Ska gipsa väggarna i vår källare inom en snar framtid har lite funderingar kring uppreglingen.

Alla ytterväggar kommer jag regla upp med stålreglar, men hur är det med innerväggarna som angränsar till andra rum, måste det vara stålregel där också eller kan jag regla upp med vanliga 45*45 reglar i trä?

Det är främst väggarna i "Motionsrum" som angränsar mot dom "outgrävda" dessa väggar är dock utgrävda och det är rum där! Samt väggarna i svale.

Behöver jag stålreglar på dom?

källaren.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror utan att veta att det funkar bra med trä reglar där men lägg en 45 u stål profil i botten så behöver du inte kapa reglarna i exakt längd och dom kommer inte i kontakt med golvet där ev fukt kan finnas men varför inte stål regel överallt bara för att vara säker.
 
Det är dels att jag vill hålla kostnaderna nere så gott det går.
 
  • Gilla
slerker
  • Laddar…
Jag jade och skall göra som följer. Använder stålskena på golv och i tak och sedan 45/70 reglar i trä. Kommer inte ta stöd mot innerväggarna då dessa inte är raka. Kommer göra samma sak med ytterväggen men använda stål som reglar och minerit där för att va säker.
 
Prisskillnaden är ju närmast mikroskopisk så varför inte välja stålreglar rakt av?
 
Har 45/45 samt 45/70 gratis, så därför jag kan tjäna en slant på att köra det ;)
Men får nog bli stålregel rakt igenom.
 
S
kör med antingen eller. dock måste du till båda ha något mot golvet.
glöm inte att matrialet till väggen ej skall stå på betongen tryck upp skivan
 
Grillen skrev:
Har 45/45 samt 45/70 gratis, så därför jag kan tjäna en slant på att köra det...
Ta hem ett rejält lass och sälj på Blocket :)
 
SBH: jag måste väl inte ha något under stålregeln mot golvet?

KnockOnWood: haha jag får väl göra det ;)
 
S
Grillen skrev:
SBH: jag måste väl inte ha något under stålregeln mot golvet?

KnockOnWood: haha jag får väl göra det ;)
alltid något under bottenregln mot betong
 
Vad ska man ha där då, typ någon åldersbeständig plast eller någon duk?
 
S
Grillen skrev:
Vad ska man ha där då, typ någon åldersbeständig plast eller någon duk?
jag ser alltid betong som något som innehåller vatten.(speciellt när det gäller källare)
någon syllisolering. har fungerat med åldersbeständig.
sett konstruktioner där dom vikt åbplast på tre kanter på bottenreglnen och häftat fast.
kommer säkert någon som tycker att det inte behövs.
 
Sådan här cellplast är väl billigast och enklast under syllarna
106e30cdc0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och jag instämmer med SBH: aldrig trä direkt mot betong!
 
Vanlig enkel syllpapp har använts i minst 100 år :)

Men varför inte köra ner putsen och putsa om samt silikatmåla väggarna. Det är så en källarvägg skall vara. Attt gömma problemen bakom gips och stålreglar är ju bara att lura sig själv ett antal år.
 
Redigerat:
  • Gilla
ronolo och 1 till
  • Laddar…
Kanske lite isolering kan vara intressant.
Och mellanväggarna kan ju inte bara bestå av puts heller...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.