Status
Tråden går ej att kommentera.
D
Nu följer du inte partilinjen.
Först och främst heter det utsatta områden
Sedan är det inte bus, utan strukturella segregationsmekanismer.
Och läget har inte försämrats, utan Polismyndigheten har fördjupad kunskap om problematiken i de aktuella områdena.
När du skriver rädd, menar du egentligen upplevt trygghet.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
R
Politik går ut på att skapa utmaningar(problem) som senare skall lösas med ännu mer politik. En evighetsmaskin helt enkelt.
 
T twoody skrev:
Nej du läser Aftonbladet och expressen för mycket.
Brotten har inte ökat därav behöver vi inte gå runt och vara rädda.
Sen finns det många problem områden där det är mycket bus.
Nej jag läser varken Aftonbladet eller Expressen och i begränsad omfattning övrigt nyhetsflöde. Jag refererar till vad jag ser när jag lever bor och rör mig i mitt närområde, Stockholm. Jag känner ingen rädsla för att saker ska hända i min vardag, men jag inser allt oftare att jag behöver anpassa mig till denna verklighet. Det handlar inte om vad mina grannar hittar på utan vad som händer i närområdet. Vem tutar jag på, vem säger jag till när dom beter sig som svin, vilka gäng går jag förbi på kvällspromenaden, vem handlar jag en cykel av på blocket (blir jag rånad på bilen, nedslagen, tar dom tillbaka cykeln, och bilen, dagen efter). Många små saker som jag inte behövde reflektera över för bara några år sedan.

I mina ögon representerar dina inlägg en oerhört naiv och blåögd bild av verkligheten. Problemen stannar inte kvar i det vi kallar problemområden bara för att vi gett en geografi den stämpeln. Dessa människor rör sig på stan precis som vi andra, med skillnaden att de beter sig som tickande bomber. Och, all denna skit kommer inte från "problemområden".
 
Redigerat:
  • Gilla
Tallguy196 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
R RapidSledge skrev:
Politik går ut på att skapa utmaningar(problem) som senare skall lösas med ännu mer politik. En evighetsmaskin helt enkelt.
Jag håller inte med.
Politiken är inget självändamål, politikerna jobbar i stort utifrån sina visioner. Många sliter hårt och vill skapa det ur deras eget perspektiv bästa samhället.
Det tycker jag gäller alla, även de som jag inte i sak håller med.

Engagera dig politiskt själv, så får du se. Anmäl intresset att vara med i någon nämnd. Du verkar ju vara engagerad, du kan säkert bidra med en hel del.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Den här tråden handlar i rubriken om otrygghet i sitt hem.

Kontentan rörande det ämnet, är att det i de flesta fall inte är otryggare i våra hem idag än för ex. 30 år sedan. Såvida vi inte bor i ett av de här problemområdena.

MEN det är illa nog. Även om man bor i Tensta så skall man ha rätt att känna sig trygg hemma och i sin omgivning.

För några år sedan en sommarmorgon rullade det in en "pundarbil" på vår gata, den hade fått soppatorsk, stannade utanför grannhuset. Två väldigt slitna personer vinglade ut. Det tog mindre än 5 minuter så kom två polisbilar (inte jag som ringde polisen), en av personerna från bilen var opåverkad, så inget brott hade begåtts. Ändå kommer det alltså två polisbilar till vår lugna villagata. Jag pratade med en av poliserna som säger "båda två är medvetna om att de inte bör vara på den här gatan. De kommer att få bort bilen så fort som möjligt.

Jag var iofs tacksam för det. Men samtidigt mår jag lite illa över att just vårt område får den här typen av VIP behandling. Även en pundarbil har rätt att köra på allmänna vägar så länge föraren har körkort och är opåverkad, och bilen är försäkrad, skattad osv.

Den där gången 1990 när jag var med om skjutningen i Kista, så tog det över 40 minuter innan första polisbilen anlände och poliser med dragna vapen hoppar ut, då hade ambulanserna sedan länge lämnat platsen, och brandkåren höll på att rulla ihop slangarna, gärningsmannen var som sagt död.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Den här tråden handlar i rubriken om otrygghet i sitt hem.

Kontentan rörande det ämnet, är att det i de flesta fall inte är otryggare i våra hem idag än för ex. 30 år sedan. Såvida vi inte bor i ett av de här problemområdena.
Nej, det är inte alls kontentan, i enlighet med mina tidigare inlägg. Jag drabbas av skiten på liknande sätt som den som har buset som granne.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Jo vi drabbas av brott i vår omgivning. Men frågan är om vi drabbas värre idag än för ex. 30 år sedan? Är risken för att råka illa ut större idag än för 30 år sedan?

Och så vitt jag förstår så visar statistiken att vi löper inte större risk att utsättas för brott idag än för 30 år sedan, såvida vi inte bor i ett av de här problemområdena.

