Ja, kanske en hypotetisk fråga, men hur är det?

Antag följande scenario:

Liten obromsad reggad båtkärra (EU80) som ska besiktas, du vet att all el funkar för det är testat. När du kopplar den till din bil visar det sig att bilens eluttag inte funkar som det skall. Om man då åker till besiktningen lär man ju få en anmärkning på att kärrans el inte fungerar som den ska eller hur? Men, kärrans el fungerar ju även om förklaringen låter lam "öööhhh, jorå kärrans el funkar det är bilen som är problemet...". Yeah right.

Bilens kontakt kontrolleras ju inte mer än att de kollar så att locket finns på plats, och det bara vid besiktning av eventuell kärra?

Frågade detta när jag besiktade bilen igår, vad som gällde om man till exempel drog kärran till besiktningen för hand eller med en traktor utan el? Fick inte direkt ett klart svar, utan fick svaren att:
A: låna en annan bil för besiktningen av kärran, eller
B: laga det krånglande eluttaget
C: de nog inte får in en traktor i hallen

Jag fick dock inte något svar på om man var TVUNGEN att ha en bil när man besiktade kärran, jag förklarade också att de egentligen borde ha en liknande sådan här:http://www.harald-nyborg.se/trailer-testare.html .. vi hade en lite mer industriell variant när jag jobbade på mack. Svinbra, den hade ett inbyggt litet 12v batteri så man kunde mata på valfri lampa i släpet för att kolla, på samma sätt kunde man plugga in den i bilen och kontrollera att bilens kontakt funkade. Fick då till svars att "Näää, så kan vi ju inte hålla på!" och "Du vet vi får ju hela tiden rycka i sladdar och klappa på lampor, skitjobbigt!"

Vad säger ni, ska jag dra dit min kärra för hand och pröva?:wow:
Det är ju trots allt kärran som ska kollas inte bilen eller hela ekipaget egentligen? Vad gäller?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Kan du inte göra det.. :) Hade varit kul att höra resultatet, och deras miner när du kommer inspringandes med kärran.. :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Om du ska använda kärran så är inte så begåvat att köra utan fungerande ljus. Eller hur?

Eller är det en rent hypotetisk frågeställning du har? :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Kan säga att jag är grymt sugen.. köra dit med bilen, koppla loss kärran, sambon tar bilen till jobbet och jag besiktar kärran utan bil, den är ju ändå obromsad och oerhört lätt att flytta runt utan båt.

"VA?! Måste man ha bilen med sig, jag trodde det var kärran som skulle kontrolleras? Min sambo var tvungen att ha bilen till jobbet nu?! Kan du bara visa mig lite snabbt var det står att jag måste ha bilen med?" :D

Säkert populärt.. Ska nog maila besikta med frågan, och se vad de säger..
 
  • Gilla
M@ng@n och 2 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Om du ska använda kärran så är inte så begåvat att köra utan fungerande ljus. Eller hur?

Eller är det en rent hypotetisk frågeställning du har? :)
Nej, såklart inte, men antag att kärran ska besiktas och man inte orkar/hinner fixa uttaget på bilen innan eller det glappar lite opassligt. Och förresten, kom ihåg att kärran fungerar oklanderligt på ljusfronten i detta fall. Jag kör ofta utan rampen på ändå.. har typ 6 km på öde landsväg att åka med båten till sjön 2ggr/år så jag brukar ta av den redan hemma för att inte upptäcka att den plötsligt är under vattnet.. :mad:
 
Gott :) Jag har nämligen varit nära att få en propeller från en Mariner utombordare som ny kylarprydnad på grund av en***** som körde båtsläp mitt i natten utan fungerande ljus!
 
Det var då inte jag.. undrar förresten om de där nya direktiven för baklysen som inte behöver vara påslagna även gäller kärror? Hade hen inte ens reflexer bak på kärran eller något genomlysande från bilen heller?

