Jag är irriterad på plastskenan som antennkabeln går i över halva lägenheten ungefär. Först ville jag låta bila in den men sambon tyckte det skulle bli för mycket jobb, och beskrivningar härifrån avskräckte mig. Så jag testade att måla över den, men nu är väggarna klara och fantastiskt fina, men den där plastskenan ligger där som en läskig förfulande grej längs hela väggen. :@

Häromdagen kom en elektriker och drog fram kabel till tvättmaskinen som han bilade in, det var visserligen bara några decimeter men jag började verkligen ångra att jag inte sett till att få detta gjort innan vi började måla om allt.

Nu undrar jag ett par saker:
1. måste man ha en antennkabel? Vi har ingen teve och jag undrar om inte fler och fler ser på teve på datorn? Dvs kommer de inte snart att bli urmodiga? Eller kan man bara plocka bort en del av kabeln så att kommande ägare kan dra fram den igen?:S
2. Kan man inte ta bort själva plastskenan på några ställen? Några övermålade kablar är ju betydligt snyggare än den där fula blaffiga plastskenan?
 
Det finns rätt bra "bordsantenner" idag. Så bor man inte för taskigt till så kan det fungera alldeles utmärkt med en liten antenn som man kan hänga på baksidan teven eller dylikt. Då slipper du ha antennkabel längs väggen.
Dock fungerar det ju bara om man kör markbunden digitalteve.
 
mikael_thn skrev:
Det finns rätt bra "bordsantenner" idag. Så bor man inte för taskigt till så kan det fungera alldeles utmärkt med en liten antenn som man kan hänga på baksidan teven eller dylikt. Då slipper du ha antennkabel längs väggen.
Dock fungerar det ju bara om man kör markbunden digitalteve.
Ok! Men är det inte digitalteve överallt idag? Vi bor i STockholmsområdet... Och för oss gör det inget att inte ha antennkabel, men jag tänker om vi säljer lägenheten...
 
Om inte du behöver ha antenn så går det klart att ta bort den, men det är inte bara att klippa bort kabeln, i lägenheter går ofta antennkabeln vidare från en lägenhet till en annan, så om du klipper i din lägenhet så kan det drabba andra. Även om ni har ett s.k stjärnnät (en kabel till varje lgh. från en central knutpunkt) så kan man behöva justera signalnivåer till övriga om din kabel försvinner.

Troligen måste niu även ha tillstånd från styrelsen (antar brf?) efterssom TV nätet hör till föreningens ansvarsområde.
 
Är det ditt hus/lägenhet kan du mycket väl välja att avstå från antenn.
Antenn kommer under överskådlig tid att finnas kvar (om man vill ha).
Man kan kapa en antennkabel och ta bort den för att sedan skarva på en ny kabel, bor man i lägenhet kan det bli problem med att ta bort ledningar för dom kan gå mellan olika lägenheter, flera använder samma ledning.
Plastskenan kan man ta bort och kablar kan man måla,
 
Om man vill ta emot marksänd teve så är det digitalt som gäller.
Det som dock kan finnas kvar är områden med kabel-TV av diverse olika slag. Man brukar väl kalla det antennkabel oavsett vad som sitter i andra änden! ;)
 
Även digitala signaler kan ju komma via koaxialkabeln.

Internt i din lägenhet lär du ju få bestämma helt själv, men plocka inte bort något som tillhör föreningens nät. Vad har ni, comhem?

Kopplingstekniskt spelar det ingen roll om kabeln ligger i skena eller löst. Men det kan vara svårt att få kabeln rak, därav skenan. Prova dig fram.
 
Oj det var många bud! Inte så enkelt som jag trodde alltså! ;)
Måste man alltså kolla med föreningen? Vad jag vet är det inte automatiskt kabelteve indraget, men jag tror det är Comhem de har i föreningen. Utan det är nog bara kabeln till själva teven eller vad man ska säga.
Man kan inte bara ta bort den i själva lägenheten då och knöla in änden någonstans, ungefär som man gör med elkablar? (Ursäkta mina oprofessionella uttryck :D)
Ber man en elektriker om detta eller?
 
Och sedan är det ju väldigt skillnad på att ha en ful plastlist gå längs golvlisten jämfört med ett vitt VP-rör (10 mm) som man drar antennkabeln i och klamrar med kabelklammer. Den kan man dessutom "Latex:a" in och måla över. Eller så klamrar man kabeln direkt med TKK.

