kabelskydd i plåt kan du köpa på Biltema för under femtilappen. Tio stycken klamrar till densamma går på lika mycket. Så jag ser inte riktigt varför du skulle vilja snåla eller fuska.
Jag vill ju inte snåla och fuska, det var ju därför jag frågade vad lagen säger! Sluta vara oförskämd din klantskalle!
 
  • Haha
Peter_Ker
  • Laddar…
M Matte99 skrev:
Jag vill ju inte snåla och fuska, det var ju därför jag frågade vad lagen säger! Sluta vara oförskämd din klantskalle!
Och du är ju inget bättre när du kallar någon klantskalle, så du kanske inte ska klaga på andra.
Är det en jordkabel så ska den ha ett kabelskydd så att den inte riskerar att bli skadad. Dessutom blir det "snyggare" med ett kabelskydd en klamrad kabel har en tendens att börja "korva sig" efter en tid.
 
  • Gilla
petersv och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och du är ju inget bättre när du kallar någon klantskalle, så du kanske inte ska klaga på andra.
Är det en jordkabel så ska den ha ett kabelskydd så att den inte riskerar att bli skadad. Dessutom blir det "snyggare" med ett kabelskydd en klamrad kabel har en tendens att börja "korva sig" efter en tid.
Är "jordkabel" = alla kablar med skyddsjord? Så då gör inte lagen någon skillnad på om det är trefaskabel eller inte? Jag vet inte därför frågar jag, det enda jag vet är att likström måste ha skydd och att trefas är betydligt farligare än enfas. Kabeln kommer knappt synas så estetiskt bryr jag mig inte, jag är bara ute efter vad lagen eller branschstandard eller vad det kan heta säger.
 
Jordkabel är en kabel som är tillverkad för att ligga i mark.
Trefas är i princip inte farligare än enfas, men det beror på vilken spänning man har på enfasen och trefasen, och man gör ingen skillnad mellan tre och enfas.
Likström är mindre farlig än växelström vid samma spänning, men det gäller samma föreskrifter för växel som likström.
Kablaget ska förläggas på ett säkert sätt så att olyckor undviks.
Det finns inget speciellt förläggningssätt annat än att det ska vara säkert.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
M Matte99 skrev:
Är "jordkabel" = alla kablar med skyddsjord? Så då gör inte lagen någon skillnad på om det är trefaskabel eller inte? Jag vet inte därför frågar jag, det enda jag vet är att likström måste ha skydd och att trefas är betydligt farligare än enfas. Kabeln kommer knappt synas så estetiskt bryr jag mig inte, jag är bara ute efter vad lagen eller branschstandard eller vad det kan heta säger.
Öh, um... Varför skulle likström behöva annat skydd än växelström?

Trefas är inte farligare, bara om du kommer åt två faser samtidigt så får du 400V genom kroppen istället för 230V.

Hur som, bäst är att lägga kabel skydd, då vet du att det är rätt och riktigt. Det är aldrig fel att skydda en kabel, även om det blir "onödigt" mycket...
 

Bästa svaret

Det är ingenting speciellt med jordkablar, egentligen, eller trefas. Som elmont säger är det ett allmänt krav att kablar ska skyddas mot yttre mekanisk åverkan. Man hör oftast talas om kabelskydd för markkablar som dras upp på husvägg eftersom det nämns specifikt där. Men andra exempel som man kan hitta i reglerna är utrymmen där man kör gaffeltruck. De är båda situationer där man anser att det finns en förhöjd risk för stryk.

Så du kan själv bedöma risken för att något kommer åt att göra våld mot ledningen. Jag skulle t.ex känna mig lugn om kabeln ligger dikt an mot sidan på en lockbräda på en privatbostad. Den kan inte direkt bli påkörd då. Men med 10 cm över mark kan man tänka sig fler faror som gnagare och växter. Om kabeln är helt fri på t.ex en stolpe eller en lockbräda, då skulle jag säga att kabelskydd är ett krav.

Om du gjort rätt val får du veta först i domstol. Men sannolikheten för att du ska hamna där är så låg att den inte finns... Å andra sidan, som nämnts, kostar inte de fula metallskydden speciellt mycket, om du inte kan gömma kabeln lite på annat sätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och du är ju inget bättre när du kallar någon klantskalle, så du kanske inte ska klaga på andra.
Är det en jordkabel så ska den ha ett kabelskydd så att den inte riskerar att bli skadad. Dessutom blir det "snyggare" med ett kabelskydd en klamrad kabel har en tendens att börja "korva sig" efter en tid.
TS, kanske du menar sånt här (vet inte om ni har Ezystrut i Sverige);
https://www.ezystrut.com.au/products/cable-covers/mains-cable-covers/mcc/mcch/

Måste försvara TS; om någon anklagar en för att fuska så måste man ge svar på tal. Det ska man inte behöva ta emot.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Å andra sidan, som nämnts, kostar inte de fula metallskydden speciellt mycket, om du inte kan gömma kabeln lite på annat sätt.
Jag tycker de där metallskenorna är snygga men kanske påverkas mitt intryck av robustheten de ger i installationen. Rejält skyddad kabel tycker jag är vackert helt enkelt :)
 
Jag får hålla med här - att sätta en kabel 10cm över mark utan skydd är i många fall fusk. Det är en utsatt plats.
 
Menar du oskyddad kabel 10 cm meter över mark?
TS pratar om nederkant på träpanel.
Det kanske vore läge med en bild.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Menar du oskyddad kabel 10 cm meter över mark?
TS pratar om nederkant på träpanel.
Det kanske vore läge med en bild.
TS skriver i första inlägget just 10 cm över mark eller mins jag fel?
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.