Vore ju helt klart lite mäktigare med en Marinerpropeller än en sketen Mercedesstjärna på huven, eller hur? (y)

Och nu har jag mailat både Besikta, Bilprovningen och Opus i frågan för att se vad de säger i frågan.. :cool:
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Är man liiite smart så ser man till att man får besiktiga bil (dragbil) och kärra samtidigt.

Det är inga problem, de ställer upp på besiktningsanlägningen.

Varför krångla till det? Är det någon slags sport att vara besvärlig?
 
Ludwig skrev:
Vore ju helt klart lite mäktigare med en Marinerpropeller än en sketen Mercedesstjärna på huven, eller hur? (y)
Ja, det förstår jag att du tycker, men jag vill inte ersätta mina fina fyra ringar :wow:

Ludwig skrev:
Hade hen inte ens reflexer bak på kärran eller något genomlysande från bilen heller?
Det var inte ingen höna som körde bilen utan en yngre kille. Jag tror inte han gör om det :).
 
KnockOnWood skrev:
Varför krångla till det? Är det någon slags sport att vara besvärlig?
Nej inte alls, men skulle inte det bara vara bra om de testade kärrans el oberoende av vilken bil man kommer in med? Kanske kan bespara mycket irritation för bägge parter. Man skulle då dessutom kunna säga direkt om elfelet är i kärran eller bilen, till hjälp för ägaren som då kanske slipper besikta om släpet pga att man valde fel bil att dra med den dagen


Men, för en bromsad kärra är det klart att det krävs något som håller emot vid bromstestet! Det har dock inte med elen att göra.
 
  • Gilla
M@ng@n och 1 till
  • Laddar…
Ludwig skrev:
Men, för en bromsad kärra är det klart att det krävs något som håller emot vid bromstestet! Det har dock inte med elen att göra.
Nu är det i och för sig väldigt länge sedan jag besiktigade släp senast, men då använde de mackapär för att manuellt tvinga ihop påskjutet?
 
Ifall man kommer med en släpvagn utan dragbil, hur ska de så kunna kontrollera att kulhandsken fungerar som den ska?

Men annars så kan jag hålla med om att de skulle vara intressant att få se deras reaktioner.
 
Kan man ta att bli klassad som en idiot så är det bara att testa!
 
Nu har första svaret, från besikta kommit:
.
Men först mitt mail:
"Hej, finns det något krav på att man måste ha en bil med när man ska besikta en obromsad EU-kärra? Det är ju trots allt kärran som ska kontrolleras och inte bilen eller hela ekipaget? Har ni tillgång till "trailertestare" för kontroll av elen på kärran ett säkert sätt för att utesluta tveksamma uttag på bilarna?

Tack på förhand!"

Sedan besiktas svar:
"Hej, bilen måste vara med för att dra kärran igenom hallen och förse den med ström för belysningen. Det är riktigt att ev. elfel kan vara bilens men det tar vi ingen hänsyn till"

Inget om kulhandsken dock, men det känns vettigt för kontrollen av den, ar bilen är med!
 
  • Gilla
Bernersaga
  • Laddar…
Ludwig skrev:
Nej inte alls, men skulle inte det bara vara bra om de testade kärrans el oberoende av vilken bil man kommer in med? Kanske kan bespara mycket irritation för bägge parter. Man skulle då dessutom kunna säga direkt om elfelet är i kärran eller bilen, till hjälp för ägaren som då kanske slipper besikta om släpet pga att man valde fel bil att dra med den dagen


Men, för en bromsad kärra är det klart att det krävs något som håller emot vid bromstestet! Det har dock inte med elen att göra.
Om man kör dit med dragbil och släp ihopkopplat.
Så har man naturligtvis först kollat att alla lampor på släpet fungerar.

Och om alla lampor fungerar behöver man inte fundera över "om elfelet är i kärran eller bilen".
Allt funkar = Inga fel :)

kärrans el oberoende av vilken bil man kommer in med
Allt funkar ju!

Så enkelt är det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.