I denna tråden kan du se hur jag har gjort i min hyresrätt. http://www.byggahus.se/forum/el/173305-utanpaliggande-antennsladd.html#5

//Patrik
 
Redigerat:
Petronille skrev:
men jag tror det är Comhem de har i föreningen.
Är det ComHem har du ju möjlighet att få både Digital-TV, Telefon och Internet i samma kabel - Är det då det enda uttaget du har så blir det svårt om du i framtiden vill ha ngn av dessa tjänster.
Visst skulle man kunna klippa kabeln och lämna ett jack i hallen - Men när du då vill ha Digital-TV så skall det igen dras en ny kabel till just stället där jacket är.

Jag valde att dra om alla kablar hos mig genom att sätta in ett jack i en garderob och därifrån grena av genom väggar - Men det är ju helt beroende av planlösning.

Klart man kan spårsåga och förlägga kabeln i vägg - Men är det verkligen värt det?

Alternativen är ju att försöka att förlägga kabeln bakom golvlisterna.
 
Hmm så krångligt. Själv vill jag absolut inte ha vare sig internet eller telefon från Comhem, då jag själv och alla människor jag känner bara har dåliga erfarenheter av dem. Men en framtida ägare kan ju vilja ha det.

OM man tar bort kabeln i vardagsrummet då, och lämnar kvar den i hallen? I så fall skulle det finnas ett uttag vid dörren i vardagsrummet, vilket funkar i princip lika bra (vet inte varför de dragit den så långt). Kan man göra detta själv? Och hur får man på bästa sätt bort plastskenan tro? (Utan att göra för mycket åverkan på väggen alltså.)

I golvlisterna skulle man teoretiskt kunna lägga dem, men de i vardagsrummet är i original och vi vet från övriga rum att de inte avlägsnas med mindre än att det blir enorma hål i betongväggen. Så jag slipper helst det i nuläget.:rolleyes:
 
Ta bort plastlocket på antennuttaget. Har du bara en kabel där, kan du plocka bort kabeln. Dock så bör du ringa in en antenntekniker (leta på cant.se) som kommer och plockar bort kabeln samt ser till att den blir teminerad korrekt där kabeln kommer in i lgh. Har du 2 kablar innebär det att du har andra lägenheter inkopplade efter dig, vilket gör att du tyvärr inte kan ta bort kabeln.
 
[SKPG]Zamora;1339634 skrev:
Ta bort plastlocket på antennuttaget. Har du bara en kabel där, kan du plocka bort kabeln. Dock så bör du ringa in en antenntekniker (leta på cant.se) som kommer och plockar bort kabeln samt ser till att den blir teminerad korrekt där kabeln kommer in i lgh. Har du 2 kablar innebär det att du har andra lägenheter inkopplade efter dig, vilket gör att du tyvärr inte kan ta bort kabeln.
Aha ok tack för info!:) Men man kan kanske ändå ta bort den från väggen i vardagsrummet? Jag menar om det är två kablar så borde man väl kunna förkorta dem (inte själv dock, det vågar jag inte)?
 
Det är inte så att den kabel du pratar om bara är en förlängningskabel internt i lägenheten? Var kommer kabeln ifrån? Kommer den från ett antennuttag i väggen och är ansluten med "antennpropp" gissar jag att kabeln bara lagts dit av tidigare ägare för att han ville ha TVn på "bättre" plats än vid antennuttaget. I så fall är det bara att ta bort kabeln!

Beskriv bättre var kabeln kommer ifrån och hur den är dragen samt anslutningar i respektive ände, så kan vi ge bättre råd.
 
Alfredo skrev:
Det är inte så att den kabel du pratar om bara är en förlängningskabel internt i lägenheten? Var kommer kabeln ifrån? Kommer den från ett antennuttag i väggen och är ansluten med "antennpropp" gissar jag att kabeln bara lagts dit av tidigare ägare för att han ville ha TVn på "bättre" plats än vid antennuttaget. I så fall är det bara att ta bort kabeln!

Beskriv bättre var kabeln kommer ifrån och hur den är dragen samt anslutningar i respektive ände, så kan vi ge bättre råd.
Jo så är det kanske. Är visst inte så bra på sånt här.:blushing: Kabeln går in vid dörren någonstans, upp längs väggen i hallen, och sedan in vid dörren till vardagsrummet där den går längs hela taket och ner vid nästa dörr. Detta är kanske inte en så teknisk beskrivning men jag har inget internet på plats och minns inte helt exakt, ska kolla i eftermiddag!

Men vad är en "antennpropp"? Och vad är ett antennuttag? Ett sådant med två pluppar? Sådant finns endast i slutet av kabeln i vardagsrummet vad jag har kunnat se. Dvs jag tror inte att det finns någon förlängning av kabeln som är synlig åtminstone.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.