Absolut inte frigolit (cellplast) i bastun...
 
Håller med fremar.
Dessa bastur har stått ute i de norrländska skogarna i över 100tals år utan tryckt virke.. m.m. bara vanligt furu..
 
ALMIMA skrev:
Nej, bastun blir inte mindre för att du isolerar den. Du måste ändå ha innerpanel, för du vill väl ändå inte ha synliga väggreglar inne i bastun? Om det är fuktproblem som skrämmer dej, så petar du in 50 + 20 mm cellplastskivor (tror inte det finns 70 mm cellplast) mellan väggreglarna (70 mm reglar), så har du en rejält isolerad bastu. Cellplastskivorna är anpassade till cc 60 cm mellan reglarna så det är bara att trycka dit, hur enkelt som helst. Det är inga problem att få frugan att basta i en Peab-pressenningsbastu. Det hör ju till att dricka öl när man bastar, oavsett kön, så det är bara att hon börjar öldrickandet 2 timmar tidigare så märker hon ingen skillnad. Är övertygad att du kommer ångra dej om du struntar i isoleringen.

Lycka till!
Här blev det lite tokigt...
Cellplast finns i 70mm men den är INTE anpassad till cc 60. den är nämligen 60x120 och därmed passar den väldigt illa om du inte skär bort 35mm.
Sen vad gäller fukt så är den inte bättre än vanlig mineralull. sen kan man ju ha en bastufolie som fuktspärr kanske?

Jag skulle inte bygga oisolerad. det går fortare att få upp värmen och det går åt mindre ved.
 
styrman1 skrev:
Jag skulle inte bygga oisolerad. det går fortare att få upp värmen och det går åt mindre ved.
5 kvm, 10 kbm. Måste gå ohyggliga mängder ved för stt värma upp den. Dessutom inte vintertid :)
 
A
Du har helt rätt "styrman 1". Cellplastskivor är inte anpassade för cc 60 - dom är 60 cm. Har bastat för mycket Peab-bastu och druckit för mycket öl. Tacksam för att du hjälper mej i striden för isolerad bastu. När jag ändå är runt på storbyggena i jobbet så ska jag ta en Skanska-pressenning och bygga en bastu som vi hade i lumpen, bara för att testa om det egentligen var så superbra som man tyckte då. Tror inte att Skanska bryr sej så mycket om jag snor med en pressenning, nu när dom ändå ska byta ut den blåa färgen mot neonfärger.
 
Min åsikt är att har man en någorlunda tjock timmerpanel tyå > 40 mm då behövs ingen väggisolering. Taket bör man däremot ha en isolering eftersom värmen stiger uppåt. Sedan är det bra att ha takisolering för annars får man bastuklimat i stugan även om man inte vill det på sommaren.
 
Eftersom jag inte tänker bygga i timmer (då panelen ska se likadan ut som intilliggande byggnad) har ni övertygat mig om att isolera väggar och tak.
Golv då? Finns det någon vits att isolera det?
Hur stora blir värmeförlusterna där?
Vad händer om man har grova golvplank (typ 45 x 220 mm från ByggMax) med lite mellanrum och i övrigt en isolerad bastu?

/Tyrre - frågvis som alltid
 
Vad ska du ha för golv under ev plank som du beskrev?
 
Inget under plankorna förutom luft och backe.

Som det tidigare dryftats i denna tråd finns det bastustugor med glesa golvplankor.
Utan att vidare funderat på saken tänker jag mig att man ställer syllarna på betongplintar och sen plankorna på dessa.

Min undran är vad det skulle innebära för värmen (för att vara trådämnet troget).
Om man svävar lite utanför ämnet skulle jag även vilja höra andra åsikter för och emot denna lösning.
 
  • Gilla
Frökenmia
  • Laddar…
Regla,,,,,isolera......bastufolie,,,,,,,panel,,,kör på.
 
Som jag har skrivit i tidigare inlägg så har jag en oisolerad bastu med 45 mm massiva trä väggar, jag har plankgolv med ca 1 cm mellanrum. Bastun är väl typ 4 kvm och blir varm på ca 30 minuter med ett stort fång granved (då blir den 80 grader) slänger jag in mer ved och har draglådan ordentligt öppen så har jag fått upp den till 140 grader tog ca 1 timme och då var det 5 grader kallt ute.

Ingen isolering i tak
 
  • Gilla
Lineas
  • Laddar…
Byggde 5 kvm bastu i påskas i en15 kvm friggebod, ingen isolering i bastudelen annat än stenull runt skorstenen mellan takstolarna, men självklart folie och panel i väggar o tak. Bastun är kanon, kör med 16 kW ved och jag har inte frusit där ännu trots att man inte matar in konstant...Iofs får se hur det blir till vintern...men ved har jag gott om som tur är:)
 
Redigerat:
Om... man nu ska isolera (vilket jag faktiskt är lite inne på); Hur ska man isolera i en fristående bastu?

Tittar man på fanjos inlägg här ovan sägs det Reglar-isolering-bastufolie-panel.

Många i andra trådar talar om ytterpanel-liggande spikreglar-vindpapp-isolering mellan reglar-board-liggande spikreglar-bastupanel.

Andra pratar om att spikreglarna måste vara stående så luften ska kunna cirkulera.

Spanar jag i Isover's katalog står det träfiberskiva-isolering-panel, dvs träfiberskivan utanför isoleringen och ingen luftspalt innanför isoleringen.

Vad är det som gäller egentligen?
Finns det inga regler eller rekommendationer från myndighetshåll om hur man ska bygga en bastuvägg?

Räcker det med liggande spikreglar eller måste det vara stående för att luften ska cirkulera korrekt (dvs måste jag, som vill ha stående ytterpanel och stående bastupanel, ha dubbla spikläkter innanför och utanför isoleringen)?

Frågorna hopar sig...

/Tyrre
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
jarip skrev:
Absolut inte frigolit (cellplast) i bastun...
Varför inte cellplast? Jag har en betongtrappa som är ihålig, har använts som matkällare tidigare som jag vill bygga bastu i, den skulle vara perfekt att limma upp cellplast inuti på ytterväggarna.

Min tanke är att limma fast 50 mm cellplastskivor direkt på betongväggarna (3 ytterväggar) och taket, sen läkta på utanpå
det med 22 mm läkt, bastufolie och sen panel. Då får jag också en luftspalt mellan cellplasten och folien/panelen på 22 mm dessutom, dock inte luftspalt mellan cellplast och betongvägg. Utsidan av trappen har Isodrän monterat. Väggarna är snustorra idag och har varit så de 5 åren vi bott i huset,.

Frågan är hur det är att stänga in 22 mm läkten i trä mellan bastufolien och cellplasten, kan det bli ett problem? Det skall ju inte vara någon fukt där.
 
L legul skrev:
Helt underbara svar och jag har hört liknande tidigare angående isolering eller inte i Bastu. Det är väl som vanligt, det finns inget svar förrutom "42".
Det kanske går fortare att få upp värmen i en isolerad bastu men behöver kanske inte fundera så mycket på ventilationen om man bygger oisolerat och dessutom har golv med springor ?
Jag ska bygga en bastu i sommar i ett oisolerat båthus och det lutar ut att inte isolera.
Hej, har du någon bild på bygget? Funderar på samma sak !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.