Ska byta centralen hemma till en modern med dvärgsäkringar och på den nuvarande centralen sitter det ingen huvudbrytare, sitter en elmätare under med on/off och en låda med huvudsäkringar som har en till och från brytare.
Måste man ha en huvudbrytare på centralen då också eller räcker det me dom som sitter på elmätaren o huvudsäkringsskåpet?
 
du måste så jag har lärt mig att det måste vara vara en huvudbrytare i en central dock behöver man det inte om man har 2 centraler brevid varandra eller på ett sätt så att det är "självklart" hur man stänger av centralen.
 
En huvudbrytare kostar.. 100kr? Väldigt dumt att snåla in på de! Så småningom kommer du säkert att flytta ut mätaren till ett fasadmätarskåp, då är din "huvudbrytare" helt plötsligt borta! Eller du kanske vill ha flera centraler (garage? gäststuga? snickeri? etc) då är det dumt att måsta bryta alla centraler vid service på den som sitter nära mätaren.
 
Tänk på det ur säkerhetssynpunkt också. Tänk dej att någon har kommit åt en krets och fastnar, då är det rätt bra om man kan bryta strömmen på ett enkelt sätt.
 
Rrrrr skrev:
En huvudbrytare kostar.. 100kr? Väldigt dumt att snåla in på de! Så småningom kommer du säkert att flytta ut mätaren till ett fasadmätarskåp, då är din "huvudbrytare" helt plötsligt borta! Eller du kanske vill ha flera centraler (garage? gäststuga? snickeri? etc) då är det dumt att måsta bryta alla centraler vid service på den som sitter nära mätaren.


Varför skulle man vilja lägga tid och pengar på att flytta ut mätaren till ett fult fasadmätarskåp??
 
cerre skrev:
Varför skulle man vilja lägga tid och pengar på att flytta ut mätaren till ett fult fasadmätarskåp??
Nu blir det lite off-topic från grundfrågan men:

Det lär du märka i sinom tid...

Några argument

1: Lättare att installera skydd på inkommande matning om den finns på utsidan

2: Man slipper vara passopp åt nätbolaget när deras personal behöver komma åt elmätaren, vilket de har rätt till utan onödiga dröjsmål. (med dagens krav på fjärravläsning med ett mätvärde per månad så kommer det bli ett och annat besök om kommunikationen inte fungerar)

3: Många renoverar sina fastigheter ganska drastiskt på insidan och då kanske den gamla placeringen av mätare inte är optimal, lika bra att ha den ur vägen direkt. (Anm: Beror givetvis på vart mätaren sitter inomhus)
 
  • Gilla
Gabas
  • Laddar…
Rrrrr skrev:
En huvudbrytare kostar.. 100kr? Väldigt dumt att snåla in på de! Så småningom kommer du säkert att flytta ut mätaren till ett fasadmätarskåp, då är din "huvudbrytare" helt plötsligt borta! Eller du kanske vill ha flera centraler (garage? gäststuga? snickeri? etc) då är det dumt att måsta bryta alla centraler vid service på den som sitter nära mätaren.
Det e inte kostnaden jag tänkte på, utan kan bara ha en två radig central pga av platsbrist så tänkte man kunde spara in 3 moduler på det. Sen så tror jag inte att nåt kommer att flyttas eftersom alla hus ser likadana ut o föreningen lät montera dom här nya fjärravlästa mätarna ganska nyligen.
 
Om du gör en större renovering och tex måste flytta centralen en bit så måste du flytta ut mätaren!

Jag fick på nåder en gång flytta en mätare till källaren istället för att flytta den ut! Då måste man fjäska järnet! Både en och två gånger..
 
Så här ser det ut.
 
  • DSC00597.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En 40 A huvudbrytare behöver inte mer än 2 moduler, och sätter du en tvåraders normcentral har du kvar minst 24 platser till JFB och säkringar
 
cerre skrev:
Varför skulle man vilja lägga tid och pengar på att flytta ut mätaren till ett fult fasadmätarskåp??
Varför ska fasadskåpen vara så fula?, jag har målat mitt falurött.

Protte
 
Inte 4 moduler då?
3 fas.
 
Oj, tänkte fel.
Känns bara lite overkill när det finns redan två ställen o bryta strömmen på.
 
Svårt att se men det kanske ryms en Hager 2x18 = 36 moduler. Den är 355 mm bred.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.