Ludwig skrev:
...Inget om kulhandsken dock, men det känns vettigt för kontrollen av den, ar bilen är med!
När jag besiktigar mitt släp så slabbar de snabbt med en infettad pensel i kulhandsken och säger
"Det här bjuder vi på".

Det tar fem sekunder. Svårare behöver det väl inte vara.
 
Kan bara tillägga att min traktor har belysninguttag och här besiktigas släp i samma hall som tradare.
Ju
 
Ludwig skrev:
Nu har första svaret, från besikta kommit:
.
Men först mitt mail:
"Hej, finns det något krav på att man måste ha en bil med när man ska besikta en obromsad EU-kärra? Det är ju trots allt kärran som ska kontrolleras och inte bilen eller hela ekipaget? Har ni tillgång till "trailertestare" för kontroll av elen på kärran ett säkert sätt för att utesluta tveksamma uttag på bilarna?

Tack på förhand!"

Sedan besiktas svar:
"Hej, bilen måste vara med för att dra kärran igenom hallen och förse den med ström för belysningen. Det är riktigt att ev. elfel kan vara bilens men det tar vi ingen hänsyn till"

Inget om kulhandsken dock, men det känns vettigt för kontrollen av den, ar bilen är med!
Kan du inte ta med dig ett bilbatteri och förse släpet med ström? :D
 
D
Det roliga blir ju när ts skall dra in kärran för hand och plötsligt ramlar ner i smörjgropen.... för att inte tala om hur roligt det blir när vagnen gör en volt framåt då det saknas stöd där framme. Sedan skall ts stå och hålla emot (dtående i luften) när de testar friktionen på hjulen med risk att bli överkörd.

Låter onekligen enklare att fixa elen först.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ja, nu var det ju en obromsad kärra så bromstest är ju inte aktuellt, men smörjgropen är ju ett litet problem. Nu är ju kärran inte så bred så den går troligen att dra bredvid. Annars blir det en intressant syn.

Och som sagt, det är en hypotetisk fråga om vilka regler som gäller egentligen och var man hittar dem.

Min ena traktor har för övrigt eluttag, den andra saknar. Tror inte den typen av uttag var uppfunnet 1948!
 
OM det blir av vill vi självklart ha en länk till en YouTube-film sen... :D
 
D
Ludwig skrev:
Ja, nu var det ju en obromsad kärra så bromstest är ju inte aktuellt, men smörjgropen är ju ett litet problem. Nu är ju kärran inte så bred så den går troligen att dra bredvid. Annars blir det en intressant syn.
Vadå dra bredvid? Den måste ju dras över smörjgropen då det är där de har utrustningen. Även om det är en obromsad vagn så görs ett rullfriktionstest.
 
DIY_freak skrev:
Vadå dra bredvid? Den måste ju dras över smörjgropen då det är där de har utrustningen. Även om det är en obromsad vagn så görs ett rullfriktionstest.
Va?
Blir man underkänd på besiktningen om man har lågt lufttryck i däcken?
Vänligen, förklara...
 
De kollar att hjullagren är ok och inte börjar skära.
Precis som på bilar.

Och då måste de sätta snurr på hjulen.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Ett sista råd till Ludwig:

Om du tycker att det är så besvärligt med dessa kontroller och besiktningar, som lett till att vi nog har den säkraste vägtrafiken i hela världen, så finns det en enkel väg runt det hela:

Avregistrera trailern, skruva bort registreringsskylten och alla lampor, och sätt dit en LGF-skylt i stället.

Om du bara kör 2x6 km per år på lantlig väg behöver du ju inte ett 80-släp ;)

Tiden du förlorar är tre minuter per resa.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ett sista råd till Ludwig:

Om du tycker att det är så besvärligt med dessa kontroller och besiktningar, som lett till att vi nog har den säkraste vägtrafiken i hela världen, så finns det en enkel väg runt det hela:

Avregistrera trailern, skruva bort registreringsskylten och alla lampor, och sätt dit en LGF-skylt i stället.

Om du bara kör 2x6 km per år på lantlig väg behöver du ju inte ett 80-släp [bild]

Tiden du förlorar är tre minuter per resa.
Jag har väl aldrig påstått att det skulle vara krångligt, bara ställt frågan om det faktiskt finns någon bestämmelse som reglerar detta? Jag har heller aldrig kritiserat kontroller och besiktningar eftersom jag, precis som du, tycker att de fyller en viktig funktion.

