S skanfals skrev:
Har du några exempel på tillverkare som medger denna typ av montage?
Nordiska fönster är ett exempel.

Instruktioner för isolering vid fönsterinstallation med skum, drevning och svällband. Diagram och text på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Montageanvisning
 
Även badrummets fönster ska bytas, och jag förutsätter att det kräver en liknande speciallösning för att undvika att skada kaklet. Dock undrar jag samtidigt - är mina foder verkligen så annorlunda? Har 9 av 10 bostäder foder/smyg som går att lossa? 🤔 När man läser instruktioner för montering låter det så. 🫤
 
  • Duschhörna med vita kakelväggar och frostat glas, behov av rengöring vid golvlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från ett fönster visar garage, träd och byggnader vid skymning eller gryning. Smuts på glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S skanfals skrev:
Även badrummets fönster ska bytas, och jag förutsätter att det kräver en liknande speciallösning för att undvika att skada kaklet. Dock undrar jag samtidigt - är mina foder verkligen så annorlunda? Har 9 av 10 bostäder foder/smyg som går att lossa? 🤔 När man läser instruktioner för montering låter det så. 🫤
Ja, så är det nog att väldigt många i villor har smygar som kan tas bort och kräver lite arbete för att återställa. Det kan skilja i karmtjocklek och det är då vanligt att anpassa smygen invändigt.
 
A AndersS skrev:
Ja, så är det nog att väldigt många i villor har smygar som kan tas bort och kräver lite arbete för att återställa. Det kan skilja i karmtjocklek och det är då vanligt att anpassa smygen invändigt.
Hmm… i mitt fall är det inte görbart att ta bort smygen, så jag hoppas att det ändå går på något sätt.
 
S skanfals skrev:
Hmm… i mitt fall är det inte görbart att ta bort smygen, så jag hoppas att det ändå går på något sätt.
Kan inte smygen tas bort finns andra alternativ.
* bytet görs från utsidan
om det inte det går och smygen inte får tas bort
* renovera befintlig fönsterbåge och byte av glaskassett
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kan inte smygen tas bort finns andra alternativ.
* bytet görs från utsidan
om det inte det går och smygen inte får tas bort
* renovera befintlig fönsterbåge och byte av glaskassett
Vill byta hela fönstret och att det görs från utsidan är inga konstigheter eftersom vi samtidigt ska byta fasad. Problemet, som jag fått det beskrivet till mig, är den invändiga drevningen som man inte kommer åt att göra. Se tidigare svar.
 
S skanfals skrev:
Vill byta hela fönstret och att det görs från utsidan är inga konstigheter eftersom vi samtidigt ska byta fasad. Problemet, som jag fått det beskrivet till mig, är den invändiga drevningen som man inte kommer åt att göra. Se tidigare svar.
Går att lösa med lite specialare, det blir inte enligt vanlig "dagsstandard" men får ses som bästa alternativ.
Många äldre hus har andra konstruktioner och utan problem.
Så lite drevning runt karmen så det inte drar in och tätt utifrån så vatten inte tar sig in räcker på ett äldre hus.
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Går att lösa med lite specialare, det blir inte enligt vanlig "dagsstandard" men får ses som bästa alternativ.
Många äldre hur har andra konstruktioner och utan problem.
Tack, den typen av svar gör mig lite lugnare.
 
A AndersS skrev:
Går att lösa med lite specialare, det blir inte enligt vanlig "dagsstandard" men får ses som bästa alternativ.
Många äldre hus har andra konstruktioner och utan problem.
Så lite drevning runt karmen så det inte drar in och tätt utifrån så vatten inte tar sig in räcker på ett äldre hus.
Bara så jag förstår dig rätt, man kan sätta dreven innan man monterar fönstret?
 

