Status
Tråden går ej att kommentera.
G Ganescha skrev:
Jag fick tyvärr inte svara på din fråga om varför det inte går för mod.
Baserat på dina inlägg tidigare i tråden är jag inte förvånad.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Baserat på dina inlägg tidigare i tråden är jag inte förvånad.
Utveckla ditt inlägg, vilket av mina inlägg är det du syftar på och varför?
 
jonastroms
T Thomas_Blekinge skrev:
Mycket bra fråga. Det finns en paranoid övertro på att man kan bygga bort inbrottsrisken.
Det hela är en attitydfråga. Är du kroniskt rädd så kan du betala jävligt mycket för jävligt onödiga grejer och känner ett slags trygghet. Och känna dig otrygg ändå (är larmet på? Har jag glömt något?). Tänk ett steg längre: du sitter på Gran Canaria och larmet ljuder i din telefon. Vad gör du då? Du kan inte göra ett skit. Bättre om du inte vet om ser det när du kommer hem.
Är du mer avslappnad så har du vanliga säkra lås runtom och så bryr du dig inte mer om det.
Jag lever väldigt obekymrat. Jag avskärmar alla kvällstidningarnas berättelser om hemska inbrott och allt. Läs istället BRÅ's brottstatistik. Räkna ut risken för ditt område och jämför med risken för trafikolycka, benbrott genom halka, och allt annat elände som kan drabba oss.
Berätta gärna om dina resultat!
BRÅ har nog inte räknat med den senaste tidens brotts utveckling den ser inte ut som förut
 
jonastroms
Brottsligheten har vänt sig mot privatpersoner då det går inte längre råna eller göra inbrott för alla har galler larm och väktare därför drabbas allt mer enskilda och det var ett nytt rolex rån i Stockholm nu igen tex.
 
jonastroms
G gbgustaf skrev:
Jag håller inte med dig. Om du söker stöd för en åsikt att bostadsinbrotten ökar så kan du förstås välja ut två enstaka år (tex 2006 och 2016) och peka på en procentuell skillnad i statistiken, men tittar du på trenden över 10 år så är det svårt att säga att den är kraftigt ökande:

[länk]

Jämför man med 70- och 80-talet så skedde det fler bostadsinbrott då (i relation till befolkningsmängden). Omkring 1990 gick bostadsinbrotten ner med ca 25%. Sedan ökade de lite igen omkring 2000, men inte till samma nivåer som tidigare:

[länk]
Du har helt fel och kan väl inte jämför villainbrott med obemannade fritidshus ock bilinbrott för 30 40 år sen när de bara tog bilstereon. Idag blir folk utsatta i hemmen och det är grovt rån inte inbrott hur kan du ens försökta drifta bort vad det egentligen handlar om?
 
harry73 harry73 skrev:
Är det möjligt på Österlen? Antingen Ystad eller Kristianstad borde vara närmare än 4,5mil
Tja - 4,3 mil är väl mer korrekt till Ystad ... :geek:
 
tveksamt tveksamt skrev:
Om du drar det till extrempunkten så kommer vi att ha ett antal rika som bor i gated communities och ett antal fattiga som bor utanför. Vilka tror du de som håller på med brott är mer benägna att råna?
Erfarenheten säger att de i första hand begår brott mot sina närmaste grannar. Organiserade stöldligor väljer förstås annorlunda, men ”vanliga” fattiga utanförskapskriminella stjäl av och försvårar i största allmänhet livet för sina likaledes fattiga grannar.
 
jonastroms jonastroms skrev:
Du har helt fel och kan väl inte jämför villainbrott med obemannade fritidshus ock bilinbrott för 30 40 år sen när de bara tog bilstereon. Idag blir folk utsatta i hemmen och det är grovt rån inte inbrott hur kan du ens försökta drifta bort vad det egentligen handlar om?
Sådana brått är väldigt väldigt ovanliga, vi blir mer och mer skitnödiga som amerikanare och tror på allt skit media skriver.
 
jonastroms
T twoody skrev:
Sådana brått är väldigt väldigt ovanliga, vi blir mer och mer skitnödiga som amerikanare och tror på allt skit media skriver.
Har en kusin som bor i USA i Indianapolis och de får inte gå ut efter klockan nio för det är för farligt då polisen kan inte garantera deras säkerhet.
 
jonastroms jonastroms skrev:
Du har helt fel och kan väl inte jämför villainbrott med obemannade fritidshus ock bilinbrott för 30 40 år sen när de bara tog bilstereon. Idag blir folk utsatta i hemmen och det är grovt rån inte inbrott hur kan du ens försökta drifta bort vad det egentligen handlar om?
Jag jämförde hur många bostadsinbrott som sker nu, med hur många bostadsinbrott som har skett tidigare. Jag har inte skrivit ett ord om inbrott i bilar.
 
harry73
Alla ni som känner er otrygga, var bor ni egentligen?
Ni har sån annan bild av verkligheten än jag, och jag vill gärna förstå.
 
  • Gilla
fia_mstd och 10 till
  • Laddar…
J
Själv är jag inte alls otrygg men jag vill argumentera för att tex en Brf ska få stänga till sin fastighet utan att andra ska ha synpunkter på det. Kalla det gated community eller vad man vill.
 
R
Gated Communities är väl inget nytt påfund, genom århundraden har man bott inom ringmurar, småbyar osv.
 
harry73 harry73 skrev:
Alla ni som känner er otrygga, var bor ni egentligen?
Ni har sån annan bild av verkligheten än jag, och jag vill gärna förstå.
Ta en tur till ett miljonprogram i Stockholm Göteborg Malmö och sen ställ samma fråga.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
T twoody skrev:
Ta en tur till ett miljonprogram i Stockholm Göteborg Malmö och sen ställ samma fråga.
Jag har bott i ett av dessa områden, men gör det inte just nu. Har familj och vänner som bor eller bott i dessa områden. Har inget som helst problem att besöka Tensta, Rinkeby, Fittja, Alby etc i Stockholm, områden i Göteborg eller Malmö är för långt bort. Jag ställer samma fråga...
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.