Sedan gällde också en del av frågan huruvida det är lämpligt att ha en avgörande kontroll som är kopplad till en bil i stället för ett separat instrument när det gäller eldetaljerna på kärran. Jag har inte påstått att det är bra att köra utan fungerande belysning.

Det kan också kanske komma något tillfälle då jag kör båten på kärran någon annanstans och då är det bra att ha en 80-kärra, med fungerande belysning etc. (y) Men det var inte det frågan jag ställde från början gällde.
 
Det låter som att vi är ganska överens, Ludwig.

Men rent praktiskt så kör väl de flesta sin kärra kopplad till sin bil.
Och då syns det direkt om något inte funkar.

För mig är det ett sätt att göra det hela enkelt.
Speciellt när man vart annat år kan besiktiga bil och släp ihop.

Har du både båtkärra och vanligt släp får du ju ta dem var annan gång bara :)
 
Frågan du ställer är ju egentligen om det finns någon skriven regel du är skyldig att följa som säger att du måste ha en bil med dig för att besiktiga en kärra.

Antagligen gör det inte det för det har aldrig behövts skriva något. Besikta tänkte dock till och svarade att du måste för att dra kärran genom hallen, men de bekräftade faktiskt inte att du måste för att det finns ett regelverk som säger att du måste.

Det jag funderar över är hur släpvagns och husvagnsfirmor gör, om de lämnar vagnar som besiktningen tar "under dagen", sådant är ju vanligt bland bilhandlare. I så fall måste de lämna en bil med vagnen, eller så har besiktningen en lösning. Eller så förekommer det inte i "vagns-branschen". Vad vet jag :)
 
  • Gilla
pojje
  • Laddar…
Nu finns det, om någon skulle vara intresserad av detta resonemang, ett bra svar till slut.

Först Opusbilprovnings svar:

"Hej Ludwig Släpet måste vara kopplat till dragbil för att kunna besiktas, dragbilen måste ha fungerande släpvagnskontakt för kontroll av släpets belysning."


Det lämnar ju lite till fantasin eftersom det inte är mer än ett uttalande om att det måste vara kopplat till en bil för kontroll av elen.

Bilprovningen drämmer till med det bästa svaret:

Hej Ludwig!

Enligt föreskriften ska ett fungerande dragfordon användas.

TSFS 2010:84

Kap 2. Genomförande av kontrollbesiktning

20 § Om en släpvagn inställs till kontrollbesiktning och släpvagnen är sammankopplad med ett dragfordon som inte är funktionsdugligt, med avseende på system där släpvagnens funktion styrs av dragfordonet, ska kontrollbesiktning inte utföras.


Notera, att om man inte har ett fungerande fordon som kan visa släpets system, ska inte kontrollbesiktning utföras alls!

Nåväl, här finnss ett bakomliggande regelverk som reglerar dragfordonets vara eller inte vara med vid besiktningen. (y)
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Ludwig skrev:


TSFS 2010:84

Kap 2. Genomförande av kontrollbesiktning

20 § Om en släpvagn inställs till kontrollbesiktning och släpvagnen är sammankopplad med ett dragfordon som inte är funktionsdugligt, med avseende på system där släpvagnens funktion styrs av dragfordonet, ska kontrollbesiktning inte utföras.


Notera, att om man inte har ett fungerande fordon som kan visa släpets system, ska inte kontrollbesiktning utföras alls!
Nej, den tolkningen är nog faktiskt inte helt rätt, även om det är lätt hänt att göra precis den tolkning du gör ;) Det visar hur viktigt det är att kunna läsa juridisk text om man verkligen ska förstå vad som sägs och vad som inte sägs. Det är inte lätt ;)

Faktum är att den paragrafen säger ingenting alls om vad som gäller när en släpvagn inställs till kontrollbesiktning utan dragfordon.
Paragragen är enbart applicerbar i fall där släpvagnen inställts tillsammans med ett dragfordon.

Tvärtom visar författningen indirekt att du inte är skyldig att tillhandahålla ett dragfordon. Du kan lämna släpet för besiktning utan dragfordon och de kan inte klandra dig för det :)

Stackarn på bilprovningen som suttit och rotat fram den där paragrafen kommer säkert att bli mäktigt frustrerad om du gör det påpekandet ;)

Ligg på lite till så har du nog snart fått till en ny paragraf i den där förordningen :)
 
Redigerat:
  • Gilla
M@ng@n och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.