Och det är också i enlighet med min personliga erfarenhet, jag såg regelbundet knarkhandel på öppen gata i Kristianstad när jag växte upp där (mer än 30 år sedan), jag såg väldigt ofta bilar som hade haft inbrott på gatorna på 80 talet (numera ser jag kanske en sådan bil om året). Jag upplevde betydligt fler brott i min "sfär", grannar arbetsplatsen osv på 80 talet än idag.

Det ÄR nog så att brott i stil med att rånare kommer in när man är hemma och rånar folk på bilnycklar, datorer och telefoner verkar ske i större mängd idag än för 30 år sedan om man skall tro rapporteringen i pressen. Men det närmaste det har varit mig, är en granne till en kollega till min fru. Det var när smartphones var nytt, rånarna stack med familjens Iphones... Polisen använde "find my phone" 15 minuter senare... Så risken att råka ut för ett grövre brott kanske har ökat från en väldigt låg nivå till en något högre nivå.
 
Rätt att känna sig trygg är ett konstigt påstående. Du kan tvinga någon att känna sig trygg. Folk är rädda för alla möjliga saker.
 
Statistiken över generella volymen på brott är inte jätteintressant tycker jag.

Däremot kan man dra upp huvudet ur sanden/arslet och kolla vad som händer i samhället, Bilrån i hemmet, överfallsvåldtäkter i grupp, Bilrån med kniv mitt på ljusa dagen sker ju nästan varje vecka i mitt närområde (JAKOBSBERG).

Detta existerade inte för 20 år sedan.

Den osäkerheten som denna typ av brott orsakar är av helt annan karaktär än ett vanligt inbrott eller en bilstöld, det fattar väl alla med en fungerande hjärna?

MVH Erik
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo vi drabbas av brott i vår omgivning. Men frågan är om vi drabbas värre idag än för ex. 30 år sedan? Är risken för att råka illa ut större idag än för 30 år sedan?

Och så vitt jag förstår så visar statistiken att vi löper inte större risk att utsättas för brott idag än för 30 år sedan, såvida vi inte bor i ett av de här problemområdena.
Jag ser att poängen i mitt resonemang passerar obemärkt.

Reflektera över personers trygghetskänsla och hur denna korrelerar med brottsstatistik på riks eller regionnivå. Antagligen inte speciellt mycket. Känslan av otrygghet är likväl relevant.

Det du ej heller läser i statistiken är hur medborgare, likt mig själv, ändrat sitt beteende för att inte bli en del av brottsststistiken. DET vore en intressant undersökning att ta del av.
 
  • Gilla
jonastroms och 2 till
  • Laddar…
harry73
MathiasS MathiasS skrev:
Det du ej heller läser i statistiken är hur medborgare, likt mig själv, ändrat sitt beteende för att inte bli en del av brottsststistiken.
Det är bra om folk ändrar sitt beteende, framförallt om de innan var naiva och helt oförstående för vilka risker som finns i samhället.

Det finns fortfarande de som aldrig låser ytterdörren och som lämnar bilnycklarna i kontakten. Och kanske det är en rimlig säkerhetsnivå i vissa områden, men även då skadar det inte att ibland gå över alla risker och anpassa sitt beteende efter det.
Det ska man göra oavsett om man känner sig otrygg eller inte.
 
Problemet är att folk i allmänhet äv väldigt dåliga på att värdera risker.
 
harry73
Man behöver inte bli bra på det. Det räcker med att bli lite bättre
 
Nu missförstod du mig. Folk är rädda för att gå ut på kvällen, men inte för att åka bil. Vad är farligast? Många är rädda för kärnkraften, men inte vatten elker vindkraft. Vilken är farligast? Bara för att ta ett par exempel. Att folk är rädda för något har dålig koppling till risken.
 
Jo men OM du ändrat ditt beteende, så beror det inte på sakliga skäl (såvida du inte tidigare brukade ta kvällspromenader i Tensta eller liknande problemområden), utan på en övertolkning av tidningarnas skriverier.

Jag har inte ändrat mitt beteende, annat än att jag tidigare faktiskt åkte in och handlade i Tensta centrum ibland, finns en del roliga butiker där. Men jag har troligen överreagerat, och går numera inte ut ur bilen i det området. För 25 år sedan anlitade jag en glasmästare i Rinkeby (var väldigt billig), det skulle jag heller inte göra idag, tyvärr.

Min stora ändring av beteende var efter skjutningen då 1990. Innan dess stoppade jag handgripligen ett rån i T-banan på 80-talet. Det var delvis mitt minne av hur mycket strul det sedan blev med polisförhör och att komma till rätten och vittna som avhöll mig från att ingripa när tjejen blev skjuten, jag övervägde att ingripa, jag visste ju inte att han det fanns vapen.

Sedan dess skulle jag aldrig ingripa handgripligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.