Jag skulle spacklat. Det finns alltid lite spikhål och skador som behöver spacklas, och at då lägga lite klutt på tapetskarvarna också är en baggis. Vänta en dag, och handsandpappra det.

Det går utmärkt att maskera listerna. Är jag lat struntar jag i att maskera, och har istället en skräppåse och en rulle hushållspapper, och penselmålar försiktigt längs kanterna och torkar om det blir fel.

Roller är bra för ytorna. Hörnroller eller pensel i hörnen.

Öppna burken en timme eller två innan du börjar, och öppna nästa burk när du böjer på föregående. Då hinner färgen tjockna lite, och täcker bättre.
 
Jag vill verkligen tacka för alla svar. Resultatet blev okej men jag var för dålig på att slipa där jag hade spacklat skarvarna. Det ser förhoppningsvis bättre ut när man får in möbler och tavlor.
Jag använde inte spärrgrund och det verkar inte ha behövts i detta fall. Målade två varv med väggfärgen och det täckte fint.
Det slutade med att jag behöll alla lister och maskerade istället.
Känner att jag har lärt mig mycket av detta lilla projekt så förhoppningsvis törs jag ta mig an ett annat rum så småningom. Då ska jag vara mer noggrann med slipningen av de spacklade ytorna.

Tusen tack för all hjälp!
 
  • Gilla
buddy 6 och 4 till
  • Laddar…
Ett alternativ, om underlaget är ojämnt eller underliggande tapet är mönstrad, är att först tapetsera med renoveringstapet. De är en meter breda och täcker gamla skarvar. Sen är det bara att rolla på.
 
O Ostfralla skrev:
Jag vill verkligen tacka för alla svar. Resultatet blev okej men jag var för dålig på att slipa där jag hade spacklat skarvarna. Det ser förhoppningsvis bättre ut när man får in möbler och tavlor.
Jag använde inte spärrgrund och det verkar inte ha behövts i detta fall. Målade två varv med väggfärgen och det täckte fint.
Det slutade med att jag behöll alla lister och maskerade istället.
Känner att jag har lärt mig mycket av detta lilla projekt så förhoppningsvis törs jag ta mig an ett annat rum så småningom. Då ska jag vara mer noggrann med slipningen av de spacklade ytorna.

Tusen tack för all hjälp!
Om slipningen verkligen stör dig så kan du slipa på färgen, och sedan rolla ett lager till. För mig är det dock överkurs.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.