Bästa svaret

S skanfals skrev:
Bara så jag förstår dig rätt, man kan sätta dreven innan man monterar fönstret?
Nej, men man kan dreva från utsidan.
Beroende på hur det är gjort kan man också tejpa insidan om det skulle fungera innan fönster monteras, finns många lösningar. Allt är beroende av hur det ser ut när det gamla fönstret är borttaget.
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nej, men man kan dreva från utsidan.
Beroende på hur det är gjort kan man också tejpa insidan om det skulle fungera innan fönster monteras, finns många lösningar. Allt är beroende av hur det ser ut när det gamla fönstret är borttaget.
Nu är vi tillbaks i kreativa lösningar, man kan lösa det på 100-tals sätt… men för att garantierna är det bara ett som är ok och det är det i montagebeskrivningen.

Inte för att det i det normala fallet kanske har jättestor påverkan på själva slutresultatet men kvaliten på fönster och dörrar är minst sagt svajig nuförtiden. Ska man då kunna driva ett garantiärende så behöver det vara korrekt monterat. Man kan inte då hänvisa till att en på byggahus.se eller snickar-Leffe på hörnet att man kunde göra lite som det passar…
 
L Liljeros skrev:
Nu är vi tillbaks i kreativa lösningar, man kan lösa det på 100-tals sätt… men för att garantierna är det bara ett som är ok och det är det i montagebeskrivningen.

Inte för att det i det normala fallet kanske har jättestor påverkan på själva slutresultatet men kvaliten på fönster och dörrar är minst sagt svajig nuförtiden. Ska man då kunna driva ett garantiärende så behöver det vara korrekt monterat. Man kan inte då hänvisa till att en på byggahus.se eller snickar-Leffe på hörnet att man kunde göra lite som det passar…
Vem ska göra arbetet, minns om det har skrivit det?
I äldre hus får man anpassa metoden utifrån förutsättningar. En produkts anvisning för montering kan inte täcka alla tänkbara scenarior i äldre hus.
En fönstertillverkare anger en montering och garantin gäller fönstret. Men i trådens fall var frågan montering i badrum där inget fick ändras på insidans kakel.
Tja, då får man vara pragmatisk och använda andra metoder.
Ge gärna förslag på metod utifrån gällande förutsättningar.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vem ska göra arbetet, minns om du har skrivit det?
I äldre hus får man anpassa metoden utifrån förutsättningar. En produkts anvisning för montering kan inte täcka alla tänkbara scenarior i äldre hus.
En fönstertillverkare anger en montering och garantin gäller fönstret. Men i ditt fall var frågan montering i badrum där inget fick ändras på insidans kakel.
Tja, då får man vara pragmatisk och använda andra metoder.
Det är inte klart vem som ska göra arbetet. Men det i varje fall inte jag själv, utan en hantverkare.

Vill även uppmärksamma dig på att det inte bara gäller badrummet, utan samtliga fönster, och alla saknar avtagbar smyg. Se mitt första inlägg med bild.
 
Smygar i de andra rummen kan tas bort, men kräver arbete för att återställa som du vill undvika, min tolkning.
Min åsikt är att om de kan bytas från utsidan kan man täta både mot drag och fukt i ett äldre hus utan att få problem.
Jag har bytt på vårt hus nyligen och där behövde det göras från insidan pga tegelfasad.
 
A AndersS skrev:
Smygar i de andra rummen kan tas bort, men kräver arbete för att återställa som du vill undvika, min tolkning.
Min åsikt är att om de kan bytas från utsidan kan man täta både mot drag och fukt i ett äldre hus utan att få problem.
Jag har bytt på vårt hus nyligen och där behövde det göras från insidan pga tegelfasad.
Du har uppfattat det rätt. Teoretiskt sett går det förstås att ta bort smygarna, men på grund av att allt är spacklat och hörnprofiler använts skulle det orsaka betydande skador. För att återställa det skulle alla fönsterväggar behöva göras om, tror jag.

Intressant. Gjordes överhuvudtaget något från utsidan?

Vi har puts på botten och där ser fönstren likadana ut, så man kommer behöva ta även dessa från utsidan. Dock planerar vi göra detta i samband med att huset putsas om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.