O
Om du bara hittar ena änden av kabeln så är det tyvärr svårt att ta bort ditt uttag då kommer din granne att inte få se på tv, som han kanske vill. Detta för att man i lgh kopplar vidare till nästa granne i antenn uttaget.
 
Petronille skrev:
Jo så är det kanske. Är visst inte så bra på sånt här.:blushing: Kabeln går in vid dörren någonstans, upp längs väggen i hallen, och sedan in vid dörren till vardagsrummet där den går längs hela taket och ner vid nästa dörr. Detta är kanske inte en så teknisk beskrivning men jag har inget internet på plats och minns inte helt exakt, ska kolla i eftermiddag!

Men vad är en "antennpropp"? Och vad är ett antennuttag? Ett sådant med två pluppar? Sådant finns endast i slutet av kabeln i vardagsrummet vad jag har kunnat se. Dvs jag tror inte att det finns någon förlängning av kabeln som är synlig åtminstone.
Min teori som antagligen är helt fel är att föreningen på ett "snyggt" sätt har dragit in antennkabeln till ett antennuttag i din lägenhet. Det uttaget bör ha två större hål i bredd och ett mindre strax under och mittemellan de två större. Alltså totalt tre möjligheter att "stoppa in" en antennsladd till TV eller annan utrustning.

Sedan, fortfarande enligt min teori, skulle den "fula kabeln" kunna ha varit en "lös" förlängningssladd som tidigare ägare satt dit. Denna sladd skulle i så fall ha haft en antennpropp som var instucken i ett av hålen i antennuttaget.

Är det så att du med handkraft och utan våld kan dra ur denna propp, kan du med all säkerhet plocka bort all kabel som är efter proppen utan att någon påverkas.

När man inte ser hur det ser ut är det tyvärr svårt att ge bra råd...
 
Jag får nog ta och fotografera lite helt enkelt. :) Tror det bara är två hål i uttaget, men jag kan ha fel. Måste gå dit och undersöka saken.
 
Petronille skrev:
Tror det bara är två hål i uttaget, men jag kan ha fel. Måste gå dit och undersöka saken.
Är det ett modernt COMHEM hus borde det vara tre. Är det en äldre installation är det antagligen två, den i mitten saknas då.
 
Alfredo skrev:
Är det ett modernt COMHEM hus borde det vara tre. Är det en äldre installation är det antagligen två, den i mitten saknas då.
Ja men jag är rätt säker på att det är två, och det är ett gammalt gulnat uttag. Ändå tror jag de har Comhem i huset. Är det inte så att privatpersonen har kunnat välja?
 
Det finns ju moderna digitaltvboxar som kan streama tv över nätverk till en dator. Typ Dreambox.
Så det är möjligt att sätta antennuttaget i garderoben med en Dreambox och sen streama tv över Wifi till VLC i datorn. Hade så förut hemma. För att få in alla kanaler i datorn.
 
Nu har jag i alla fall lyckats ta några bilder. Det är bara en kabel vad jag kan se: kan man ta bort den utan problem för grannen då? Och är det problem med att dra tillbaka den om en kommande ägare vill ha teve (vilket ju är troligt ;))?

Så här ser det ut i vardagsrummet, i slutet av kabeln, och sedan i början av den, där den går in vid dörren. Däremellan ser jag ingenting annat än en lite tjockare plastgrej där den går mellan väggarna.
 
  • DSCF2676.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF2681.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde kanske lägga in bilden där dosan är öppen också:
 
  • DSCF2677.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det där är en fast installation av antennuttaget. Men ack vilket fult antennuttag! Ett sånt där skulle inte jag vilja ha synligt hemma hos mig...
Och sedan en list, jag har svårt för dem. Blir så himla synliga.

Förstår att du vill ha bort det där, men jag kan säga att det där går att göras snyggare med nya grejer.

//Patrik
 
Det där uttaget kan du plocka bort, men du får antagligen behålla dosan uppe vid taket. Det blir då en kontakt med en 75 ohms terminering i dosan, och därifrån kan kommande ägare utav lägenheten dra en ny kabel. Men som sagt, ring in en antenntekniker så fixar h*n det på en timme. Tyvärr har jag 16 mil enkel resa till Sthlm, annars kunde jag ha fixat det...
 
[SKPG]Zamora;1340316 skrev:
Det där uttaget kan du plocka bort, men du får antagligen behålla dosan uppe vid taket. Det blir då en kontakt med en 75 ohms terminering i dosan, och därifrån kan kommande ägare utav lägenheten dra en ny kabel. Men som sagt, ring in en antenntekniker så fixar h*n det på en timme. Tyvärr har jag 16 mil enkel resa till Sthlm, annars kunde jag ha fixat det...
Ok tack för informationen, det låter ju bra!:)
Ska ringa nån på den där CANT-hemsidan då! Dosan i taket i hallen kan man nog stå ut med.;)
 
Alfredo skrev:
Min teori som antagligen är helt fel är att föreningen på ett "snyggt" sätt har dragit in antennkabeln till ett antennuttag i din lägenhet.
Ja den teorin var fel... Inte mycket snyggt här inte. :@

Som andra sagt: Det verkar som om antennen kommer in till din lägenhet i dosan vid taket i hallen. Därifrån går kabeln vidare för din lägenhet i plastlisten till antennuttaget. Allt efter dosan kan du ta bort men, vilket redan påpekats, måste du få en terminering i dosan för att inte riskera att störa dina grannar.

En snikvariant, som ju tyvärr är rätt ful minst sagt, är att flytta det befintliga antennuttaget och sätta det bredvid takdosan. Om detta görs rätt borde ingen störas efter som det enda som egentligen förändras rent tekniskt är att längden på kabeln mellan dosa och uttag minskar från många meter till runt en decimeter.

Kanske går det att följa båda "dosorna" vid halltaket på något snyggt sätt.

Denna lösning är väl inget jag egentligen rekommenderar men den har en fördel genom att du faktiskt behåller ett fungerande antennuttag den gång någon eventuellt vill ha ett sådant.

Beorende på stadgar och vem som gjort respektive äger/ansvar för dragningen i din lägenhet kan föreningen ha åsikter om du tar bort uttaget. Det är ju lätt att återställa så det är kanske inget större praktiskt problem.
 
Kan man alltså ta bort själva kablarna + antennuttagsdosan själv, om någon kommer och fixar dosan vid dörren? Vad ska man använda för verktyg då? Det vore skönt att få bort det så snart som möjligt, så att jag kan fixa till väggen bakom. Har ringt en firma som kunde komma någon gång nästa vecka, och jag skulle gärna ha bort det mesta från väggen snarast...
 
Kan och kan... Tidsperioden mellan det att du tar bort uttaget och någon fixar en korrekt terminering i dosan eller monterar det gamla uttaget bredvid dosan kan grannarnas bild påverkas.

Denna påverkan är omöjlig att bedöma utan kan nog vara alltifrån försumbar till att de får svart i rutan... Jag vågar i varje fall inte gissa. Kanske någon med mera antennexpertis kan kommentera?
 
Alfredo skrev:
Kan och kan... Tidsperioden mellan det att du tar bort uttaget och någon fixar en korrekt terminering i dosan eller monterar det gamla uttaget bredvid dosan kan grannarnas bild påverkas.

Denna påverkan är omöjlig att bedöma utan kan nog vara alltifrån försumbar till att de får svart i rutan... Jag vågar i varje fall inte gissa. Kanske någon med mera antennexpertis kan kommentera?
Aha oj då. Fattade det som att det inte var något problem när det bara var en kabel, men jag är verkligen helt okunnig om detta.:blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.