Mikael_L
Med en 2x13M så blir det 20 platser kvar efter huvudbrytare och JFB, dvs 4 platser mer än idag. Räcker inte det? Jag antar att det inte är aktuellt att riva väggar och dra en massa nya rör för nya grupper? Annars får du kolla om en 2x18M går in.

För övrigt en trevlig och servicevänlig höjd på centralen. :)

edit:
Men om jag tolkar svaren från elektrikerna här, så behöver du inte en till huvudbrytare.
Och att flytta mätaren till fasadmätarskåp eller ha undercentraler i garage och förråd osv verkar ju också vara en option som aldrig blir nyttjad i ditt fall ... ;)

Så ....

edit2:
Elbolagen kan kanske ha synpunkter på att man slår av den befintliga HB'n, om mätaren sitter efter så tappar dom kommunikationen och vid ett längre avbrott kanske dom börjar sända ut reparatörer. En tanke bara ...
 
Redigerat:
Rikard Ågren skrev:
Svårt att se men det kanske ryms en Hager 2x18 = 36 moduler. Den är 355 mm bred.
En sådan är beställd.:)
 
Kanske skulle tillägga Hager Gamma 2x18
 
Rikard Ågren skrev:
Kanske skulle tillägga Hager Gamma 2x18
Exakt.
 
Du måste inte ha huvudbrytare om du köper rätt typ av dvärgbrytare men det är ju ganska praktiskt...
 
Ok att man kanske inte ha det i detta fall men finns det någon anledning till att skippa? Trevligare än den befintliga med 2 tryckknappar. Sen finns ju den på mätaren också men den kan inte ersätta huvudbrytare.
JK2 skrev:
Du måste inte ha huvudbrytare om du köper rätt typ av dvärgbrytare men det är ju ganska praktiskt...
Vaddå för typ?
 
En central ska föregås av en allpolig frånskiljnings anordning. dvs. Alla faser ska brytas i samma moment och den ska vara låsbar. Den ska sitta i närheten av centralen, behöver inte sitta i.
Eftersom du redan har en huvudbrytare i mätartavlan behöver du inte sätta en till i centralen.
 
Jag fick reda på för ett tag sedan att jordfelsbrytare också kan räknas som huvudbrytare om den ligger över hela centralen... Man låser den med samma typ av lås som till automatsäkringarna... I varje fall schneiders jfb...
 
Lika bra att sätta in en HB. Hur länge håller den i mätartavlan från 60-talet?
 
Var på föreskriftskurs förra veckan och då kom frågan upp. Du får dra en stigare från källaren och till varje lägenhetscentral och skippa HB i alla lägenheter om du köper säkringar som är godkända som frånskiljare (dom är märkta med frånskiljarmärket). Definitivt inte praktist men det är fullt tillåtet.
 
Mikael_L
Rikard Ågren skrev:
Lika bra att sätta in en HB. Hur länge håller den i mätartavlan från 60-talet?
Kanske längre än den nya som sätts in idag ... :D
 
JK2 skrev:
Var på föreskriftskurs förra veckan och då kom frågan upp. Du får dra en stigare från källaren och till varje lägenhetscentral och skippa HB i alla lägenheter om du köper säkringar som är godkända som frånskiljare (dom är märkta med frånskiljarmärket). Definitivt inte praktist men det är fullt tillåtet.
Har jag aldrig hört talas om att detta skulle vara godkänt. Vad spelar det för roll om du har automater som är godkända som frånskiljare (vilket iprincip ALLA nya är).

Om du ska byta en säkring då? eller komplettera med fler? Byta jordfelsbrytare? Sektionera med fler JFB?

Att skippa HB är bland de dummaste jag har hört. Kan vara ok i nödfall om det absolut inte ryms en samt att mätaren sitter hyffsat nära.

Edit: Jag kanske är extra emot detta pga att det händer då och då att man ska bygga ut/serva/installera jfb i en gammal elcentral som saknar HB. Kan vara väldigt bökigt! Sist så tog det säkert 2-3timmar extra för att vi inte hittade var centralen var avsäkrad (svårt att få tag på vaktmästare/fastighetsägare osv).

IDIOTISKT DUMSNÅLT!
 
Redigerat:
Dum snålt ja men diskussionen ville visa hur viktigt det är från beställarens sida att speca hur man vill ha det. En installatör kan lägga ett väldigt lågt anbud och få jobbet, beställaren blir inte så nöjd men har man inte specat så kan han ju inte mycket att stå på.
 
Känns som det blir många olika bud här men inga hänvisningar till var man hitta informationen..
Men.. JFB inte tillåten som huvudbrytare, ej heller dvärgbrytare, detta går jag efter tills annat är bevisat.

Sen finns ju alltid folk som är duktiga att hitta kryphål i reglerna men det finns ju som sagt ingen anledning att inte sätta någon.

I trådskaparens fall räcker det med den befintliga men finns ingen bra anledning att inte sätta ny..
 
Redigerat:
Jag tror man menar att om stigarsäkringen (i matande ändan av kabeln) är godkänd för frånskiljning så behövs ingen huvudbrytare i undercentralen.

Smidigt att arbeta med? Nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.